• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Belföld
  • Autóbuszos szakmai irányító továbbképzés – így (nem) szeretlek

Autóbuszos szakmai irányító továbbképzés – így (nem) szeretlek

2025.05.04.2025.05.05. No Comments

A tízévenkénti autóbuszos szakmai irányító továbbképzés gyerekkorunk kidobózásaira emlékeztet. Nincs menekvés a hatvan órányi gép előtt töltött tanulás elől, ahogy nincs menekvés a kőkemény államjogi, adózási kérdések elől sem. Kár, hogy utóbbiaknak alig vesszük hasznát a dugóban araszolgatva, vagy a kevésbé együttműködő utasokat szemmel tartva.

A képzés kötelező, a továbbképzést azonban már nem várná ez az EU-s szabály

Az autóbuszos szakmai irányítók képzését az uniós és a magyar jogszabályok együttesen szabályozzák. Az alapvető követelményeket az EU 1071/2009/EK rendelet tartalmazza: eszerint a személyszállító vállalkozások vezetőinek rendelkezniük kell szakmai képesítéssel. Az uniós rendelet azonban hagy mozgásteret a tagállamoknak. A továbbképzéseket például nem teszi kötelezővé, csak rögzíti, hogy a tagállamok előírhatnak ismeretfelújító képzéseket is. Így vannak országok, ahol nincs szükség tízévenkénti ismétlésre.

Magyarországon a 261/2011. kormányrendelet részletezi a gyakorlati megvalósítást. E rendelet szerint az autóbuszos személyszállító cégek vezetőinek kötelezően el kell végezniük az alapképzést, amit aztán tíz év múlva meg kell ismételni. A legutóbbi változtatásokat a 2023-as 11/2023. ÉKM rendelet hozta. Ez vezette be többek között a digitális oklevelet, az elektronikus jelentkezési rendszert,  de átalakították a vizsgadíjakat is.

A gyakorlatban – tanfolyam otthonról

Az E-Titán rendszer sokaknak elképzelhető, hogy ismerősen cseng. Ez az a program, aminek a keretében manapság már a KRESZ is elsajátítható. Ez az akkreditált, azaz a közlekedési hatóság által is elfogadott keretrendszer szolgáltatja az alapot a szakmai irányító képzés elvégzéséhez. Miután kicsengettük a nem csekély összeget, regisztrálhatunk, és be is léphetünk a rendszerbe. Az, hogy ez mennyire jó hír, már más lapra tartozik, mert ekkor mintegy folyton ketyegő bombaként elindul az óra, és pörög. Pörögnek a percek, és a továbbképzés malmában őrlődő nem tehet mást, mint kézzel fogható tananyag nélkül kattintgat a zöld nyílra. Már ha van zöld nyíl. Mert ha nincsen, akkor bizony valami hiányos, úgyhogy mehet az újranézés, átolvasás. A képzés mellé szemvizsgálat és szemüveg támogatás nem jár, pedig járhatna. Nem kell ahhoz nyugdíjas korúnak lenni, hogy ez a mennyiségű képernyőidő gondokat okozzon, de az is tény, hogy sokan állnak a nyugdíj előtt. Ők érthető módon nem is feltétlenül vannak a toppon technikailag, és most mégis rákényszerülnek a kattintgatásra. Kilencven nap áll rendelkezésre teljesíteni a több tízórányi oktatást. Pontosan ez utóbbi miatt nem igazán indít senki offline tanfolyamot, mert ennyi időt gép előtt tölteni is kihívás, de személyes jelenléttel munka mellett konkrétan lehetetlenség. Ha győzedelmeskedünk a keretrendszer felett, akkor a pezsgőbontás még várhat, mert jön a vizsga a fővárosban, személyes jelenléttel. Még egy nap mínusz, már ami a munkát illeti. A vizsgán a továbbképzésre, azaz megújításra való tekintettel nincsen szóbeli. Az írásbeli két órás esettanulmányt, és egy számítógépes elméleti vizsgát takar, ami után ha megvan a modulonkénti ötven és az összesített hatvan százalék, következhet az áldott tíz évnyi nyugalom.

Alapvető képzési paraméterek

A közúti személyszállítási vállalkozások szakmai irányítóinak alapképzése 84 órás 90 napos időtartammal. A továbbképzés hivatalosan 60 órás, amihez kilencven napnyi online hozzáférés is társul. A konkrét tantárgyi bontás viszont összesen 42 órára adódik össze. Az eltérés azzal magyarázható, hogy a 42 óra csak tisztán azt az időtartamot mutatja, amit a tananyag elsajátítása ölel fel, ám az adminisztratív feladatokkal, egyéb intézni valókkal, dühödt fejvakarásokkal és egérreptetésekkel együtt (utóbbi kettő csak opcionális) reálisabb a 60 óra.

