Végeláthatatlanul tologatja maga előtt a kormány az autóbuszos piacnyitás feladatát: további két évvel tolták ki a pályáztatás határidejét. A kormánynak be kellene engednie a független vállalkozásokat is a helyközi buszos közszolgáltatások piacára, de 10 éve halogatják a pályázat kiírását.
Az Európai Unió egyik alapelve a szolgáltatások szabadsága, ennek kell megjelennie a buszos szolgáltatásokban is. A piacnyitás itt azt jelenti, hogy az állami társaságon, a Volánbuszon kívül bármelyik tagállam bármelyik buszos cége is elnyerheti a megbízást, ha megfelel a feltételeknek. Azt a jogot senki sem akarja elvenni az önkormányzatoktól vagy az államtól, hogy kiválaszthassák a közszolgáltatást biztosító céget. Erre való a pályázat, amin bármelyik, a feltételeknek megfelelő vállalkozás elindulhat.
A buszos közszolgáltatási pályázatot már a 2010-es évek eleje óta ki kellett volna írni a kormánynak. Az első határidő 2012 volt, ám előbb 2016-ig, majd 2020-ig pályáztatás nélkül meghosszabbították a korábbi VOLÁN-cégek közszolgáltatási szerződéseit. Közben a VOLÁN-társaságok összevonásával és korszerűsítésével a kormány láthatóan igyekezett a saját vállalkozását felkészíteni arra, hogy ez a cég legyen a leginkább alkalmas a pályázat elnyerésére.
A legutóbbi hosszabbítás határideje 2020 vége volt, ekkor jártak le a 2016-ban megkötött közszolgáltatási szerződések. A kormány láthatóan készült is a pályáztatásra. 2017-ben az Innovációs és Technológiai Minisztérium az uniós közbeszerzési tájékoztatóban megjelentetett egy előzetes anyagot a készülő pályázatokkal kapcsolatban. Ebben akkor 7 nagyobb régióra és 7 kisebb, regionális, elővárosi körzetre tervezték a pályázatok kiírását. A tervezett szerződések 10 évre szólnának, a feltételekről azonban semmit nem árult el az előzetes tájékoztató.
Időközben, 2018 végén született egy kormányhatározat is, mely szintén ezt a 7+7 körzetes felosztást erősítette meg. A kormányhatározat szerint az innovációs miniszter kapja a feladatot a konkrét pályázatok kidolgozására, méghozzá 2019. június 30-ig. Ez nem történt meg. Az elmúlt egy évben semmilyen hírt nem kaptunk a buszos pályáztatás helyzetéről. Ez a csend nem a koronavírusnak köszönhető, hiszen 2019-ben már látni kellett volna a pályázatot.
A most megjelent kormányhatározat szinte szó szerint ugyanaz, mint a két évvel ezelőtti volt, csak éppen új határidőket tartalmaz. Az innovációs miniszter kapja a feladatot, hogy dolgozza ki a pályáztatás feltételeit 2021. március 12-ig. A nyertesekkel 2023. január elsejétől kellene szerződést kötni.
A mostani kormányhatározat a korábbiakhoz képest két újdonsággal szolgál. Az első, hogy ebből már hiányzik a hét nagy és hét kisrégióra szóló felosztás. Így ma nem tudjuk, hogy milyen rendszerben képzeli a kormány a buszos pályáztatást.
A másik újdonság egy érdekes pontja a határozatnak, s ez még akár előnyére is szolgálhat a vállalkozásoknak. A határozat szerint meg kell vizsgálni annak a lehetőségét, hogy a piaci autóbuszos szolgáltatásokat hogyan lehetne bevezetni olyan térségekben, melyeket nem szolgálnak ki közösségi közszolgáltatással. Azaz felvetik annak a lehetőségét, hogy magánvállalkozások szolgáltatását engedélyeznék ott, ahol az állam nem indít buszjáratokat. Igaz, ezt kellő óvatossággal teszik, megjegyezve, hogy „egyes korlátozások mellett“ keresik ennek a megoldásnak a lehetőségét.
Forrás: 1949/2020 kormányhatározat
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.