• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Egyéb kategória
  • 30 éve nem látott költségemelkedés

30 éve nem látott költségemelkedés

2022.09.20.2022.09.21. 30 éve nem látott költségemelkedés bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Lajkó Ferenc iparági szakértővel, a DigiLog Consulting vezetőjével vettük sorra, hogy a növekvő infláció és a rezsitámogatás átalakítása miként hat a szállító vállalkozásokra.

Az üzemanyaghiány a legnagyobb veszély

Lajkó Ferenc

A gázolaj árát nehéz előre megbecsülni, ami biztos, hogy összességében ebben az évben felfelé mozog – magyarázza Lajkó Ferenc. De az igazi problémát az jelentené, ha a vállalkozások nem jutnának elég üzemanyaghoz. Az üzemanyaghiány baljós árnya már föl-fölsejlik a lakossági ellátásnál, ha begyű­rűzik a fuvarozásba, annak beláthatatlan következményei lennének.

Az üzemanyagár változása beépíthető a fuvardíjba, erre a havi üzemanyag záradék (klauzula) a legalkalmasabb eszköz. Így havi szinten követhető a gázolaj árváltozása, ami a megbízónak és a fuvarozónak is egy biztos, átlátható megoldás.

A kétszámjegyű infláció és a rezsinövekedés visszaesést hozhat

Míg az üzemanyagár változásához már-már hozzászokhattak a vállalkozások, és a munkabérek gyors változása is elfogadottnak tekinthető, addig az infláció és rezsiköltség emelkedése egy sor költségelemet érint. A piaci szolgáltatások éves árindexe 10% volt, az éves adatra vetített júliusi infláció 13,7%. (Azóta megjelent az augusztusi adat is: 15,6 %- a szerk.) Ez a kétszámjegyű pénzromlás pedig az összes költségre kihat.

Ehhez hozzávehetjük a rezsiköltségek emelkedését, ami közvetve és közvetlenül is érinti a fuvarozókat. A háztartások jövedelmének egyre nagyobb részét fogja elvinni a rezsi. A rezsiköltségek kifizetése, a nélkülözhetetlen szolgáltatások, valamint az élelmiszer megvásárlása után az embereknek lényegesen kevesebb pénzük marad az egyéb javakra, köztük utazásokra is.

Az infláció és a rezsinövekedés miatt emelnünk kell a béreket is

A rezsiköltségek növekedése közvetlenül is érinti a vállalkozásokat, hiszen a befizetendő áram és gázszámlák magasabbak lesznek, de ennél egy sokkal fontosabb hatásra is felhívja a figyelmet a DigiLog Consulting vezetője. A cégekre sokkal komolyabb bérnyomás nehezedik a jövőben. Ezt már nem a munkaerőhiány okozza, hanem az infláció és a rezsiköltségek növekedése. A fuvarozó vállalkozások működési költségének mintegy 20%-át a sofőrök bére teszi ki. A munkaerőhiány miatt a sofőrök fizetése már az elmúlt években is dinamikusan mozgott. Ez a növekedés most újabb lendületet vehet. Ha a dolgozóknak kevesebb pénz marad a zsebükben, rosszabbul élnek, akkor könnyebb őket magasabb bérrel elcsábítani. Ez ellen egy módon léphetünk fel: méghozzá béremeléssel – magyarázza Lajkó Ferenc. A rezsicsökkentés részleges kivezetésével egy időben más iparágakban 8-10%-os béremelést adtak a dolgozóknak. Míg most megelőző lépésként maguktól döntöttek így a vállalkozások, a fűtési szezonban a munkavállalók már követelni fogják a béremelést, hiszen nem jönnek ki a pénzükből. Ez pedig hamarosan megjelenik a fuvarozás területén is.

A járművek beszerzése megdrágult

A járműbeszerzés a költségek jelentős részét, akár 30 %-át is kiteszi. Az elmúlt időszakban a lízingkamatok alacsonyan maradhattak, pont az infláció és az alacsony alapkamat miatt. Az alapkamat ebben az évben 2,96%-ról emelkedett a jelenlegi 11,75%-os szintre (2022.08.31., forrás: MNB). Ez pedig azt jelenti, hogy majd minden hitel kamata legalább ennyivel növekedett. 

Ezzel párhuzamosan a járművek 15-20%-ot drágultak, és az elkövetkező egy-két évben még tovább fognak. Az eszközöket 4-6 évente cserélik a fuvarozók. Az új járműveket pedig évről-évre drágábban tudják beszerezni és finanszíroztatni, ami fokozatosan növeli az eszközköltséget – vázolja fel a lehetséges következményeket a szakértő.