Nem túlzás ez? 

Nézzük először meg az alap- és továbbképzés tantárgyait, és a továbbképzéshez tartozó óraszámokat! Ez így néz ki:

  • Jogi ismeretek (8 óra)
    • Közigazgatási eljárásjog alapjai
    • Közlekedési hatóságok jogkörei
  • Gazdasági és pénzügyi vezetői ismeretek (8 óra)
    • Társasági adószabályok részletes elemzése
    • Devizás tranzakciók számviteli kezelése
  • Munkaügyi ismeretek (4 óra)
    • Munkavédelmi előírások gyakorlati alkalmazása
  • Személyszállítási ismeretek (12 óra)
    • Útvonaltervezés és menetrend-követés
    • Utasbiztonsági protokollok
  • Jármű műszaki és biztonsági ismeretek (6 óra)
    • Autóbuszok karbantartási ciklusai
    • Elektromos rendszerek hibaelhárítása
  • Környezetvédelmi ismeretek (1 óra)
    • CO₂-kibocsátás csökkentési lehetőségek
  • Vezetői tréning (3 óra)
    • Konfliktuskezelési technikák

A túlságosan mélyreható, részletes ismeretanyag egyáltalán nem könnyíti meg a dolgunkat. Nézzük meg azokat a tárgyakat, amikről óriási távolságból is süt, hogy finoman szólva túlcizelláltak!

Túlzottan elméleti jogi elemek:

  • Államigazgatási szervek hierarchiájának részletes ismertetése (pl. minisztériumi feladatkörök)
  • Jogalkotási folyamatok elméleti háttere (pl. törvényjavaslatok életciklusa)

Vannak elég speciális pénzügyi témák is, például:

  • Többszintű adókulcsok összehasonlító elemzése (pl. SZJA, társasági adó)
  • Devizás tranzakciók könyvelési szabályai nemzetközi fuvarozók esetében

Eközben a környezetvédelmi ismeretek 1 órát ölel fel, amihez nyilván felületes feldolgozás is társul. Így aztán nem nyújt átfogó tudást, miközben a téma jogszabályi kereteit a műszaki tantárgyak már lefedik. A vezetői tréning időkerete pedig 3 óra, így a konfliktuskezelés vagy csapatmenedzsment csak érintőlegesen kerül tárgyalásra, miközben a terepen, vagyis a buszon ülve nagyon sokszor kerülhetünk olyan helyzetekbe, amikor a konfliktuskezelés, mint alkalmazható technika tényleg jól jönne. Egy problémázó, frusztrált utassal szemben a jogi ismeretek legfeljebb akkor jöhetnének szóba fegyverként, ha az egész jogi kinyomtatott paksamétát emelnénk dobásra.

95% vagy afeletti a sikeres vizsgák aránya

A kimerítő tudásanyag ellenére a többség jól veszi az akadályt. A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Zrt. adatai alapján az autóbuszos személyszállító szakmai irányítói képzések terén 2020 és 2025 februárja között javarészt pozitív eredmények születtek. Az alapképzésen 5 év alatt összesen 450-en szereztek képesítést, ami évente átlagosan 80 sikeres vizsgázót jelent. A 2022-es év kiemelkedő volt, több mint 110 új szakemberrel. Az 5700 lebonyolított vizsgából mintegy 5415 zárult sikerrel, ami 95%-os átlagot jelent. A csaknem 2900 továbbképzési vizsgából pedig mindössze 58 végződött bukással, ami kiemelkedő, 98%-os sikerességi arányt jelent. A 2022-es év mindkét esetben kiugrónak számít, aminek a hátterében a 10 éves továbbképzési kötelezettség és a jogszabályi módosítások állnak.

Horváth Nikoletta

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Busz Transz 2025 április

Ezek is érdekelhetik:

A HVO a jelen, az e-busz a jövő

2025.04.18. A HVO a jelen, az e-busz a jövő bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Hogyan kapjuk vissza a szlovák OBU után befizetett letétet?

2025.04.18. Hogyan kapjuk vissza a szlovák OBU után befizetett letétet? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Ismét lehet pályázni a kkv-k innovációs képességét támogató felhívásra

2025.04.18. No Comments

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net