Ha egy Tempo 100-as buszt vásárolunk használtan külföldön, ne számítsunk arra, hogy itthon automatikusan meg fogja kapni ugyanezt a minősítést! Akkor is egyedileg fognak mindent megvizsgálni, ha hiánytalanul megvannak a kinti papírok. Legjobb esetben is legfeljebb figyelembe veszik az iratokat, és nem kell minden tesztet külön elvégeztetni.
Olvasónk a közelmúltban egy 2016-os gyártású Setra Atomic buszt hozott be Németországból. Ez a típus kint megkapja a Tempó 100-as igazolást. Megvolt a matricája, olvasható volt az eredeti forgalmiban is a bejegyzés. Az itthoni üzembehelyezéskor viszont nem kapta meg ezt a minősítést, külön el kell vinni bevizsgáltatni a járművet. Ez persze plusz pénz és idő, főleg azért, mert olyan dokumentumokat is bekérnek a vizsgálathoz, ami csak a gyártónál áll rendelkezésre. Jogos a tulajdonos felháborodása, hogy az EU-n belül miért van szükség erre a plusz ügyintézésre.
Hogyan lehet megszerezni az engedélyt?
A 100-as minősítés megszerzése nem automatikus. Az erre műszakilag alkalmas busz egyedileg kapja meg az engedélyt, amit újra és újra minden műszaki vizsgán meg kell újítani.
Az engedély megszerzése akkor válik problémássá, ha olyan buszra kéri valaki a minősítést, amilyent korábban még nem vizsgáltak az illetékes hatóságnál. A vizsgálat során ugyanis figyelembe lehet venni a korábban már elvégzett típusvizsgálatok eredményét, de ha nem készült még ilyen, akkor mindent elölről kell kezdeni. Az engedélyezéshez egy szakértői intézet által két éven belül kiállított szakvéleményt kell csatolni. Ők fogják igazolni, hogy a busz megfelelhet az emelt sebesség miatti szigorúbb elvárásoknak.
Milyen elvárások szigorúbbak a 100-as sebességhez?
A minősítés során a busznak elsősorban a biztonsággal kapcsolatban hozható berendezéseit vizsgálják meg alaposan. Ilyen a fékrendszer, a gumik állapota, az utastér biztonsági felszereltsége, például a biztonsági övek megléte.
A busz kategóriája lehet:
- M2 (5 tonna alatti minibusz, midibusz)
- M3/III (kizárólag ülő utasok szállítására alkalmas)
- M3/B (általában 10-23 fő befogadóképességű, csak ülő utasokat szállító busz).
A legfontosabb feltételek:
- a motor teljesítménye nem lehet kevesebb mint 11 kW/tonna
- kötelező az ABS
- a ténylegesen elérhető végsebesség 100 km/h lehet, +/- 5 km/h tűréshatárral (sebességkorlátozót kell erre a szintre beépíteni)
- a tachográf méréshatára 125 km/h legyen
- a féket 100 km/h-s kezdősebességről mérve gumihasításos módszerrel is vizsgálni kell (fékezés közben felhasítják a gumit, azt figyelve, hogy milyen marad a jármű úttartása)
- az abroncsok sebességindexe feleljen meg a ténylegesen elérhető sebességnek
- nem használható olyan abroncs, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással, utánvágással mélyítették
- kormányzott keréken nem lehet újrafutózott abroncs
- az abroncsok teljes futófelületén a mintázat magassága érje el:
- 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncs esetén a 3 mm-t,
- ennél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében az 5 mm-t
- biztonsági öv kell az olyan ülésekhez, ami előtt nincs másik ülés, továbbá a vezetőnek és az utaskísérőnek
- távolsági közlekedésre alkalmas, kényelmes ülésekkel rendelkezzen stb.
Végül elvárás, hogy 100 km/h-s sebesség mellett ne lépjen fel rendellenes menetviselkedés, ne legyenek zavaró zajok és rezgések, menetstabilitása megfelelő legyen.
Ezt a vizsgálatot az engedély megadásához egy típusvizsgálói jogosultsággal rendelkező szakértőnek kell elvégeznie. A szakértő figyelembe veszi a busz típusbizonyítványában vagy a külföldi okmányaiban szereplő adatokat is, valamint a más vizsgálóállomások által készített szakvéleményeket. Ennek köszönhető, hogy ha egy már ismert típusú buszra kéri valaki az engedélyt, akkor nem kell az összes tesztet részletesen újra elvégezni. Ám ha ilyen dokumentáció nem áll rendelkezésre, mert még senki nem kérte ilyen buszra az emelt sebesség megállapítását, akkor nincs más hátra, mint egyedileg kell mindent elvégeztetni. Sajnos ezek nem egységes uniós előírások, ezeket a hazai jogszabályok tartalmazzák. Így hiába rendelkezik egy másik ország minden jóváhagyásával egy adott jármű, az itthoni eljárásokat akkor sem lehet vele kikerülni.
Ezt jelenti a Tempo 100
A Tempo 100 egy nemzetközileg elfogadott minősítés azzal kapcsolatban, hogy az ilyen jelzésű autóbusz maximális sebessége autópályán 100 km/h lehet. Ez a besorolás nem automatikus: a busz üzemeltetőjének, forgalmazójának, gyártójának kell kezdeményeznie a típus bevizsgálását. A közlekedési hatóság csak szakértői vélemény alapján adhatja ki a 100-as minősítést.
A +20 km/h sebességtöbblet csak autópályán érvényes. Lakott területen kívül, nem autópályán a 100-as busz is csak 70 km/h, lakott területen pedig 50 km/h sebességgel haladhat.
A minősítést a forgalmi engedély is tartalmazza. Az engedéllyel rendelkező buszon kötelező jól látható jelzést is közzétenni: ennek nemzetközileg elfogadott változata a 15 cm átmérőjű, piros szegélyű fehér körben, 6 cm-es fekete számmal nyomtatott 100-as jelzés.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.