• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Vállalkozás
  • Vizsga nélküli GKI képzések: miért nincs elég?

Vizsga nélküli GKI képzések: miért nincs elég?

2024.04.28.2024.04.29. Vizsga nélküli GKI képzések: miért nincs elég? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Nehézkesen indultak a vizsga nélküli felújító képzések. Van elég képzőhely, de hiányoznak a gyakorlati képzéshez szükséges szimulátorok.  

Az ország nyugati felében keresek vizsga nélküli GKI felújító képzést a sofőrjeimnek. Több iskolát is felhívtam, de csak júniusi-júliusi képzésre vannak szabad időpontok. Ez pedig baj, mert többüknek május végén lejár a kártyája, így nem ülhetnek majd volán mögé. Vagy ha megteszik, jön a büntetés. Miért nincs elég képzés? vége  

Képzőhely van, szimulátor nincs

2023-ban megnyílt az a lehetőség, hogy a GKI felújító képzést vizsga nélkül is teljesíthessék a gépkocsivezetők. Az csak részben igaz, hogy vizsga nélküli, hiszen a modul végén tenni kell vizsgát, csak nem a hatóság előtt kell számot adni a tudásról, hanem egy szimulátoron.

A vizsga nélküli tanfolyam szervezéséhez a képzőszerveknek rendelkezniük kell a közlekedési hatóság által akkreditált képzési programmal. A tavalyi pályázat eredményeként országosan 107 képzőszerv kapta meg a jogosultságot arra, hogy vizsga nélküli GKI továbbképzési tanfolyamokat tartson-  tudtuk meg az  Építési és Közlekedési Minisztériumtól. A vizsgával záródó GKI továbbképzés ennél több helyen is elvégezhető. 

Az a 107 autósiskola, amely rendelkezik a vizsga nélküli GKI-képzéshez akkreditációval, nem tud felvenni annyi vizsgázót, mint amennyire szükség lenne. A vizsga nélküli képzés ott „vérzik” el, hogy nem áll rendelkezésre elegendő modern szimulátor, amelyeket csupán három cég forgalmaz Magyarországon. A régiek már nem használhatók, mert nem felelnek meg az újonnan támasztott feltételeknek. Egy szimulátoros vizsga 5 órát vesz igénybe, tehát ennek hossza és a kevés eszköz együtt okozza a hosszú várakozási időt. Jelenleg júniusig telítve vannak a helyek, csak ezt követő időpontokra lehet jelentkezni.

Drágultak a képzések

Tavalyhoz képest drágult a képzés, mivel februártól 125%-kal növekedett a hatósági vizsgadíj és a felügyeleti díj, az okmányért pedig 50%-kal kérnek többet. (A vizsgadíj a tanfolyam jellegétől függően 31.500 és 72.000 Ft között van.) 

A GKI képzések eddig sem voltak olcsók, de most sok esetben félmillió forint fölé is kúszott az áruk. A legtöbb iskola indít külön tanfolyamot árufuvarozóknak és autóbuszvezetőknek. Az ilyen alaptanfolyamok ára  jelenléti oktatással jellemzően 360-400 ezer forint között mozog. Ez tartalmazza a képzés, a vizsga és a kiállított okmány díját is. Sok helyen vannak összevont tanfolyamok, ahol a teherautósok és a buszosok közös képzésen vehetnek részt. Az ilyen összevont képzések ára 500-600 ezer forint között van. Az alapképzés esetében nincs nagy különbség a jelenléti és az online képzések árai között. 

A felújító képzések általában 110-130 ezer forint körüli összegbe kerülnek. Ebben is benne van a vizsga és az okmány ára. (A szimulátoros vizsga díja 10.000-12.000 Ft, és még ehhez jön a szimulátor használati díja, ami megint 6000-10.000 Ft lehet.)

A GKI tanfolyam és vizsga menete

GKI alap- és a továbbképzésnél is van elméleti tanfolyam, amit vagy tanteremben vagy online, e-learning formában adnak le. 

Az alapképzést a tantermi oktatásban három napra szorítják össze. Itt a vizsga 3 teszt kitöltéséből, 1 esettanulmány kidolgozásából és 3 gyakorlati vizsgából áll, ami forgalmi vezetést jelent.  Az online tanfolyamok esetében a tanulók egy online tananyagot kapnak, és meghatároznak egy hozzáférési időt is (pl. 180 nap vagy 75 óra). A legtöbb autósiskola az online oktatáshoz konzultációs lehetőséget is ad.  

A felújító képzés időtartama 35 óra, de a legtöbb iskola 3 napra osztja el az órákat, s ehhez jön még a szimulátoros vizsga, amelynek az időtartama kb. 5 óra. 

Kalmár Erika

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Busz Transz Magazin 2024. április
Elkötelezettség a minőség és az utasélmény iránt

Ezek is érdekelhetik:

Fenntarthatósági ígéretek és gazdasági realitások, avagy a közösségi közlekedés két arca

2025.05.21. Fenntarthatósági ígéretek és gazdasági realitások, avagy a közösségi közlekedés két arca bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Turistabusszal „Ausztria zöld szívének” fővárosába, Graz-ba!

2025.05.21. Turistabusszal „Ausztria zöld szívének” fővárosába, Graz-ba! bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Digitális aláírás – hogyan oldjuk meg vállalkozóként?

2025.05.21. Digitális aláírás – hogyan oldjuk meg vállalkozóként? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net