A 3,5 tonna alatti járművek számára bevezeti a kormány az egynapos autópálya-matricát márciustól. Sok örömünk nem lesz benne, mert az egynapos jogosultság majdnem annyiba fog kerülni, mint most a 10 napra szóló matrica.
A kormány úgy tűnik, nem akar egynapos autópálya-matricát bevezetni, ám ezt a lehetőséget egy uniós rendelet követelményeként be kell vezetni Magyarországon is. Emiatt egy olyan megoldást választottak, ami leginkább Mátyás király és az okos lány esetére emlékeztet. Bevezetik, de olyan feltételekkel, hogy épeszű ember nem fogja megvásárolni.
Az útdíjakról 2022-ben született uniós egyezség. A megállapodásnak akkor fontos része volt, hogy minden járműkategóriában szakítani kell az időalapú elszámolással, s át kell térni a használattal arányos díjfizetésre. Ettől az évtől kezdve például nem csak nálunk változott meg a díjfizetés módja a teherautók és hamarosan a buszok számára is, ez az EU minden tagállamában ugyanígy megtörtént (Magyarország ebben előbbre jár, hiszen a 3,5 tonna feletti teherautók 10 éve ebben a rendszerben fizetnek). A személygépkocsik és kisteherautók távolság-alapú díjfizetését a mai állapot szerint 2027-ig kell majd bevezetni, további két évet pedig azok az országok kapnak, amelyek ma a közös uniós euromatrica-rendszer hatálya alá tartoznak. Sőt még ezen a határidőn túl is megmarad annak a lehetősége, hogy belföldön megtartsák az országok a régi rendszereket, csak az uniós törzs-úthálózaton kell mindenképpen átállni a távolság-alapú díjfizetésre.
Az EU Parlament akkor abban is döntött, hogy minden államban be kell vezetni egy minimális tarifát, elsősorban az átutazó járművek számára. Magyarországon ma egy átutazónak is 10 napra szóló díjat kell fizetnie akkor is, ha csak egyszer használja az autópályát. Ez nagyon messze áll a használattal arányos díjazástól, ezért született meg az egynapos jogosultság kötelezettsége.
Az uniós döntés szerint a legolcsóbb tarifa nem kerülhet többe, mint az éves úthasználati jogosultság 9 százaléka. Magyarország ezt a 9 százalékot bele is foglalja a tervezett rendeletbe. Az egynapos tarifa tehát automatikusan illeszkedni fog az éves úthasználati díj árához. A 10 naposra és a havira nincs ilyen kötelezettség. Mivel a D1 kategóriára az éves matrica ára ma áfával 57.260 forint, ezért az egy napos jogosultság 10 forintos kerekítési pontossággal 5.150 forintba fog kerülni. Miközben a ma létező legrövidebb időre szóló, 10 napos jogosultság 6.400 forintba kerül.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.