Az ellenőrök elmarasztaltak egy fuvarozót, mert sofőrje nem rögzítette az országkódokat a menetírón. A vállalkozó arra hivatkozott, hogy nem is kell kézzel beírni a kezdő és záró országot, ha van GPS a járműben. Az ellenőröknek azonban ez nem volt elég. Mivel a nyári mobilitási csomag is hozott változást ebben a kérdésben, időszerű áttekintenünk a szabályokat.
A digitális tachográfokba eddig is be kellett írni a országkódokat
A mobilitási csomag augusztus 20-án változtatta meg a tachográfok használatának a rendjét. Augusztus 20. előtt az országkódokat csak a digitális menetíróval felszerelt járművekben kellett rögzíteni. A digitális menetíró készülékbe a sofőröknek régóta be kell írniuk azoknak az országoknak a betűjeleit, amelyekben a napi munkaidejüket megkezdik és befejezik. Ezt akkor nem kell megtenni, ha a menetíró készülék rögzíti a helymeghatározási adatokat, ilyenkor nem kell kézzel beírni őket.
Itt fontos utalnunk arra, hogy ez a felmentés nem arra vonatkozik, ha a járműben van valamilyen utólag beszerelt GPS készülék. Kifejezetten csak akkor él ez a lehetőség, ha a menetíró készülék képes a helymeghatározási adatok rögzítésére. Ebbe a kategóriába a legújabb, az úgynevezett intelligens tachográfok tartoznak, melyek automatikusan rögzítik a jármű helyzetét bizonyos időközönként. Ma már az új autókba ilyen készüléket kell beszerelni. Ezek a napi munkaidő kezdetén és végén, valamint a napi vezetési idő minden harmadik órájában rögzítik a jármű helyzetét.
Augusztus 20 óta rá kell írni a korongra a határátlépést
A mobilitási csomag életbe lépése előtt a korongos tachográfon országkódokat nem kellett feltüntetni. Csak a munka kezdetének és befejezésének helyét, dátumát kellett ráírni a korongra (a települést, nem az országkódot). A szabályokat a mobilitási csomag változtatta meg augusztus 20-án. Ma már nincs kivétel: a korongos tachográffal szerelt autók sofőrjeinek is rögzíteni kell az országkódokat. Sőt számukra szigorúbb a szabály, több adatot kell megadniuk.
Nem elég azoknak az országoknak a betűjelét felírni, ahol a sofőr a napi munkaidejét kezdi és befejezi. Rögzíteni kell minden egyes határátlépést is. Amikor belép a sofőr egy új országba, akkor az első megállás alkalmával fel kell írnia ennek az országnak a betűjelét. Az első megállás azt jelenti, hogy rögtön a határ után meg kell állni egy pihenőhelyen és be kell írni az adatot. Ha az országba komppal vagy vonattal lép be, akkor az érkezési kikötő vagy vasútállomás országának a jelét kell feltüntetnie (165/2014/EU rendelet 34. cikk 6. bekezdés f. pontja).
Idővel a digitálisba is rögzíteni kell a határátlépéseket
Digitális tachográf esetén egyelőre kevesebb a tennivaló. Most csak annak az országnak a betűjelét kell beírni, ahol a sofőr a napi munkaidőt megkezdi és befejezi. (Hacsak a minimálbér szabályok miatt nem kell rögzíteni, hogy mikor lépünk be az országba – lásd keretes írásunk!)
2022. február 2-ától kezdve majd meg kell adni a határátlépések adatait is, ugyanúgy, mint a korongosoknak: a határ utáni első megállás alkalmával be kell írni annak a tagállamnak a kódját, ahová belépett a sofőr. (165/2014/EU rendelet 34. cikk 7. bekezdés).
A tagállamok azt is előírhatják, hogy az országkód mellett részletesebb meghatározást is adjanak, ami egyes tájegységekre, tartományokra utal. Spanyolország például megköveteli ezt.
Továbbra is él az a kedvezmény, hogy nem kell kézzel írni az országkódokat annak, akinek új típusú, intelligens menetíró van az autójában, ami automatikusan rögzíti az adatokat.
Az országkódok rögzítését a legtöbb országban rendszeresen nézik az ellenőrzések során. Ausztriában a sofőr akár 1815 euró büntetést is kaphat, ha ezt elmulasztja. A német és a francia ellenőrök is gyakran büntetnek az országkódok hiánya miatt.
Legújabb okos tachográfok: 2024-ben vagy 2025-ben cserélni kell
Az országkódok megadása majd a legújabb típusú intelligens menetírókkal válik teljesen automatikussá. Ezek beszerelésére több határidőt is adtak:
- 2023-tól második generációs új tachográffal kell felszerelni az új teherautókat
- 2024 decemberéig kell kicserélni a korongos menetírókat és a régi digitális tachográfokat
- 2025 szeptemberéig kell kicserélni a ma forgalmazott első generációs intelligens tachográfokat második generációs készülékekre
- végül 2026 júliusától menetírót kell használni a 2,5 tonna feletti kisteherautókban is.
Tehát 2025-ig gyakorlatilag minden egyes, ma működő menetírót ki kell cserélni új típusú készülékre. Ezek beépített műholdvevő segítségével automatikusan rögzítik a jármű helyzetét
– a munkanap kezdetén és végén
– a vezetési idő minden harmadik órájában
– határátlépéskor
– be- és kirakodáskor.
Ezek az elvárások annyira újak, hogy tudomásunk szerint ma még nincs a piacon olyan készülék, ami megfelelne a feltételeknek. Amit ma intelligens tachográf néven a forgalmazók kínálnak, azok a 2019 óta érvényes mai előírásokat teljesítik. Ezek ma használhatók, de aki ilyet vásárol, számítson rá, hogy legkésőbb 2025-ben ki kell majd cserélnie az újabb generáció valamelyik típusára.
Határátlépés rögzítése a minimálbéres szabályok miatt
A határátlépés idejének rögzítését a minimálbérrel kapcsolatos helyi rendelkezések is előírják például Ausztriában, Németországban, Franciaországban, Hollandiában és Olaszországban is. Ekkor a sofőrnek járó bér pontos meghatározásához tudni kell, hogy a jármű mikor lépett be az érintett országba és a járművezető mikortól tartozik az adott ország munkaügyi szabályainak a hatálya alá. A határátlépés idejét mindig rögzítsük a tachográfon vagy jegyezzük fel a munkaidő-nyilvántartásban.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.