Újragondolja a kormány a buszok útdíj-szabályozását. Legalábbis erre utal az, hogy elhalasztották az autóbuszok e-útdíj rendszerbe történő beemelését, a matricák érvényességét pedig lekorlátozták március 31-ig. Dittel Gábort, a NiT Hungary ügyvezető főtitkárát kérdeztük arról, hogy milyen új szabályozás várható, mit javasolnak, tartanának elfogadhatónak a szakmai szervezetek?
E havi kérdésünk:
„Várható-e olyan jogszabály, amely már differenciálni képes a buszok útdíjait a HU-GO rendszerben? ”
„Várható egy új szabályozás a buszok tekintetében. Ezt előlegezte meg a január 31-én kiadott kormányrendelet azzal, hogy az autóbuszok e-útdíj rendszerbe történő beemelését elhalasztotta, de a matrica-érvényességét egyelőre március 31-ig lekorlátozta” – mutatott rá Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. A halasztás oka az, hogy volt kormányzati fogadókészség a szakmai szervezetek kezdeményezésére, mely szerint a J2 kategóriát meg kellene bontani M2 és M3 kategóriákra. A jogalkotó elfogadta, hogy olyan útdíjrendszer lenne méltányos az autóbuszos szolgáltatók számára, amely a költségszerkezet, a bevételtermelő képesség, vagy a közúthálózat terhelése alapján megkülönbözteti a kis- és nagy járműveket, és ez a különbségétel a díjtételekben is megmutatkozik – véli a NiT Hungary főtitkára. Azt is vizsgálják, hogy egy meghatározott körnek – pl. a munkásszállításhoz használt kisbuszok üzemeltetőinek – lehetővé tegyék-e a díjvisszatérítést.
Normál menetű törvény módosítás várható
A januári rendeletmódosítás a veszélyhelyzeti jogalkotás keretében született meg, tehát viszonylag gyorsan lezajlott. A további jogalkotás már rendes ütemben folyik majd – jelezte a főtitkár. Megszokott módon tehát előbb elkészül a törvény és a szükséges rendeletek módosításának tervezete, majd ez végigfut a társadalmi egyeztetési és a parlamenti jogalkotási folyamaton.
NÚSZ – technikai fejlesztés is kell
Dittel Gábor kiemelte, hogy az útdíjszedőnél technikai fejlesztésre is szükség lesz. Egyrészt a díjszedés informatikai hátterének meg kell tudnia különböztetni a 3,5 tonna össztömeg feletti autóbuszt a tehergépjárműtől. Másrészt, ha olyan döntés születik, akkor az M2 kategóriás autóbuszt az M3 kategóriástól. Sok tehát a tennivaló, így, véleménye szerint a döntéseket viszonylag gyorsan meg kellene hozni.
A műszaki megkülönböztetés a méltányos
Az érdekvédelmi szervezetek továbbra is az M2 és M3 járműkategóriák J2 díjosztályon belüli szétválasztását szeretnék elérni.Voltak és vannak olyan kormányzati elképzelések, amelyek az autóbuszokat a tevékenység jellege szerint különböztetnék meg. A szakmai szervezetek szerin azonban kizárólag műszaki alapon lehet megkülönböztetni, mert a díjkötelezettség hatékony ellenőrzése csak ilyen alapon biztosított.
„Bizakodva várjuk a jogszabálytervezet mielőbbi társadalmi egyeztetésre bocsátását, és egy konszenzusos, a fenti szakmai elvárásokat méltányló szabályozás megszületését.”- adott az egész buszos társadalom reményének hangot zárásképpen Dittel Gábor.
A NiT Hungary ügyvezető főtitkára Izer Norbertnek, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkárnak adja át a kérdés-stafétát:
Kérdés: Részben a szolgáltatások kifehérítése érdekében, indokoltnak tartja-e a tárca, hogy a szolgáltatói díjnövekedéssel különösen veszélyeztetett iskolás kirándulások esetében a szolgáltatást terhelő áfa mértéke, hasonlóan a hop-on hop-off szolgáltatások áfa-mértékéhez, 5%-ban kerüljön megállapításra?
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.