Az egyéb költségek emelkedése is kétszámjegyű

Minden egyéb költség is növekszik az infláció és a drasztikus rezsiemelkedés következtében. Legalább az infláció mértékében emelkedni fognak az olyan jármű- és vállalkozásfenntartási költségek, mint a gumicsere, útdíjak, szervizköltségek, telephely üzemeltetés, biztonságtechnika, könyvelés díja. Az összköltségek 15%-át teszik ki ezek a tételek, de a hirtelen, kétszámjegyű változás miatt fontos tétellé lépnek elő a költségszerkezetben.

A költségnövekedés az év végére elérheti a 30%-ot

A fuvarozási költségek alakulását mutató Közúti Fuvarozói Árindex (KFX) szerint a tavalyi év átlagához képest nemzetközi viszonylatban 22%, a belföldi fuvarozásnál 23%-os áremelés ellensúlyozná a költségek növekedését. Az előrejelzés szerint ez a 2022-es teljes évre vonatkozóan elérheti akár a 30%-ot is. – Ilyen mértékű emelkedést legalább 30 éve nem láttunk– emlékeztet a szakember.

Sebestyén Szabolcs


Emelkedő infláció: mire számítsunk?

Az éves inflációs adat hónapról-hónapra magabiztosan kúszik felfelé. Év elején az előző év azonos időszakához képest még „csak“ 7-8 százalékos növekedést tapasztalhattunk. A hivatalos adat májusban lépte át a 10 százalékot, júliusra 13,7 százalékon állt. Ekkor még a céges autókat rögzített áron tankolták és az energiaköltségek sem nőttek piaci mértékűre. Augusztusra az infláció elérte a 15,6 %-ot, év végére pedig megközelítheti a 20 százalékot is, amire a kilencvenes évek óta nem volt példa. 

A hivatalos árindexet úgy állítják össze, hogy a lakosság vagy a gazdaság egésze számára legfontosabbnak ítélt termékek és szolgáltatások árát figyelik a különböző időszakokban. Az inflációs adat ezek átlagából áll össze. Ha az élelmiszerek ára erősen növekszik, de a tartós fogyasztási cikkek ára alacsony marad, akkor bizony a hivatalos inflációs adat is alacsony lesz. Az augusztusban mért 15,6%-on belül például az élelmiszerek áremelkedése a legmagasabb, majdnem 31%-os. Valamivel a hivatalos infláció fölötti mértékben drágultak a járműfenntartási szolgáltatások. A járműjavítások és karbantartás áremelkedése 18% volt.

És ez még közel sem a vége. Az előttünk álló hónapokban egészen biztos, hogy az inflációs adatot az energiahordozók ára fogja meghatározni. A tervek szerint október elsején véget ér az üzemanyag-árrögzítés, ami a lakosság számára is alaposan megemeli a közlekedési költségeket. Ehhez adódik hozzá az áram kétszeres és a gáz hétszeres emelkedése. Ennek a hatását már a szeptemberi  számokban is látni lehet, az igazán nagy áremelkedést azonban a fűtési szezonban indítja majd be. Az év utolsó hónapjaiban a szolgáltatások és valamennyi termék árának gyors növekedésére számíthatunk. Egyszerre emelkedik a közlekedés és a helyben használt energia ára, ami együttesen olyan hatást indít el, ami alól egyetlen vállalkozás sem tudja kihúzni magát. Tél elejére a gumicserék ára is várhatóan másfélszeresére fog növekedni, ha a műhely kénytelen lesz két-háromszoros rezsit fizetni a fűtésre, világításra és a gépek működtetésére.

Az előttünk álló hónapokban tehát a hivatalos infláció rakétaként fog emelkedni, a fuvarozás költségeire azonban ez csak kisebb hatással lesz. A legnagyobb sokk, az üzemanyagok 200-250 forintos emelkedése már tavasszal elérte az ágazatot. Ezen túl az energiaköltségek növekedése fájó lesz, de nem fogja a munkát ellehetetleníteni. Érezni fogjuk a szolgáltatások árának a változását, ez főleg a javítási és karbantartási költségekben lesz lemérhető. Drágulni fognak az alkatrészek és a műhely-óradíjak. Ezt legerősebben valószínűleg a téli gumik felszerelésekor fogjuk a közeljövőben megtapasztalni.

Nagy Csaba


 

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Decembertől nem kell C kategória a D-s jogosítványhoz
Döntött a Kúria: nem jelent hátrányos megkülönböztetést, ha felmondunk a nyugdíjas dolgozónak

Ezek is érdekelhetik:

Románia és Bulgária: januártól nincs határellenőrzés

2024.12.20.2024.12.20. Románia és Bulgária: januártól nincs határellenőrzés bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Mely fel- és leszállásokat kell rögzítenünk az új tachográfban?

2024.12.14.2024.12.16. Mely fel- és leszállásokat kell rögzítenünk az új tachográfban? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Busz Transz 2024. március

2024.03.14.2024.03.14. Busz Transz 2024. március bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net