Hiába örültek a személyszállító vállalkozások a Széchenyi Turisztikai Kártyának. A hitelt folyósító bankok nem vállalnak kockázatot, így akiknek 2020-ban kevés volt a bevételük, nem kapják meg a hitelt.
A koronavírus járvány hazai kitörése óta a buszosok gyakorlatilag se egy jól kihasználható támogatást, se érdemi kedvezményeket nem kaptak az államtól. Kivéve talán azt az év végén bejelentett segítséget, hogy decemberi és januári bérköltségek kétharmadát átvállalja az állam, és erre a két hónapra elengedik a járulékfizetést. Több személyszállító vállalkozásnak reményt jelentett a Széchenyi Turisztikai Kártya. Ez a költség- és kamatmentes hitelt segíthetne abban, hogy ha már bevételeik átmenetileg nincsenek, legalább fenn tudjanak valahogy maradni. A hitelt a turisztikai területen működő vállalkozások kaphatják meg – köztük a személyszállítók is. Összege nem haladhatja meg a 2019-es bérköltségük kétszeresét, vagy a 2019-es árbevételük 25 százalékát.
Kevés buszos cég maradt hitelképes
Ám sokan eleve nem bíztak abban, hogy megkapják a hitelt. Mint egyikük fogalmazott, szemfényvesztésnek tartja az egészet. Volt, aki megpróbálta, de elutasították a hitelkérelmét, mondván: 2020-ban jelentősen csökkent az árbevétele.
– 2019-ben 70 millió forintos árbevételünk volt, ehhez képest szerettünk volna felvenni 15 millió forintot. Ezt beadtuk a KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt-nek, amely jóváhagyta. Majd elküldtük a papírokat a Takarékbanknak, ami öt hét után elutasította. Az indoklás az volt, hogy mivel a 2019-es évhez képest a 2020-as árbevételünk jelentősen csökkent, kockázatot látnak a vállalkozásunkban – mondta lapunknak Kovács István. Szerinte ez azért érthetetlen, mert pontosan arra találták ki a Széchenyi Turisztikai Kártyát, hogy azokat a vállalkozásokat próbálják meg kihúzni a gödörből, amelyeknek nincs bevétele.
– Egy autóbuszos vállalkozás életben tartása rengeteg költség. Két autóbuszunk van, ami havonta 350 ezer forintba kerül úgy, hogy nincs árbevételünk. Megváltunk minden alkalmazottunktól, kivontuk a forgalomból a járműveket, ennek ellenére ennyi a havi kiadásunk. Nem tudjuk lemondani a telefon előfizetéseket, a könyvelőt, a bankot, a telephely bérlést. Lízingelt járműveink vannak, így nem lehet felmondani a casco biztosítást sem. Nem tudjuk tovább finanszírozni a vállalkozást – fogalmazott Kovács István.
Csak a működő vállalkozásoknak jelent megoldást
– Többen jelezték felénk, hogy a bankok nem igazán partnerek a hitel elbírálása során. Azzal az indokkal utasítják el a buszosokat, hogy visszaesett a bevételük, így nem hitelezhetőek. Azért furcsáljuk ezt, mert ez a hitel pontosan erre a válságra szól, hogy átsegítsék a vállalkozásokat a bevétel nélküli időszakra – fogalmazott Láng Zoltán, a NiT Hungary munkatársa. Mint mondta, sajnos nincs mit tenni, ez a bankok üzleti politikája. Noha levélben jelezték a problémát a Bankszövetségnek, és kérték az intézkedésüket, választ eddig nem kaptak.
Cikkünket teljes terjedelmében a Busz Transz Magazin 2021. januári számában olvashatják.
Szilágyi Katalin
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.