• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Egyéb kategória
  • Felelős-e a munkaadó, ha a sofőr téveszt?

Felelős-e a munkaadó, ha a sofőr téveszt?

2023.12.11.2023.12.18. Felelős-e a munkaadó, ha a sofőr téveszt? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Olvasói probléma

Sofőröm rosszul rögzített néhány adatot a menetírón, amiért több százezer forintos büntetést kapott. Az emberem azt mondja, hogy a bírságért munkaadóként én is felelős vagyok, mivel nem figyelmeztettem időben a hibájára. Szerinte ha a kártyaadatokat a letöltéskor azonnal kiértékelem, és nem csak két nap késéssel, akkor időben fény derül arra, hogy rosszul használja a menetíró kapcsolóit. Valóban így van? Felelek  a “késve” feltárt hibákért?

Letöltés legalább 28 naponként

A vezetői kártya adatait 28, a tachográfét pedig legalább 90 naponta le kell tölteni (75/2016. NFM rendelet). A letöltött adatokat értékeljük ki, és ha hibára bukkanunk, akkor egy írásos utasítás formájában hívjuk fel erre a vezető figyelmét! Az utasítás vagy jegyzőkönyv aláírásával a gépjárművezető elismeri, hogy megismerte a hibákat, és vállalja, hogy a jövőben el fogja kerülni ezeket. A letöltéseket és az utasításokat munkaadóként egy évig kötelesek vagyunk tárolni, és a hatóság kérésére bármikor átadni. 

Minderre azért is szükségünk van, mert biztosítanunk kell, hogy a tachográffal ellátott járművet olyan személy vezesse, aki rendelkezik az ehhez szükséges ismeretekkel [75/2016. NFM rend. 32. §. (2) bek.]. Ezen ismereteket 

  • az 5 évente megújítandó GKI-kártya, 
  • az évenkénti képzés
  • és a munkaadói ellenőrzések nyomán kiadott személyre szóló utasítások biztosítják [165/2014/EU rendelet 33. cikk (1) bek.].

A letöltő szoftverek korában a sofőrkártya kiértékelése csupán egy gombnyomás. Tehát elvileg a letöltés után azonnal rendelkezésre állhat az ebből származó utasítás is. Azonban a szoftverek nem ismernek fel minden hibát. Képesek egy jó járművezető­ tevékenységét rossznak értékelni, vagy éppen fordítva, egy rosszat jónak. Például nem veszik figyelembe a vezetési- és pihenőidő­ kiértékelésekor az elő­re nem látható helyzetbő­l adódó szabályszegést. Ilyen eset lehet egy baleset vagy vészhelyzet miatti túlvezetés, amit a sofőrnek, az aznapi kinyomaton jegyzőkönyveznie kell. Ezért szükség van arra, hogy a kiértékelő szoftver adatait valaki átnézze. Ez lehet a vállalkozás munkatársa vagy külsős szakember is. 

Sok vállalkozásnál a kártyaleolvasót kikészítik az irodába, és a sofőrnek érkezéskor kell lehúznia a kártyáját. Gondoljunk bele, ha megérkezik a járművezető péntek késő éjjel vagy szombat hajnalban, akkor nagy valószínűséggel hétfő reggelig nem lesz bent senki, aki az adatokat kiértékelné és jegyzőkönyvezné. A két vagy többnapos késedelem tehát nagyon is életszerű a menetíró adatainak a kiértékelésekor – hívja fel a figyelmet a Fuvarlevél jogásza.

Mikor felelős a munkaadó?

Jogszabály arról nem rendelkezik, hogy a letöltés után azonnal ki kellene értékelni az adatokat. A fenti esetben tehát csak akkor terheli felelősség a munkaadót, ha a letöltéssel és a kiértékeléssel kicsúszott volna a 28 napból, illetve nem tudja azt bizonyítani, hogy a letöltési kötelezettségének rendszeresen eleget tesz.  A tapasztalatok szerint ennek bizonyítására az utóbbi 4-5 letöltés/kiértékelés megküldése elegendő –magyarázza jogászunk. 

Gyakorlati szakemberek mindehhez azt is hozzáteszik,  hogy érdemes sűrűbben, nem csak 28 naponta letöltést készítenünk. Ezen felül az éves oktatási programba is illesszük be a menetíró használatával kapcsolatos képzést, és vegyük nagyító alá azokat a hibákat, melyeket kiértékeléskor feltártunk! Mindezt tegyük meg azért, mert közúti- vagy telephelyi ellenőrzéskor, ha az ellenőrök hibát találnak, akkor eljárást indíthatnak fuvarozó vállalkozásunk ellen. Ennek során azt vizsgálják, hogy vajon képezzük-e a sofőrt a menetíró használatára és az 561-es szabályok alkalmazására. Ha nincs éves oktatás, nincs kiértékelés, akkor bizony bírság szabható ki a vállalkozásunkra.

Ezen túl azonban a fuvarfeladat átadásával a sofőrre száll át a munkaszervezés feladata és felelőssége. A munkaadó azért felel, hogy a kiadott fuvar a jogszabályok adta keretek között elvégezhető legyen, jusson elég idő az előírt vezetési és pihenőidők betartására. (1988. évi I. törvény, 18/D. §)

Őri András

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Most már hivatalos: februártól a buszokra is e-útdíjat fizetünk
KGFB 2024 – meglepően mérsékelt emelések

Ezek is érdekelhetik:

Románia és Bulgária: januártól nincs határellenőrzés

2024.12.20.2024.12.20. Románia és Bulgária: januártól nincs határellenőrzés bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Mely fel- és leszállásokat kell rögzítenünk az új tachográfban?

2024.12.14.2024.12.16. Mely fel- és leszállásokat kell rögzítenünk az új tachográfban? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Busz Transz 2024. március

2024.03.14.2024.03.14. Busz Transz 2024. március bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net