• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Belföld
  • Napidíj: hogy lesz szabályos?

Napidíj: hogy lesz szabályos?

2023.05.25.2023.05.26. Napidíj: hogy lesz szabályos? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A személyszállítói napidíjak emelésével ez a költségtérítés az eddiginél is fontosabb eleme lehet a sofőrök jövedelmének, jóval nagyobb arányt képviselhet az összjövedelmen belül. Érthető, hogy megszaporodtak olvasóinknak az e területtel foglalkozó kérdései. Ezekre válaszolunk.

Ha hazaviszik a buszt, az is beleszámít a kiküldetés idejébe?

A sofőrök a busszal hazamennek esténként, és otthonról indulnak reggel. Ilyen esetben az is beleszámít a 

6 órás távollétbe, amíg hazamennek? Vagy indulhat akkor a kiküldetés, amikor reggel otthonról elindulnak? 

Ez attól függ, hogy bemennek-e a telephelyre.

Ha a sofőrök reggel először bemennek a telephelyre, majd onnan indulnak tovább felvenni az utasokat, akkor a lakóhely és a telephely vagy központ közötti közlekedés ideje nem számít kiküldetésnek. A munkaidő akkor kezdődik, amikor a telephelyen felveszik a munkát. Ez akkor is így van, ha a munkára használt buszt használják hazajárásra is.

Például egy sofőr este hazaviszi a kisbuszt, amivel dolgozik. Reggel a telephelyre megy, lemosatja a járművet, majd kiáll a megadott címre és felveszi az utasokat. Ez esetben az ő munkanapja a központi telephelyen kezdődik, innen számíthatjuk a munkaidejét is. Ha ettől a telephelytől eltérő településen dolgozik 6 órát, akkor tekinthető a munkája kiküldetésnek, és akkor jogosult a napidíjra.

Más lehet a helyzet, ha a sofőr be sem megy a központba és reggel otthonról indul az utasokért. Ebben az esetben a munkaideje, egyben a kiküldetése is elkezdődik már az otthonról történő elindulással.

Miért van ez így? 

A kiküldetés fogalmát az szja-törvény határozza meg. Eszerint kiküldetésnek számít a munkáltató tevékenységével összefüggő utazás, a munkaszerződésben meghatározott helytől eltérő helyen történő munkavégzés. Nem tartozik azonban a kiküldetés fogalma alá a lakóhelyről a munkahelyre történő oda- és hazautazás. 

Adhatunk más-más összeget is?

“A napi 9 ezer forint fix, vagyis muszáj ennyit adni a sofőrnek? Mert nálunk eddig nem egységesen kapták a napidíjat a járművezetők: a nagybuszos sofőrök megkapták a napi 3 ezer forintot, a kisbuszok vezetői pedig legtöbbször napi ezer forintot kaptak.”

Természetesen most sem kötelező a maximális összeg megadása. Amit napidíjnak hívunk, az jogilag egy átalányban elszámolható költségtérítés. Ha a munkáltató úgy gondolja, hogy nincs annyi költsége a járművezetőnek, akkor nem kötelező ennyi költségtérítést kifizetnie. Teljesen jogos, ha a nehezebb körülményeket támogatják magasabb összeggel, pl. az éjszakai vezetést, vagy a nagyobb buszt. A költségtérítésnek éppen az lenne a célja, hogy a vezetés során szükséges kávét, italt, ennivalót biztosítsa, nem pedig az, hogy ezzel oldjuk meg a béremelés kérdését.



Érdemes egy “kiküldetési szabályzatban” rögzíteni a napidíjak kérdését. Ebben a végzendő munka, a munkakörülmények stb. alapján lehetőségünk van eltérő napidíjat meghatározni. Például:

  • a sofőr napidíja biztonságos országokba történő személyszállítás esetén 65 euró/nap, nem biztonságos országokba (Közel–Kelet, Afrika) történő buszos út esetén 85 euró/nap
  • D kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőrök napidíja 70 euró/nap, D+E jogosítvánnyal rendelkezőké 85 euró/nap
  • sofőr napidíja 75 euró/nap, utaskísérő napidíja: 15 euró/nap.

Nemzetközi napidíj: hogyan kell számolni az időket?

Külföldi kiküldetésnél a napidíjat 24 órás ciklusokban, és nem pedig naptári napokban számoljuk, hasonlóan az 561-es vezetési és pihenőidőkhöz. Nézzük meg pár példán keresztül, hogyan kell számolnunk!

Egy nemzetközis példa (pizsamás túra)

  • Péntek: Budapest – Letenye

Pl. Két napos pizsamás csoportot visznek a sofőrök a horvát tengerpartra. 19 órakor indul a csoport Budapestről, 23:30-kor lépik át a határt Letenyénél. 

  • Szombat: Érkezés Rijekába, majd egész napos strandolás után 23:30-kor indulnak vissza.
  • Vasárnap: Határátlépés 5 órakor, érkezés Budapestre 9 órakor.

