A jövőben a különjárati autóbuszok vezetőire eltérő szabályok lesznek érvényesek a vezetési és pihenőidőkkel kapcsolatban. Az EU olyan rendeleti módosításokat tervez, melyek rugalmasabbá tehetik az időbeosztásukat.
A tervezett módosítások nem érintik sem a vezetési idők, sem a pihenők elvárt vagy engedélyezett időtartamát. Azaz nem lesznek hosszabbak a használható vezetési idők, vagy rövidebbek az elvárt pihenők és szünetek. Ami azonban változik: a rendelkezésre álló időket rugalmasabban lehet majd felhasználni.
A buszok nem kamionok
A módosításokat az indokolja, hogy a buszvezetők munkája egészen más, mint a teherautó-sofőröké. Befolyásolják az évszakok – turistaszezonban sokkal sűrűbb a munka, mint más időszakokban. Függ a gyakori változásoktól is – egy turistaút menetét nem lehet annyira percnyi pontossággal előre megtervezni, mint egy kamion útját a felrakótól a lerakóig. Itt az utasok magatartásától függően is változhat a beosztás, az útvonal, ami hatással van a pihenők tervezhetőségére is. Ezért olyan módosításokra lenne szükség, melyekkel a buszvezetők rugalmasabban tudnak igazodni a változó körülményeikhez.
Igazítani kellene az előírásokat a turistautak jellemző időbeosztásához is. Mert míg egy kamionos egyenletes időbeosztással vezet míg megteszi a tervezett távolságot, addig a buszvezetők nem így dolgoznak. Előbb sokat vezetnek amíg elérnek a célállomásig, jellemzően valamilyen turisztikai célpontig. Majd sok órás szünet után folytatódik újra a vezetéssel töltött idő. Az összesített vezetési idő így mindenképpen kevesebb, mint a tehergépjármű-vezetőknél. Ritkább az éjszakai munkavégzés, és szinte egyáltalán nem fordul elő, hogy az éjszakai pihenőt a járműben kellene tölteni.
45 perces pihenő
A mai szabályozás szerint a járművezetőnek 4,5 óra vezetés után 45 perc megszakítás nélküli szünetet kell tartania. Ez a szünet egy előbb 15, majd egy 30 perces megszakítással cserélhető csak fel.
A mostani javaslat szerint a belföldi és nemzetközi különjárati személyszállításban ez úgy módosulna, hogy a szünetek eloszthatók 15-15 perces időszakokra is. Továbbra is 45 perc az elvárás, de az lehet 3×15 perc is. Ennek az a feltétele, hogy a teljes napi vezetési idő nem lehet hosszabb 7 óránál.
Napi pihenőidő
A napi pihenőidőt el lehet majd halasztani egy órával. Jelenleg 24 óránként kell egy újabb napi pihenőidőt tartani, ami legalább 9 vagy 11 óra hosszú. A módosítás ezt a 24 órás időszakot 25 órára növeli, de csak abban az esetben, ha az aznapi vezetési idő nem volt több 7 óránál. Ezt az eltérést egy 6 napos út során egyszer, egy 8 napos úton legfeljebb kétszer lehet alkalmazni.
Heti pihenő
A terv szerint a heti pihenőt legfeljebb 12 napig elhalaszthatják a belföldi buszsofőrök is, ha a nyújtott szolgáltatás, azaz a turistaút a 24 órát meghaladja. Ez eddig csak a nemzetközi sofőrökre vonatkozott, most kiterjesztenék a belföldiekre is.
Az eltéréseket a járművezetőknek dokumentálniuk is kell, s képesnek kell lenniük megindokolni, hogy miért volt szükség a hosszabbításokra. Ezt a menetlevélen kell vezetni.
Menetlevél
Újdonság, hogy a menetlevelet felválthatja egy elektronikus dokumentum is. Külön menetlevélre nem is lesz szükség, ha a szükséges adatokat a tachográf is biztosítani tudja.
Belföldön ugyanazt a menetlevelet lehet majd használni, mint a nemzetközi utakra. Ennek a dokumentumnak várhatóan lesz egy elfogadott, egységes formátuma, ezt majd később fogják meghatározni.
Mikor lép hatályba?
A tervek elfogadásához még egy lépésre van szükség, azt az EU Tanácsának is el kell fogadnia. A módosítás egyik kidolgozója a belga mobilitási miniszter, aki arra törekszik, hogy a rendeletet még ebben a félévben, az EU belga elnöksége alatt el tudják fogadni. Várhatóan ez pár héten belül megtörténik, s lehet, hogy már az idei nyári szezonban alkalmazni lehet az új szabályokat.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.