Mindig fontos kérdés, hogyan tegyük sikeresebbé utazásszervező-utasszervező vállalkozásunkat, hogyan tegyünk szert több utasra. Hogyan fognak megtalálni minket, s mit kell tennünk ahhoz, hogy minket válasszanak? Hogyan lehetnek ebben segítségünkre az olyan gyűjtőoldalak, mint a TripAdvisor?
Az alapokról Máté Balázs egyetemi oktatóval, a Marketing Professzor Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
– A legalapvetőbb kérdés, hogy kinek kínáljuk a szolgáltatásunkat. Teljesen más marketing kell, ha az ügyfeleink magánemberek, és megint teljesen más, ha cégek vagy beszerzéssel foglalkozók. Például a LinkedIn fontos szerepet játszik a cégek közötti kommunikációban, míg az olyan social média felületeken, mint az Instagram, a Facebook vagy a Tik-Tok, a magánszemélyek érhetők el – mondja a szakember.
A marketingkommunikációnak nagyon fontos lába a jól megszerkesztett, informatív és jó keresőoptimalizálhatóságú weboldal. A tapasztalatok azt mutatják, hogy legtöbben a Google-t használják keresőként. Ennek a találati listáját két részre lehet tagolni: az első 4 mindig fizetett hirdetés (Google Ads) aztán következnek az organikus találatok, amiben akkor tudunk megjelenni, ha megfelelő kulcsszavakat állítottunk be. Olyan weboldalt kell készíteni, ami tetszik a Google-nek, utána már ingyenesen ott tudunk lenni a találati lista elején. A fizetett hirdetések, akár a Facebookon, akár más social média felületeken nagyon jól ki tudják egészíteni a weboldalunkat.
Az egyediség – emeljük ki!
Arra a kérdésre, hogy egy utazással, utaztatással foglalkozó cég számára mennyire fontos a social média, Máté Balázs úgy reagál, hogy fontos, hiszen sokan tájékozódnak ott is, de még mindig inkább a Google-n keresnek. A Google akkor fog bennünket értékelni, ha egyedi szövegeket írunk a weboldalainkra, és ez igaz a social médiában való megjelenésre is. Az utazási irodák sem figyelnek az egyediségre, sok a sablon, ami középszerűvé teszi őket. Az egyediség az, ami kiemel. Merjünk egyediek lenni, videókat, fotókat készíteni, blogot írni, akkor leszünk láthatók – tette hozzá Máté Balázs.
A nyomtatott médiában a tanácsadási céllal megfogalmazott információmegosztás lehet a célravezetőbb, semmint a direkt reklám. Örülnek az emberek, ha szakértő szól hozzájuk, szívesen fordulnak hozzá.
A gyűjtőoldalak támogatása
Ma már nem kell bemenni egy utazási irodába, hogy lefoglaljuk az utat, online szinte mindent el tudunk intézni. Az utazó maga választja ki, hová szeretne utazni, autóbusszal, repülővel esetleg vonattal, hajóval. Van, ahol személyes utazásszervező segítségét is igénybe lehet venni.
A gyűjtőoldalak közül talán legismertebb a TripAdvisor, a világ legnagyobb kifejezetten turisztikai szolgáltatásokra szakosodott közössége. A TripAdvisor kétféle megjelenési lehetőséget ad a buszos szolgáltatóknak.
Az első lehetőség, hogy transzfer szolgáltatóként tudnak megjelenni azok a szolgáltatók is, akik buszos utakat szerveznek, sok más egyéb szolgáltatás mellett – magyarázta Duchai Márta, TripAdvisor szakértő. Itt az ingyenes lehetőség egy leírásnyi mozgásteret jelent, ahol általánosságban mutathatják be a szolgáltatásaikat. Ezen a ponton már értékeléseket is lehet gyűjteni. Ha a TripAdvisoron keresztül foglalhatóvá akarjuk tenni az adott utat, akkor ezért egy egyszeri regisztrációs díjat, valamint minden jegyeladás után jutalékot kell fizetni. Előnye viszont, hogy nemcsak a TripAdvisoron, hanem a Viatoron is ugyanúgy megjelenik a szolgáltatásunk.
De máshogy is lehet ösztönözni a Tripadvisor algoritmusát, hogy minél inkább a megfelelő célközönség szeme elé kerülhessünk. Lehetőség van arra, hogy friss híreket jelenítsünk meg a társaságunk nevében, lehet feltölteni képeket, videókat, így lehet impulzusokat megosztani – teljesen ingyen. Blogcikkek is megjelenhetnek, vagy hírek arról, hogy miért is érdemes a mi buszos utunkat választani.
Másik remek funkciója, hogy be lehet jelölni azokat a látnivalókat a bejegyzésekben, amelyeket ajánlunk vagy meg fogunk tekinteni. Kulcsszavakkal és az utazó közönségünket érdeklő információkkal pedig még inkább elkötelezett követőinkké tehetjük őket.
Fontos azonban, hogy egy kidolgozott stratégia mentén induljunk el: ki és hogyan fogadja a vendégeket, ki kéri be az értékeléseket tőlük, és mikor, hogyan válaszoljuk meg azokat.
Nem használjuk a lehetőségeket
A szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a TripAdvisoron óriási a verseny, ezért nem elég feltenni, hogy A-ból B-be elviszem az utasokat, erre ott vannak a menetrendszerinti Volán vagy más busztársaságok járatai. A gyűjtőoldalakon legtöbbször a programokra keresnek rá az emberek.
– Kétféle módon lehet az oldalon megjelenni: egyrészt be lehet tagozódni azok közé, akik hasonló utakat ajánlanak, de egy picit többet vagy mást nyújtani, mint a versenytársak. Például buszos út Bécsbe a szokásos útvonalon és látnivalókkal, de ha már benne van az árban egy fagyizás vagy kávé a Stefansplatzon, Bécs főterén, akkor az már extra, aminek mindenki örül. A másik út, hogy ki kell tűnni valamivel a versenytársak közül, amit másképpen csinálunk, mint ahogy a többiek teszik. Ha az utóbbit választjuk, akkor valami nagyon egyedivel kell előállni – vázolta a két lehetőséget Duchai Márta.
A legnagyobb hiba az, amikor felregisztrálunk egy gyűjtőoldalra, ahol még számtalan lehetőségünk lenne, de nem élünk vele. Sokan azt gondolják, elég egyszer kitölteni az adatlapot és innentől már dőlnek majd a megrendelések. Sajnos ez nem ilyen egyszerű. A profilunkat ugyanúgy folyamatosan karban kell tartani, újdonságokkal ellátni, posztokkal, fotókkal, videókkal, figyelemfelkeltő szövegekkel frissíteni, mint a közösségi médiában. A profilt aktívan kell tartani, ha nem tesszük, akkor belesüllyedünk a névtelenségbe.
Kalmár Erika
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.