A járművezetők külföldi napidíja: 85 euró, szállást nem biztosít a megrendelő

Sofőrünk péntek 23:30 órától szombat 23:30 óráig egy egész napot, azaz 24 órát tölt kint, erre 85 euró jár neki. A második nap tört nap lesz, mivel a kint tartózkodás ideje nem éri el a 24 órát, csupán 5,5 óra. Tört nap esetén életbe lép az a szabály, hogy ha a külföldön tartózkodás ideje nem éri el a 8 órát, akkor a tört napra nem fizethető ki a 85 eurós napidíj. Esetünkben a teljes kiküldetésre 85  eurót fizethetünk ki szabályosan.

Nézzük meg azt az esetet is, ha visszafelé vasárnap Varazsdinnál egy baleset miatt a busznak mintegy 4 órát araszolnia kell, így öt óra helyett 9 órakor lépi át a magyar-horvát határt! Ekkor péntek 23:30-tól vasárnap 9 óráig, összesen 33,5 órát tartózkodik a sofőr külföldön. Ez megfelel egy egész napnak és egy 9,5 órás tört napnak. Mivel a tört nap ideje eléri, sőt meghaladja a 8 órát, a második napra is megadhatjuk a 85 eurót. A sofőrnek összesen kifizethető összeg 170 euró lesz.

Megjegyzendő, hogy a 85 eurós napidíj csak akkor adható a buszsofőröknek, ha nem biztosítunk szállást. Nonstop utaknál nagyobb biztonságot ad, ha  a gépjárművezető nem a buszon vagy a strandon pihen, hanem egy szálláson. Igaz ekkor csak 15 eurós napidíj adható neki adómentesen.

Adható-e egy kiküldetésen belül nemzetközi és belföldi napidíj is? 

Végezetül nézzünk egy olyan helyzetet, amikor gépjárművezetőnk jogosult lehet a belföldi napidíjra is! 

Példánkat most úgy módosítjuk, hogy szerződéses járatként turista csoportokat szállítunk Kecskemétről Barcelonába, majd vissza. A csoport pénteken indul útnak és szombaton 15 órára ér Barcelonába. A sofőrök itt egy szállodában pihennek, majd egy másik csoporttal vasárnap visszaindulnak Magyarországra. A határt hétfőn 15 órakor lépik át, de szerencsétlenségükre kapnak egy defektet, és a kerékcserével töltött idő miatt csak 22 órára érnek Kecskemétre.

Kérdés, hogy a belföldön vezetéssel, várakozással és egyéb munkával eltöltött időre fizethetünk-e belföldi napidíjat a nemzetközis sofőrnek? 

Az utunk tehát így néz ki:

  • Péntek: Indulás 7 órakor Kecskemétről. 12 órakor Szentgotthárdnál kilép a busz Magyarországról, majd Ausztrián keresztül folytatja útját Spanyolország irányába (nonstop út).
  • Szombat: Ausztria – Olaszország – Spanyolország (nonstop). Érkezés Barcelonába: 15 órakor. Szállás: hotelben
  • Vasárnap: Indulás: 12 óra Spanyolország – Olaszország útvonalon
  • Hétfő: Olaszország – Ausztria – Magyarország útvonal, belépés Magyarországra 15 órakor, érkezés Kecskemétre 22 órakor.

A járművezetők külföldi napidíja, ha nincs szállás: 85 euró, ha van, akkor 15 euró. A járművezetők belföldi napidíja: 9.000 Ft.

A NAV arra hívja fel olvasóink figyelmét, hogy ugyanarra a napra vagy ugyanarra a 24 órás ciklusra csak egyfajta napidíjat adhatunk a sofőrnek. Tehát választani kell külföldi vagy belföldi napidíj között, ha a jogosultság feltételei mindkét esetben fennállnak. Módosított példánkban az „első napon” pilótánk költségtérítését ezért nem toldhatjuk meg pluszban egy 9.000 Ft-os belföldi napidíjjal is, hiszen az nem lesz szabályos. Csak a negyedik napon lesz jogosult a belföldi napidíjra, feltételezve azt, hogy vállalkozásunk kiküldetési szabályzata ezt lehetővé teszi.
A sofőrnek kifizetendő napidíj összege: az első és a harmadik 24 órás időszakra naponként 85 euró, a második 24 órás időszakra 15 euró, a negyedik tört napra (3 óra) 0 euró, a negyedik napra 9.000 Ft.

Nagy Csaba, Arany Edit

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Busz Transz Magazin 2023. május
Tempo 100 – nem automatikus a minősítés

Ezek is érdekelhetik:

Kis híján hétezerrel bővült a belföldi zöld flotta, továbbra is lehet pályázni

2025.05.21. No Comments

Átadták az M44-es gyorsforgalmi út M5-ös autópálya és Szentkirály közötti szakaszát

2025.05.21. No Comments

Elkezdődött egy kecskeméti híd felújítása

2025.05.21. No Comments
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net