Megjelentette a Magyar Biztosítók Szövetsége a 2021-es fedezetlenségi díjakat. Ezt azoknak kell fizetni, akiknek egy időre nincs érvényes biztosításuk az autójukra, például mert a megvásárlása után nem kötötték meg időben az új kötelezőt. A MABISZ szerint több tízezer autó fut kötelező biztosítás nélkül az utakon.
Egy személyautó, busz, teherautó csak érvényes kötelező biztosítással vehet részt a forgalomban. Minden egyes napra, amit az autó hivatalosan forgalomban tölt, rendelkeznie kell kötelezővel. Nem lehetnek lyukak a történetben – ha néhány nap hiányzik a régi és az új kötelező között, utólag azokra is ki kell fizetni az előírt tarifát.
Azokra a napokra, amikor nincs az autón kötelező biztosítás, fedezetlenségi díjat számolnak fel a biztosítók. Ezt napokra kell fizetni. Nem kis összeg ez, egy biztosítás nélkül töltött kéthetes időszakra már többet kell fizetni, mint amennyi az autó negyedéves kötelezője lenne.
Az új biztosítás megkötésekor vasalják be
A fedezetlenségi díjat akkor hajtják be az üzembentartón, amikor az új biztosítását megköti. Ha egy új biztosítóhoz fordulunk, az ellenőrizni fogja, hogy a járműre melyik napon szűnt meg az előző szerződés. Attól a naptól kezdve az új szerződés napjáig felszámítják a fedezetlenségi díjat.
A tulajdonosok sokszor nem is szándékosan akarnak kibújni a biztosítási kötelezettség alól, csak véletlenül elfelejtik megkötni az új kötelezőt. Erre legtöbbször két okból kerül sor:
– nem fizetik a biztosítás díját, és így nemfizetés miatt 60 nap után megszűnik a szerződés, vagy
– új autót vesznek és az átíráskor nem kötik meg időben a biztosítást.
Fontos tudni azt is, hogy ha azért szűnt meg a szerződésünk, mert nem fizettük a díjat, akkor nem is szerződhetünk mással, csak a régi biztosítónkkal, aminek tartozunk. Ki kell fizetni tehát a fedezetlenségi díjat, s újra csak ugyanazzal a társasággal köthetünk szerződést – többszörös áron. Nem más ez, mint egy kiskapu bezárása: ezzel teszik lehetetlenné, hogy egy kedvezőbb ajánlat miatt egyszerűen ne fizessük tovább a biztosítást, majd a szerződés felmondása után átmenjünk egy olcsóbb társasághoz. Erre tehát nincs lehetőség.
A másik tipikus autós, aki új autó vásárlása esetén megfeledkezik a biztosítás megkötéséről. Erre sincs haladék, az adásvételi szerződés napjától rendelkezni kell új biztosítással a járműre. Ha ráérősen, csak később kötjük meg a szerződést, akkor a hiányzó napokra a biztosító szintén fedezetlenségi díjat fog felszámítani.
5-6 százalékkal emeltek
A fedezetlenségi díjat a biztosítók szövetsége, a MABISZ határozza meg évente. A díjak naptári évre szólnak, így akinek a fizetési kötelezettsége átcsúszik egyik évről a másikra, annak kétféle tarifa szerint számolnak. A 2020-as díjakat 2019 nyarán hirdették ki. Akkor az új lista jókora emelést jelentett, a díjakat több mint 30 százalékkal növelték. A mostani emelés ennél sokkal kisebb, átlagosan 5-6 százalék körüli.
A fedezetlenségi díjak naponta a legfontosabb kategóriákban 2021-ben a következők (összehasonlítva az előző évivel):
2020 |
2021 |
|
Személygépkocsi |
||
0-37 kW |
510 |
560 |
38-50 kW |
610 |
650 |
51-70 kW |
680 |
720 |
71-100 kW |
800 |
850 |
101-180 kW |
1060 |
1110 |
181- kW |
1140 |
1210 |
Autóbusz |
||
10-19 férőhely |
820 |
840 |
20-42 férőhely |
2040 |
2100 |
43-79 férőhely |
2280 |
2510 |
80+ férőhely |
4780 |
5210 |
Tehergépkocsi, vontató, pótkocsi |
||
Tehergépkocsi 0-3,5 t |
820 |
870 |
Tehergépkocsi 3,5-12 t |
1570 |
1710 |
Tehergépkocsi 12+ t |
3940 |
4260 |
Vontató |
4080 |
4320 |
Pótkocsi 10 t össztömeg fölött |
1370 |
1370 |
Forrás: mabisz.hu/fedezetlensegi-dijak-2021/
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.