Nem kell teherautóra érvényes, C kategóriás jogosítványt szereznie annak, aki autóbusz vezetésére akar képesítést szerezni. Decembertől a D kategóriás jogosítvány feltétele csak a sima B kategória lesz, a teherautós jogosítvány kihagyható. A minisztérium szerint ezzel százezreket spórolhatnak a leendő buszvezetők.
Tavasz elején már beszámoltunk a várható változásról, mostanra pedig a dátum is megvan: december 19-én lép hatályba az erre vonatkozó módosítás (24/2005. GKM rendelet, 10. §). A vizsgára bocsátás feltételei közül törölték a C kategóriát. Eddig ugyanis elméleti vizsgára is csak az mehetett, aki rendelkezett C kategóriás jogosítvánnyal. Decembertől a sima B is elég lesz az új tanulóknak.
Kétségtelen, hogy a jogosítvány megszerzésének az útja lerövidül ezzel a változással. Aki buszsofőr szeretett volna lenni, annak eddig sikeresen végig kellett járni a teherautós képzés elméleti és gyakorlati részét, és le is kellett vizsgáznia. Ez időt és pénzt jelentett. Elmélettel, a kötelező 29 óra gyakorlattal és vizsgadíjakkal 280-300 ezer forintból lehet ma kihozni egy C-s vizsgát. Nagyjából ugyanennyi utána a D kategória tanfolyama is.
A módosítással kapcsolatban elég változó a szakmában dolgozók véleménye. Sokan úgy gondolják, hogy nem biztos, hogy a spórolás kellene hogy fő szempont legyen. Az autóbusz-vezető nem zsákokat szállít, hanem embereket. A munkája veszélyesebb, felelőssége nagyobb. Sokak szerint a biztonságos vezetéshez a kezdőnek szüksége van a korábbi teherautós gyakorlatra.
Eltérőek az életkori határok is. Teherautó-vezetésre jogosító vizsgát már 18 éves fiatal is tehet. Buszvezető azonban 21 éves korig nem lehet. Többen kihasználták ezt az időt, s mire 21 évesek lettek, már megszerezték a teherautós gyakorlatot. Az átjárás a két kategória között pedig a későbbi években is gyakran előfordult. Egy jó állásajánlatnak köszönhetően nem volt ritka, hogy kamionsofőrök átültek buszra és fordítva. Ha csak az egyik járműtípusra lesz érvényes engedélyük, az szűkíti elhelyezkedési lehetőségeiket. Kétségtelen azonban, hogy a buszos cégek, elsősorban az önkormányzati személyszállítási vállalatok és a Volánbusz könnyebben juthat új sofőrökhöz a változás révén.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.