Februártól egy éven keresztül elektromos autó beszerzésére pályázhatnak a vállalkozások. Egy-egy személyautóra 2,8 millió forintot, teherautóra az akkumulátor kapacitásától függően akár 4 millió forint támogatást is kaphatunk.
Február elsején indul a pályázat beadási időszaka, s ha marad keret, akkor egészen 2025 márciusáig pályázhatunk elektromos autó beszerzésre. A teljes keretösszeg 30 milliárd forint, ebből Budapestre és Pest vármegyére 10,8 milliárd jut, 19,2 milliárd pedig az ország többi részébe kerülhet.
A dolgozók számától függ, hány autóra pályázhatunk
Egy vállalkozás akár több autóra is adhat be pályázatot. A megpályázható mennyiség a munkavállalók számát függ:
- Ha a cégnek 10-nél kevesebb dolgozója van, akkor egy autóra pályázhatnak,
- 10-49 fő között maximum 5-re,
- 50-250 fő közötti cég esetén maximum 10-re.
Az elnyerhető összeg ezen felül függ a jármű kategóriájától és az akkumulátor teljesítményétől.
Akkumulátor kapacitása | Egy járműre eső támogatási összeg | Egy jármű elszámolható költsége |
M1 kategória (személygépkocsi 9 személyesig) | ||
41 kWh alatt | 2.800.000 | 11.500.000 |
41-59 kWh | 3.600.000 | 14.000.000 |
59 kWh felett | 4.000.000 | 20.000.000 |
M2, N1 és N2 kategória (kisbusz maximum 5 t-ig, áruszállító gépkocsi 12 t-ig) | ||
50 kWh alatt | 3.600.000 | 17.000.000 |
50-74 kWh | 3.800.000 | 22.000.000 |
74 kWh felett | 4.000.000 | 25.000.000 |
A pályázat kizárólag a tisztán elektromos meghajtású járművek beszerzését támogatja, tehát hibrid nem vásárolható.
Cégek és EV-k pályázhatnak
A pályázók lehetnek cégek és egyéni vállalkozók is. Nincs méretre vonatkozó korlát, ám ahogy írtuk, a járművek mennyiségét az alkalmazotti létszám határozza meg.
Azt viszont előírja a pályázat, hogy a vállalkozás nem lehet új alapítású, és megfelelő tőkeerővel is rendelkeznie kell. Az alapítás 2021.december 31. előtt kell hogy legyen, tehát legalább 2 év működés a feltétel. A legutolsó lezárt üzleti év beszámolója szerinti árbevételnek pedig meg kell haladnia a mostani projekt költségvetését. Egy tízmilliós árbevételű kisvállalkozás nem pályázhat húszmilliós autó beszerzésére.
Megszokott korlátozás az is, hogy a közúti árufuvarozással foglalkozó vállalkozásokat kizárják a pályázatból. Teherszállító járművet vásárolhatnak a vállalkozások, de olyant nem, amit ellenszolgáltatás fejében végzett fuvarozásra akarnak felhasználni. Saját célú személy- vagy áruszállításra viszont bármely más termelő vagy szolgáltató vállalkozás igényelhet támogatást.
Fontos feltétel még ,hogy a vállalkozásnak a most beszerzett autót legalább 3 évig meg kell tartania. A beszerzéséről számított 3 évig nem szabad eladni, sem bérbe vagy használatba adni.
Mire lesz elegendő a támogatás?
M1 kategóriában a legolcsóbb elektromos autó ma a Dacia Spring: 27,4 kWh-s akkumulátorával a jármű listaára kicsivel nettó 7 millió forint alatt áll meg. Ez tehát 4,8 millióra szorítható le a támogatással.
A kisáruszállítók között népszerűnek tűnik a kínai BYD ETP3 elektromos teherautó, melyet a forgalmazó 27.500 euróért, azaz átszámítva nagyjából nettó 10,5 millió forintért kínál. Akkumulátora szintén 50 kWh alatti, így 3,6 millió forintos támogatással csökkenthető a beszerzési ára. A végösszeg így nettó 7 millió alatt lehet a támogatással.
A részleteket a palyazat.gov.hu oldalon találjuk meg.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.