Rovatunkban a személyszállítás területén dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Júliusban, aki válaszol és kérdez Bodor Ádám, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) mobilitásfejlesztés igazgatója.
Aktuális kérdés:
Budapest turizmusa idén rekorddöntésre készül, de az autóbuszos városnéző programok feltételei egyre inkább ellehetetlenülnek. Lesz-e elegendő le- és felszállító pont és autóbuszos puffer-parkoló a nagybuszok számára?
A Fővárosi Közgyűlés tavaly év végén elfogadta a Budapest Mobilitási Tervet (BMT), amelynek része a „Turistabuszok közlekedési és várakozási szabályozása és kapcsolódó beavatkozások (ki- és beszálló helyek, várakozási és tárolóhelyek kialakítása, szabályozás megalkotása)” – kezdte válaszát Bodor Ádám.
Azt minden érintett elismeri, hogy jelenleg Budapesten a turistabuszok parkolása és közlekedése nem kevés problémát okoz. Így a BMT-ben, amely egy átfogó fejlesztési terv, ennek a helyzetnek a rendezése mellett döntött a Fővárosi Közgyűlés. A projekt célja a belváros forgalmi terhelésének csökkentése mellett rendezetten megoldani a turistabuszok parkolását a népszerű turisztikai helyszínek közelében. A projektben ezért szabályozzák a turistabuszok közlekedését és várakozását, különös tekintettel a buszmegállók és parkolóhelyek kialakítására.
Főbb végrehajtandó feladatok:
- Az infrastruktúra fejlesztése.
- Új ki- és beszállóhelyek kialakítása a népszerű turisztikai és városnéző útvonalak mentén.
- Olyan várakozóhelyek létrehozása, ahol a buszok 1-4 órát parkolhatnak, fizetős rendszerben.
- Terminálok kialakítása a város peremén, ahol a buszok hosszabb ideig parkolhatnak, és a sofőrök számára van tisztálkodási lehetőség. (A terminálokat a Hungária körgyűrűn kívül alakítják ki 10-13 helyszínen, és kb. 260 db turistabusz parkolását oldják majd meg.)
- Kijelölt útvonalak létrehozása a turistabuszok számára a város központjában, hogy elkerüljük a zsúfoltságot és a bonyodalmakat a forgalomban.
- Kezelni a turisztikai szempontból kiemelt területek megközelítésével és várakozásával kapcsolatos problémákat, például a Hősök terénél, a Parlamentnél és a Budai Várnál.
- Szabályok megalkotása:
- Új közlekedési szabályok kidolgozása a turistabuszok számára, hogy azok átláthatók és tervezhetők legyenek.
- Környezetvédelmi szabályok bevezetése, hogy a buszok csak bizonyos környezetvédelmi kategóriák szerint léphessenek be a város központjába.
2023-ban a BKK már felmérte azokat a helyeket, ahol a turistabuszok számára rövid idejű le- és felszállást, illetve hosszabb várakozást biztosító parkolókat alakíthatnának ki. Ezeket a javaslatokat a BKK a Budapest Közúttal, a Budapest Branddel, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósággal, illetve egyéb szakmai szervezetekkel közösen dolgozta ki.
A BKK elkészítette az ún. szegélyzóna tervezési útmutatót is. Ez egy olyan irányelv, ami segít megtervezni a város szélén lévő területek funkcióit, többek között például a buszmegállók kialakítását. Az év során kidolgozzák még azt a tervet is, ami egy konkrét útmutató lesz a megállók, parkolók, rakodók stb. elhelyezéséhez. Ennek része a turistabuszok le- és felszállási pontjainak, valamint parkolóhelyeinek vizsgálata. Ezt követően, erre alapozva tudják majd elkészíteni azt a hálózati tervet, ami a megállók konkrét térbeli helyét is tartalmazza majd.
A felsorolt fejlesztések és infrastruktúra beavatkozások a rendelkezésre álló forrásoktól függően valósulhatnak meg, illetve részei lehetnek nagyobb beruházásoknak a jövőben – foglalta össze a lényeget Bodor Ádám.
Nem egyhamar várhatjuk a helyzet normalizálódását
Terv tehát van, egyre részletesebb. Ennek ellenére nem várható hogy a turistabuszok fővárosi áldatlan helyzete egyhamar normalizálódni fog. Nézzük a projektre vonatkozó rideg számokat!
Az előkészítés várható időigénye: 12 hónap
Az kivitelezés várható időigénye: 24 hónap
Beruházási költség: 5 Mrd 900 millió forint
Vagyis ha már ebben a pillanatban rendelkezésre állna a projekt megoldásához szükséges pénz, akkor is még 3 évet kellene várnunk a konkrét megvalósulásig.
Bodor Ádám kérdése az érintett érdekvédelmi szervezetek felé: Véleményük szerint milyen ütemterv szerint valósulhat meg a lokálisan zéró emissziós működésre való átállás a városnéző programokat kiszolgáló mobilitási alternatívák terén Budapesten, különös tekintettel a zárt ajtós- és a városnéző autóbuszos programokra?
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.