A buszok cascoját nem tudjuk felmondani, hiába vonattuk ki a forgalomból. Tény, hogy a buszt álló helyzetben is érheti kár, és mivel a lízingcég hitelbiztosítéka maga a jármű, érthetően elvárják a biztosítást. Jó hír viszont, hogy elvileg csökkenthetjük a casco díját.
Biztosítási fedezetre mindenképpen szükség van
A legtöbb lízingcég elvárja a casco biztosítást. Mondhatjuk, hogy jogosan, hiszen nekik a gépjármű a hitel biztosítéka. Attól, hogy áll a busz, még ellophatják, megsérülhet egy jégesőtől, tönkremehet egy tűzben. Ilyenkor pedig a casco biztosítás az, ami megtéríti a kárt a lízingcégnek vagy a banknak, és nekünk sem kell egy megsemmisült jármű után fizetni a részleteket. Bevételek hiányában viszont nehéz fizetni a magas casco díjakat, főleg egy új busznál. Mit tehetünk, hogy csökkentsük ezt a költséget?
– Sajnos az nagyon ritka, hogy egy lízingcég elengedje a cascót, mondjuk kamatfelár ellenében. De vannak elvi lehetőségek arra, hogy mérsékeljük ezt a díjat – mondja Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) gépjármű szekciójának elnöke.
Csökkentett casco
Az egyik megoldás, hogy a szerződésünket csökkentett fedezetű casco-ra módosítjuk. Ez ugyanúgy fizet a lopás- vagy totálkárra, mint a “rendes” casco, de a javíttatási költségek térítése nem olyan bőkezű. A munkadíjra csak egy előre meghatározott összeget térítenek, az alkatrészek új árának csak egy bizonyos százalékát.
A módosítással kapcsolatban először egyeztessünk a lízingcéggel, mert a változtatáshoz nekik és a biztosítónak is hozzá kell járulnia. Papp Lajos szerint a legtöbb lízingcég rugalmasan áll ehhez a kéréshez, mert nekik is az az érdekük, hogy a járművön legyen valamilyen biztosítási fedezet.
A biztosító rugalmasságára is szükség lesz. A szabályok szerint a határozatlan idejű casco szerződés egy évre ad biztosítást. Felmondani csak a megkötésének évfordulója előtt 30 nappal lehet. Ha tehát évfordulóhoz érkezett a szerződésünk, minden további nélkül felmondhatjuk, és találhatunk olcsóbb casco megoldást. A módosítást viszont a futamidő közben is kezdeményezhetjük. Ebben az esetben közös megegyezéssel megszüntethetjük a szerződésünket, helyette pedig egy csökkentett fedezetű casco biztosítást kötünk.
Ez tehát jóval olcsóbb megoldás, amivel elemi kárt, tűzesetet, esetleg lopást lehet fedezni. A csökkentett casco biztosítást elvileg akkor is választhatjuk, ha a buszt nem vontuk ki a forgalomból, mert néha-néha mégis van megrendelés. Ebben az esetben viszont a lízingtársaság nem biztos, hogy engedékeny lesz, hiszen ha megy a busz, akkor bármi történhet vele.
Telephelyi casco biztosítás vagy vagyonbiztosítás
Ha az adott biztosítónál nincs lehetőség csökkentett cascot kötni, akkor helyette válthatunk
– telephelyi casco biztosításra,
– vagy a forgalomból kivont járművekkel bővíthetjük cégünk vagyonbiztosítását.
Ha sikerül erről megegyezni a biztosítóval, akkor a cascót közös megegyezéssel fel lehet bontani.
A telephelyi biztosítás akkor kerül előtérbe, ha a gépjárműveket mozgatni kell a telephelyen belül és tesztvezetések is előfordulhatnak. Ez a biztosítás fedezi a tűz és elemi káreseteket, lopást, rongálást, jégverést. – Ez főként autókereskedők, nagyobb buszos cégek számára megfelelő megoldás, amelyek gépjármű flottával rendelkeznek és casco flotta szerződésük van. Ők átválthatnak a telephelyi biztosításra, amiben, – tekintettel arra, hogy a szóban forgó gépjárművek időlegesen nem vesznek részt forgalomban – nincsenek felesleges kockázatok. Például töréskárra nem, de elemi károkra, lopásra fedezetet nyújt. Mivel a törés az egyik legkritikusabb a casco szempontjából, ha ezt a biztosítási elemet kivesszük, akkor 40-50 százalékkal is csökkenthető a casco költsége – magyarázza Papp Lajos.
A vagyonbiztosítás tűzesetre és elemi kárra nyújt fedezetet. Nagyságrenddel olcsóbb, mint a casco biztosítás (mindössze ezrelékes díjtétel). Ráadásul megfelelő fedezetet is nyújt a lízingcég számára arra az időszakra, amíg a jármű nem áll újra forgalomba. Kisebb vállalkozások akkor tudják leginkább igénybe venni ezt a lehetőséget, ha egy biztosítónál van a vagyon- és a casco biztosításuk. Bár a járványhelyzet miatt a biztosítók is megpróbálnak együttműködőek lenni, de nyilvánvalóan akkor könnyebb a döntés számukra, ha az ügyfelüknek van náluk vagyonbiztosítása is. Ellenkező esetben nem biztos, hogy olyan könnyen hozzájárulnak a módosításhoz.
Forgalomba helyezéskor új cascot kell kötni
Fontos, hogy bármelyik megoldást választjuk, a szerződést lássuk el egy záradékkal, amelyben jelezzük, hogy forgalomba helyezéskor újra cascót szeretnénk kötni a járművekre.
Figyeljünk arra is, melyik biztosító milyen limitet alkalmaz. Van, amelyik a gépjármű értékének erejéig kifizeti a lopáskárokat, van amelyik káronkénti és évenkénti limiteket is alkalmaz. – Nem könnyű megtalálni a legjobb megoldást, ezért érdemes szakértő segítségét igénybe venni. Egy közvetítő, alkusz bevonása segítséget jelenthet a biztosítóval való megegyezésben – tanácsolja Papp Lajos.
A nem hiteles buszok casco biztosítását közös megegyezéssel megszüntethetjük, de azért nem árt, ha a valós kockázatokra van biztosításunk (pl. tűz, elemi károk).
Szilágyi Katalin
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.