2024-ben csökkent a belföldi utak száma, de jelentősen nőtt a nemzetközi különjáratok iránti igény. Forgalom tekintetében megosztott az ország. Míg Kelet-Magyarországon csökkent vagy mérsékelten emelkedett a buszos vállalkozók bevétele, a nyugati országrészben jó évet zártak. 2025-ben a külföldi utak nagy száma mellett a repülőgépes beutazó turizmus növekedésére számíthatunk.
Az utazások szempontjából 2024 egy kiváló év volt. A megnövekedett utazási kedvnek köszönhetően nőtt az utazási irodák forgalma. Nem csoda, hogy több megkeresés érkezett tőlük a buszos vállalkozások felé, s sok új megbízás is született. – 2024-ben még nemet mondtam, de most újra megkerestek, és megegyeztünk – meséli egy nyugat-magyarországi olvasónk. Az általunk megkérdezett buszos kollégák döntő többsége olyannak értékelte 2024-et, mint amilyen 2023 volt, vagyis a covid előtti év kb. 80%-ára. A személyszállítók kisebb részének sikerült csak 15-20%-os bevételnövekedéssel elérni a 2019-es szintet.
Ez az élénkülés nem volt mindenütt jellemző: az ország keleti felében dolgozó buszosok az utazási kedv csökkenéséről számoltak be. Meglátásuk szerint a buszos utakra járók anyagi lehetőségei arrafelé jobban beszűkültek. Egyik válaszadónk például messze alulteljesítette a várakozásait. Elmondása szerint mintegy 30-35 százalékkal rosszabb évet zárt, mint tavaly, így a 2019-hez viszonyított visszaesés már közelíti 70-80%-ot.
Nincs érdeklődés a belföldi utakra
Az utazási irodák tapasztalatai szerint 2024 nagy vesztesei a belföldi utak, melyek forgalma a tervezett harmadára esett vissza. Ezekre jellemzően a korlátozott anyagi lehetőségekkel rendelkező tanárok, nyugdíjasok jelentkeznek, akik a megnövekedett díjakat már nem mindig tudták megfizetni. A belföldi utaknál a díjemelkedést elsősorban a megnövekedett élelmiszerárak okozták, ami visszatükröződik a vendéglátás, és a szállásokhoz kapcsolódó reggeli árában. – A belföldi utak nagy többsége nálunk elég gyér kihasználással futott 2024-ben. Olyannyira, hogy sokszor még az önköltséget sem termelték ki. 2025-re így jóval kevesebb belföldi utat terveztünk be – mondta egy honi utazási irodás.
Érezhetően fogy a sport- és egyéb egyesületek, nyugdíjas klubok, egyházak, iskolák stb. pénze, csökken a tőlük érkező különjárati megbízások száma. Az iskoláknál megjelent az ingyenes utazás lehetősége is, ami tovább erodálta a korábbi megbízások számát. – Csupán akkor jövünk szóba, ha például egy színház csak három átszállással teljesíthető – világította meg a helyzetet egy buszos vállalkozó. A nyugati vármegyékből ennek ellenkezőjéről kaptunk jelzést, ott olvasóink beszámolói alapján nem estek vissza ezek a megbízások.
TIPP: 2025-ben is megmarad a Lázár Ervin és Határtalanul program, érdemes tehát tartani a kapcsolatot a tanintézményekkel.
Költségek érvényesítése – a HU-GO-val volt a legkevesebb probléma
Tavaly ilyenkor a legnagyobb bizonytalanságot még a sokszorosára növekedő útdíj, s annak várható érvényesíthetősége jelentette. A várakozással ellentétben a munkásjáratoknál és a különjáratoknál jellemzően nem volt probléma az útdíj érvényesítése, kellett a kapacitás. Az iskolák, nyugdíjas klubok viszont már nem mind tudták azt kifizetni.
Sokan megemlítették, hogy a költségeik 2025-ben tovább nőnek. – A műszaki vizsga biztosan drágább lesz, mint idén, de a buszt szervizbe elvinni is egy anyagi katasztrófával ér fel manapság. Ehhez adódik még a nemzetközi forgalomban is közlekedőknél a tachográfcsere közel félmilliós költsége, amelyet valamilyen formában a szolgáltatási díjban kell érvényesíteni – árnyalja a 2025-ről alkotott képet egyik olvasónk.
Az utazási irodák a költségek továbbhárításánál a sofőrök jövedelemigényét tartják sarkalatos pontnak. Mint mondják, nem az a baj, ha sokat kér egy sofőr, hanem az, hogy ehhez jó néhány esetben „csak nagy arc, és nagy száj társul. Pedig a hozzáértő, az utasigényeket kiszolgáló, szolgáltatást nyújtó buszvezetőkre lenne igény, mert ők képesek az utazást élménnyé varázsolni.
Továbbra is gond a sofőrhiány
A sofőrhiány 2024-ben is nagy probléma volt, de bizonyos megyékben ezen meglepő módon a MÁV-Volánbusz fúzió segített. Nem vállalva az új, feszített munkarendet, sok volánbuszos sofőr mondott fel, és helyezkedett el magánbusz társaságoknál. – Nem tetszett nekik az új beosztás, így inkább átjöttek hozzám – mondja egy dunántúli buszos. Az utak növekvő száma miatt növekedett az egyszerű bejelentéssel foglalkoztatott, beugró sofőrök, valamint a nyugdíjas sofőrök száma is. Igaz a nyugdíjasok inkább csak belföldi utakat vagy a munkásszállítást vállalják.
Remények 2025-re
Olvasóink beszámolóiból az szűrhető le, hogy jelenleg kisebb a 2025-re lekötött szerződésszám, mint tavaly ilyenkor volt. – Jóval kevesebb most a síbusz, mint korábban volt. Fogy a szülők pénze, ha korábban tíz síbusz volt, most jó, ha egy akad – jelzi egyikük. Ez jórészt a külföldi szállások, síbérletek jelentős drágulására vezethető vissza.
Előrejelzések szerint 2025-ben tovább fog csökkenni a belföldi utak száma, de ezzel párhuzamosan a külföldi utak iránti igény emelkedni fog. Emellett erősödni fog a repülőgépes beutaztató turizmus is. Ezeket a zömmel távol-keleti, ausztrál, amerikai és japán turistákat is el kell valakinek szállítani körutazásra hazánkba vagy a környező országokba, így az irodák újabb busztársaságokat vonhatnak majd be a szolgáltatásaik ellátására.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.