Az év közben többször változó útdíjfizetési jogszabályok előbb a matricás rendszerbe, majd az “OBU-s” rendszerbe sorolták a buszok által vontatott utánfutókat. Jelenleg az M2 és M3-as buszok ha utánfutót húznak, akkor a vontatmány után is OBU-val fizetik meg az útdíjat. Figyeljünk erre a szabályra, mert a matricát bírsággal honorálja a hatóság!
Bírságot kaptam szabálytalan útdíjfizetés miatt. Kéttengelyes busszal húztam utánfutót, a buszra OBU-val, az utánfutóra pedig matricával fizettem útdíjat a NÚSZ útmutatása alapján. A rendőrség szerint viszont az OBU-t J3 kategóriába kellett volna kapcsolnom, és a háromtengelyes díjkategória alapján kellett volna az egész “szerelvényre” fizetnem. Két hónap késéssel kaptam az első büntetést, így tucatnyi bírságra kell visszamenőleg számítanom, ráadásul nem is tudom, hogyan kell akkor most útdíjat fizetnem.
A zavart egy átmeneti szabály okozza
Volt egy korábbi átmeneti szabály, ami az utánfutós buszok útdíjfizetését egy hibrid megoldással oldotta volna meg. Eszerint a buszra a használatarányos útdíjat kellett volna fizetni a saját tengelyszáma alapján, az utánfutóra pedig a korábbi rendszerben ismert „U“ kategóriájú matricát kellet volna megváltani. Ennek a változatnak megfelelő szöveget tartalmaz ma is az útdíjtörvény végrehajtási rendelete: „ha útdíjköteles gépjármű a használati díj fizetése ellenében használható útszakaszokat használati díjfizetési kötelezettség teljesítése ellenében igénybe vevő gépjárművet vontat, akkor a vontató gépjármű e rendelet alapján, a vontatott gépjármű pedig a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló miniszteri rendelet alapján teljesíti díjfizetési kötelezettségét.“ [209/2013. kormányrendelet 2/A. § (4) bek.]
Hogyan értsük ezt a szöveget? Útdíjköteles gépjármű a busz, ami egy nem útdíjköteles járművet, az utánfutót vontatja. A buszra így az új útdíjat kell fizetni, az utánfutóra pedig a másik rendelet alapján rendezzük a díjfizetési kötelezettséget.
Olvasónk e szabály alapján gondolhatta, hogy szabályosan jár el, s ezért is érte váratlanul a két hónap késéssel érkező büntetés. Csakhogy emlékezzünk vissza: az útdíjrendszer év eleji módosítása nem ment zökkenők nélkül. A buszokra előbb kihirdették az új szabályokat, majd két hónappal elhalasztották azok bevezetését, s csak egy új változat kidolgozása után vált véglegessé a mostani rendszer.
A feltételek tehát megváltoztak. A rendelet említett bekezdése ugyan ma is hatályban van, de nem erre a helyzetre vonatkozik. Buszra legfeljebb akkor érvényesíthetjük ezt a szabályt, ha a busszal, mint útdíjköteles járművel egy személyautót vontatunk. Pótkocsira, utánfutóra nem érvényes ez az előírás.
Az utánfutóra a tengelyszám alapján fizetünk
Ha elővesszük az útdíjtörvényt, annak fogalmi magyarázatai között találjuk meg a ránk vonatkozó szabályt. A 2013. évi LXVII. törvény 2. § 21. pontja írja le az útdíjköteles jármű fogalmát. Ez a pont 2024. február 1-től kapta mai szövegét. Eszerint útdíjköteles többek közt az autóbusz, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény.
Ez azt jelenti, hogy ha egy buszhoz bármilyen utánfutót, pótkocsit kapcsolunk, akkor a teljes szerelvény után az új rendszer szerint kell az útdíjat megfizetni.
Maga az útdíj kiszámítása persze nem ennyire egyszerű, mert az új rendszer szerint az útdíj két tényezőből áll, és a buszokra eltérő logika szerint kell fizetni. Az infrastruktúra díjnál nincs jelentősége a tengelyszámnak. Míg tehergépkocsik útdíját a tengelyszám alapján kell meghatározni, buszoknál csak az M2 vagy M3 kategória közül kell választanunk, ami az 5 tonna össztömeg alatti vagy feletti járműveket jelenti. Ebben tehát a járműtípus, a jármű besorolása dönt.
A külsőköltség-díj tekintetében viszont a buszoknál is a tengelyszámot kell figyelembe venni. Méghozzá vontatás esetén össze kell adni a vontató és a vontatott jármű tengelyszámát. Ha tehát egy 2 tengelyes busz 2 tengelyes utánfutót húz maga után, akkor a külsőköltség-díjat a J4 kategória alapján kell beállítani.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.