Rovatunkban a buszos személyszállítás területén dolgozó szakemberek válaszolnak meg és tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Áprilisban, akik válaszolnak és kérdeznek, az eredetileg kapuvári családi vállalkozásnak induló, GÁL-BUSZ-t működtető Gál házaspár.
Aktuális kérdés:
„Milyen évre számítanak az idén? Lesz-e elég turista, akik buszos utakra mennek? Az útdíjemelkedés lesz-e hatással a forgalomra?”
Gál Imre a rendszerváltás idején vásárolt első buszával rakta le a mai napig működő családi vállalkozásuk alapjait. Időközben beszállt a vállalkozásba a feleség, Gálné Somogyi Anikó is, aki főleg a buszok kihasználtságáért felelt, de később már turisztikai utakat is szervezett, előbb csak belföldön, majd külföldön is.
Jogszabályi előírás szerint 2014-től már külön kellett választani a két tevékenységet. Így alakult meg kapuvári székhellyel és telephellyel a buszokat üzemeltető GÁL-BUSZ Transzport Kft., és a budapesti székhelyű, utazásokat szervező GÁL-BUSZ Utazási Iroda Kft. három Győr-Moson-Sopron megyei telephellyel. Mint minden családi vállalkozásban, itt is mindenki csinál mindent.
A buszos flotta nyolc buszra növekedett covid kezdetére (hat nagyra és két kicsire). A járványhelyzetben viszont a GÁL-BUSZ is ugyanúgy megroggyant, mint a hazai buszos cégek döntő többsége. Gál Imre először csak leállította a buszait, majd mivel volt érdeklődés a járművekre, elkezdte eladogatni azokat. Mára a flottából három nagy busz maradt: egy idősebb Mercedes (49 fős), illetve két fiatalabb SETRA (46, 47 fős).
Az utazási irodán is karcsúsított a járvány. A soproni iroda már nem nyitott ki, csak a győri és a kapuvári, és az alkalmazotti létszám is 10-ről 4 főre csökkent.
GÁL-BUSZ Utazási iroda Kft. és a GÁL-BUSZ Transzport Kft. nemcsak egymás igényeit elégíti ki, hanem vállal munkát, illetve köt szerződést harmadik céggel is. Így piaci alapon is van rálátásuk a buszos társadalmat érintő kérdésekre.
Minket, itt a nyugati határszélen hatványozottan súlyt a sofőrhiány. Tavaly két állandó és igény szerinti alkalmi sofőrrel oldottuk meg a feladatainkat – avat be bennünket Gál Imre. Idén újabb sofőrt vesznek fel, de ezzel, mint mondja, fel is emésztik azt a többletet, amit az alkalmi sofőrök révén takarítottak meg.
Munkásszállítással soha nem foglalkoztak. A járvány előtt volt sportolói szállításuk, amit kisbuszokkal láttak el. Azonban a nagyobb sportklubok egyre-másra szereztek be saját buszt a megyében, így ez a piac lassan elhalt, a kisbuszokat sem volt érdemes megtartani. Ma már szeretne fiatalítani a flottáján, különösen a 13 év feletti Mercedes buszát cserélné le, de manapság, mint mondja, ez lehetetlen. Egyszerűen nincs a piacon 5-6 évvel fiatalabb eladó jármű.
Az iskolai utaknál számítanak csak visszaesésre
A 2023-ban jelentősen beindult és idén még meredekebben emelkedő költségeket át kell hárítani a megbízókra, már csak a megmaradás érdekében is. A buszos cégnek szerencsére visszatérő megrendelői vannak, ezek a cégek, csoportok kifizetik a megemelkedett díjakat is. Csakúgy, mint a legnagyobb megbízójuk, a “testvér cég”. Az egyedüli terület, ahol a magasabb díj miatt kevesebb megbízásra számítanak az idén, az iskolai, különösen az általános iskolai utaztatás. Az általános iskolák anyagi okokból sok esetben az olcsóbb, vonatos utazást választják.
