Belföld
Megérkeztek a magyar piacra a MAN új autóbuszai
A MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. a fóti kirendeltségen tartotta az MAN Lion’s Intercity LE magyarországi bemutatóját. A Lion’s Intercity LE kétféle vezetőállással rendelhető, az egyik inkább a városi, a másik inkább a távolsági használathoz ideális. Az utasülések szintén széles választékkal állnak rendelkezésre az egyszerűtől a dönthető háttámlájú, kartámaszos, hárompontos biztonsági övvel felszerelt, igényes kárpitozású modellekig. A kapaszkodók és a tetőpolcok kialakítási lehetőségei is ezt a sokoldalúságot tükrözik, akárcsak az elektromos vagy pneumatikus működtetésű ajtók és a gumiabroncs méretek kínálata. A korszerű, Euro VIe minősítésű, 280, 330 és 360 lóerős D15-ös dízelmotorhoz pedig ZF vagy Voith automatikus sebességváltó kapcsolódik. A hazai bemutatón két demóbuszt tekinthettek meg a résztvevők. A rövidebb modell inkább városi/elővárosi kivitel 12,45 méteres hosszúságával és 49 ülő-, illetve 45 állóhelyével és mechanikusan működtethető kerekesszékes rámpájával. A másik jármű hosszabb távú, városközi feladatokhoz ideális 13,15 méter hosszúságával, 7,0 méteres tengelytávolságával, 53 ülő- és 49 állóhelyével, elektromos működtetésű kerekesszékes rámpájával és csomagtartó polcaival. Ebben a buszban minden ülőhelyhez olvasólámpa, levegőbefúvó és USB-csatlakozó is tartozik.
Forrás: Hungarokamion
Új le- és felhajtó épül majd az M0-son
Az uniós közbeszerzési közlönyben megjelent az M0 autóút és az 5103 összekötő út csomópont fejlesztésének befejezéséről szóló felhívás. A nyertes ajánlattevő feladata lesz a déli lehajtó- és felhajtóág megvalósítása. Az M0 autóúton a halásztelki és szigetszentmiklósi csomópont között megközelítőleg 2,5 kilométeren három forgalmi sávot alakítanak ki. Az 5103 úton, a Leshegy utcától délre kétsávos körforgalmat alakítanak ki.
Forrás: Magyar Építők
Fizetősek lettek az új építésű autópályaszakaszok
- január 1-től több új építésű autópályaszakasz is bekerült az e-matrica rendszerbe. Az új díjköteles útszakaszok a következők:
– a Miskolc-észak és Tornyosnémeti közötti szakasz az M30-as autópályán (továbbra is díjmentesen lehet közlekedni az M30-as autópálya Miskolcot elkerülő szakaszán, a Miskolc- dél és Miskolc-észak csomópontok között)
– a Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta közötti szakasz az M76-os autóúton
– a Sopron-kelet és Sopron-észak közötti szakasz az M85-ös autóúton
– az Abony és Törökszentmiklós-nyugat közötti szakasz az M4-es autóúton.
- január 1-től az e-matricák bruttó ára a táblázatban láthatók:
Típus/kategória | D1 | D1M | D2 | B2 | U |
Heti országos (10 nap) | 3 820 Ft | 1 600 Ft | 7 630 Ft | 16 890 Ft | 3 820 Ft |
Havi országos | 5 210 Ft | 2 730 Ft | 10 420 Ft | 23 950 Ft | 5 210 Ft |
Éves országos | 46 850 Ft | 46 850 Ft | 46 850 Ft | 217 950 Ft | 46 850 Ft |
Éves megyei | 5 450 Ft | 5 450 Ft | 10 900 Ft | 21 800 Ft | 5 450 Ft |
Forrás: kresszvaltozas.hu
Külföld
Új határátkelők nyílnak a román határon
A román kormány határozatban erősítette meg a két közúti határátkelőhely megnyitásáról szóló, tavaly áprilisban Gyulán aláírt román-magyar megállapodást. Ebben az szerepel, hogy a Kisvarjaspuszta (Variasu) és Dombegyház, illetve az Ottlaka (Graniceri) és Elek közötti határátkelőhelyek hétköznapokon is nyitva tartsanak a nappali órákban. A két határátkelőhely jelenleg csak szombati napokon vehető igénybe. A határozat szerint a két határátkelőhely romániai idő szerint 8 és 20, közép-európai idő szerint 7 és 19 óra között lesz nyitva a személyek és a 3,5 tonna alatti áruforgalom számára. Mindkét határátkelő Arad és Békés megye között teremt újabb közúti összeköttetést. A határátkelőhelyek megnyitásával 12-ről 14-re emelkedik a közúti határátkelőhelyek száma a román-magyar határszakaszon.
