Az új tachográfokon a vezetési és pihenőidők mellett az utasok fel- és leszállást is rögzíteni kell. Kérdés, hogy ezt vajon milyen részletességgel kell megtenni: elég csak induláskor és érkezéskor rögzíteni az utasmozgást, vagy az út alatt az összes le- és felszállást precízen dokumentálni kell?
A legújabb okostachográfokon már rögzíteni kell az utasok fel- és leszállását (165/2014/EU rendelet). Sonkoly Szabolcs, Igazságügyi Közlekedési Szakértő szerint ezzel a szabályozással a kabotázs fuvarozást szeretnék megakadályozni. A tachográfkészülékek beszereléskor a kalibráló szakember állítja be, hogy a járművet személyszállításra fogják használni, ezért a nyomtatáson az áruszállító vállalkozásoktól eltérő piktogramokkal is találkozhatunk. Ilyen többek között az utasok le- és felszállását mutató ikon.
Szakértőink szerint az első felszállást és az utolsó leszállást kell rögzítenünk az egyes különjárati csoportok esetében, a különböző megállókat nem. Tehát ha egy különjárati személyszállítást végző busz megáll egy mosdószünetre, városnézésre vagy az utasok leszállnak a hotelben éjszakázni, akkor nem kell az utasmozgásokat le- és felszállásként bejegyezni a tachográfba. Ha nem változik az utaslista, akkor nem rögzítjük az ilyen fel- és leszállásokat. Ha viszont csoportcsere történik, azt természetesen rögzíteni kell a készülékbe.
Agócs Laura
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.