Utazási iroda főleg a 60 + -osoknak
– Az utazási iroda ügyfélkörét bő kétharmadrészt a 60+-osok teszik ki, egészen a 70 éves korosztályig – mondja Gálné Somogyi Anikó. Ez a korosztály az, aki még nemcsak szeret, de tud is utazni. Ugyanakkor már csak koruknál fogva is szeretik a kényelmet, és hajlandók azt megfizetni. A covid előtt leginkább külföldi útjaik voltak, nagyobb részt 6-7 naposak, kisebb részt 3-4 napos utak. A járványhelyzetben kapott rá a közönség a belföldi utakra. Ez a mai napig a kínálat része maradt. Jelenleg az ötven oldalas katalógusukból 5-6 oldal, vagyis körülbelül 10 % a hazai úti cél.
Az utazási iroda először tavaly szerződött más céggel, mert a GÁL-BUSZ Transzport már nem tudta egyedül ellátni a megnövekedett számú utakat. Sőt idén kellett egy harmadik buszos vállalkozó is.
A megbízhatóság és az utasélmény a legfontosabb
Az üzletasszony elmondta, hogy neki már novemberben ki kellett kalkulálni és közzétenni az ez évi utak árait. Így mindegyik buszos cégtől bekért ajánlatokat. Előre elosztotta, kinek melyik utat adja, így az ajánlat szerint alakította az adott út árát. Gálné elmondta, hogy náluk nem „húsz forinton” múlik, hogy ki kapja a megbízást. Sokkal fontosabbnak tartják a megbízhatóságot, hiszen az őket választó utasoknak élményekkel és nem bosszúsággal gazdagodva kell hazatérniük.
Az irodavezető asszony arra is rámutatott, hogy idén nem csak a busz költségei emelkedtek jelentősen. Hasonló, drasztikus áremelés figyelhető meg az idegenvezetők díjánál, illetve egyes külföldi úti célok, pl. olasz vagy osztrák szállásdíjaknál is. Ezeket is be kellett építeni az árakba.
Átlagosan 20%-os emelés, de töretlen utazás kedv
A külföldi utaknál a tavalyihoz képest mintegy 20%-os áremelést kellett végrehajtaniuk. Az érdeklődők ugyan megjegyzik ezt, de a foglalások nem estek vissza. A hosszabb, 6-7 napos utak, sőt, a leghosszabb, a dániai 12 napos is, már most, az előfoglalásnál betelt. A 3-4 napos utak viszont kissé lassabban telnek.
A belföldi utaknál lesz majd leginkább érezhető a Hu-Go bevezetése miatti buszos költségnövekedés. Az interjú idején, március közepén még nem lehetett ismerni az új útdíj mértékét, emiatt a magyar útdíj egy részét valószínűleg majd a buszos cégekkel közösen kell lenyelniük.
A belföldi útjaik díja szintén átlagosan 20%-kal nőtt. De mind az egynapos, mind a többnapos, „ottalvós” utak szépen telnek. Több egynapos útjuk már betelt, sőt van, ahol eredetileg kettőt terveztek, de már a harmadikra sincs szabad helyük.
Mindent összevetve úgy vélik, a 2024-es év biztos megrendeléseket, utaslétszámot ígér. Nem a nyerészkedésre, a tisztes haszonra hajtanak. Nem kockáztatnak, de elkötelezettek a minőség, utasaik elégedettsége iránt. A jelek szerint egymásra is találtak az ezekre az értékekre fogékony célcsoportjaikkal. Viszont előre csak 1 évre terveznek. Mint mondják, a covid alatt megtanulták, hogy nem tudni, mit hoz a holnap.
A Gál-házaspár kérdése Almási Erzsébethez, az OFA ügyvezetőjéhez: „Hogy áll az új gépkocsivezetők képzésének a kérdése? Sok a jelentkező? Számíthatunk utánpótlásra?”
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.