Forrás: MTI
Már az Euro 4-es dízelek sem közlekedhetnek Brüsszelben
Január 1-től az Euro 4-es és alacsonyabb besorolású dízelautók, valamint egyes 11 évnél idősebb járművek környezetvédelmi okokból nem közlekedhetnek a brüsszeli régióban – írta a La Libre Belgique című napilap. A belga főváros 2019 januárjától alacsony kibocsátási zónát hozott létre, ahonnan fokozatosan kitiltják a legszennyezőbb járműveket, elsősorban dízeleket. 2022 első napjától kezdve megtiltják az Euro 4-es besorolású dízelautók, kisteherautók és buszok közlekedését a brüsszeli régió 19 települését lefedő LEZ-övezetben. A járművek kivonására a hatóságok három hónapos, április 1-ig tartó átmeneti időszakot engedélyeznek. Ezt követően a szabálysértő járművezetők 350 eurós bírságot kapnak. A brüsszeli városvezetés 2025-ig a legtöbb dízel járművet fokozatosan kivonja a közlekedésből. A tervek szerint legkésőbb 2025-től az Euro 5-ös és a 9 évesnél idősebb dízelautók brüsszeli hajtási engedélye szűnik meg.
Forrás: MTI
Lengyelországban a helyszínen elveszik a jogsit, ha babrálták a tachográfot
Januártól emelkedtek a közúti szabálysértésért kiszabható bírságok Lengyelországban. A január elsején életbe lépett változások értelmében a rendőrnek jogában áll a helyszínen elvenni a járművezető jogosítványát, ha valami gond van a tachográffal, például:
- valaki más járművezetői kártyáját használta;
- egynél több járművezetői kártyát használt;
- valaki más korongját használja;
- egynél több korongot használt;
- a tachográf-adatok manipulálására szolgáló eszközt használ.
Növekedett a szabálysértő sofőrnek adható büntetőpontok felső határa is. Ma maximum 10 pontot lehet összeszedni, a változtatások után ez 15 lesz. A pontok csak két év után vesztik érvényüket. A pénzbírságokat is emelték. Egyes szabálysértések maximális összegét 30 000 zlotyira (2,3 millió forint) emelték, ilyen mértékű büntetést akkor szabhatnak ki, ha a tilosban előz a sofőr, vagy akkor, ha jogosulatlan személy vezeti a járművet, írja a lengyel hírügynökség. A gyalogátkelőknél elmulasztott elsőbbségadás miatt kiszabható bírság is emelkedett: 3000 zlotyi (238 ezer forint) a büntetés. Az alkoholos befolyásoltság vétsége miatti büntetéseknek pedig alsó határt szabtak: itt legalább 2500 zlotyi pénzbírságot kell kiszabni (közel 200 ezer forintot).
Forrás: trans.info
Emelkedett az osztrák minimálbér
Emelkedett az osztrák minimálbér
A 2022. január 1-én életbe lépő új kollektív szerződés szerint a gépjárművezetői bérek 4,96 százalékkal emelkednek. A 2023-as és 2024-es béreket a mindenkori infláción túl, további 0,5 százalékkal emelik Ausztriában. Előzetes számítások szerint a sofőrök bére a következő 3 évben kb. 11 százalékkal fog emelkedni.
Az új kollektív szerződések januártól érvényesek.
Az új kollektív szerződések januártól érvényesek.
Buszsofőr |
||
Munkahelyen töltött idő |
órabér |
hetibér |
1 évig |
13,13 € |
525,20 € |
2-től 10 évig |
13,17 € |
526,80 € |
11-től 20 évig |
13,27 € |
530,80 € |
a 21. évtől kezdve |
13,39 € |
535,60 € |
További tájékozódási lehetőség: bit.ly/buszvezetok
Olaszország: új bírságkatalógus, magasabb büntetések
Az új olasz bírságkatalógus szerint büntetendő a táblagép, mobiltelefon és az egyéb “okos” eszközök használata a volán mögött. Az olasz kresz módosítása mindenféle elektronikus eszköz kézbe vételét tiltja vezetés közben. A rendelkezés megsértőivel szemben 165-től 1.667 euróig terjedő pénzbírság szabható ki. Ha valakit két éven belül másodszor is elkapnak, egy-három hónapra bevonhatják a jogosítványát és a bírság már 644 és 2.588 euró közötti összegre emelkedik.
Ezentúl szigorúbban büntetik bármely tárgynak vagy szemétnek a kihajítását a járművekből. A tárgyak kidobásáért 52-től 204 euróig terjedhet a pénzbírság. Szemét esetében 216-tól 866 euróig büntethető az elkövető. Nemcsak az útközbeni kihajítást büntetik, hanem az autópihenőben is bírság jár a szemetelésért.
Megduplázódott a rokkantak számára fenntartott parkolóhelyek jogosulatlan használatáért járó büntetés: a legalacsonyabb tétel 168 euró, a legmagasabb 672 euró.
Forrás: Verkehrsrundschau 2021.11.19, Decreto Legislativo 1992/285. (olasz kresz)
Összeállította: Dobó Csaba és Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.