Ez lesz a legnagyobb csapás a Covid óta
A kormány tervei szerint 2024. február 1-jétől az autóbuszokat is bevonják a használatarányos útdíjrendszerbe: a buszok tehát a HU-GO-rendszerben fogják fizetni a kilométerenkénti útdíjaikat. A jogszabálytervezet társadalmi egyeztetése 2023. szeptember 1-jén lezárult. Az új tarifákkal felsrófolt új díjrendszertől 150 milliárd forintos költségvetési bevételnövekedést remél a kormány.
Az időalapú e-matricát februártól a buszoknál is elektronikus fedélzeti egység váltja fel. A díjfizetés alapja a megtett kilométer, az emissziós besorolás és a tengelyszám lesz, amelyekhez – új tételként – hozzáadódik a levegő- és zajszennyezéshez kötött külsőköltség-díj is. A díjfizetési kötelezettség 7400 km-nyi úthálózatot érint, amely új szakaszokkal is kibővül, többek között az M0-ás autóút eddig díjmentes, déli szektorával.
Mint azt Pastyik Piusz, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) személyszállítási titkára elmondta: a vállalkozásoknak nem a technikai átállás okozza a gondot, hanem a fejbevágó díjtételek.
Az útdíjnövekedés mértéke kiszámíthatatlan, hiszen a kalkuláció alapjául szolgáló elemi díjköteles útszakaszokat a jogszabálytervezet külvárosi és településeket összekötő szakaszokra tagolja; ezek arányszáma minden elemi szakasz esetében más és más; az állami útdíjkalkulátor informatikai fejlesztése pedig hónapokig eltarthat.
A szakma feje fölött ezenfelül pallosként lebeg a 2024-re beharangozott jövedékiadó-emelés is, amely literenként 40 forintos költségtöbblettel sújtja majd a tankolásokat.
Pastyik Piusz szerint mindez együttvéve olyan drasztikus költségnövekedést okoz a vállalkozásoknak, ami vállalhatatlan és kitermelhetetlen. A különcélú dolgozói szállításokat végzők lesznek a legnehezebb helyzetben, hiszen költségnövekedésük érvényesítéséhez szerződést kell módosítaniuk a megbízóikkal.
Ezt nem lehet nem áthárítani
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) aggasztónak ítéli a tervezett intézkedést. Szabó András, a NiT Hungary szervezeti referense is arról beszélt, hogy szinte lehetetlen megmondani, hogy milyen mértékű lesz a drágulás. Függ az útvonaltól, függ az autóbuszok tengelyszámától, emissziós besorolásától és a megtett útszakaszok jellegétől is.
A jogszabály-változás érinti a fizetős útszakaszokat is: csaknem 2600-ra emelkedik a fizetős szakaszok száma, s nem lesz két olyan útszakasz, amelynek ugyanannyi lesz a díja, ezért nem lehet azt sem meghatározni, hogy 1 km-ért pontosan mennyit kell majd fizetni.
Tény, hogy a belföldi forgalomban nem mindig a legkorszerűbb autóbuszok közlekednek, emiatt az emissziós kategóriát figyelembe véve is tovább nőhet a díj. A tengelyszám alapú besorolást tekintve a NiT Hungary javasolta a döntéshozóknak, hogy a kéttengelyes kategórián belül is legyen további bontás a szállítható utasok száma alapján.
A dolgozói személyszállításban és a turisztikai célú személyszállításban az üzemanyagon túl jelentős költségelem lesz az új útdíj, ami egy útra vetítve nagyságrendekkel lesz magasabb, mint a matrica ára. Az ár ebben fontos kérdés, mert az utóbbi szegmensben gyakran mikro- és kisvállalkozások, családi vállalkozások dolgoznak, 5-6 autóbusszal. Az érdekérvényesítő erejük nem túl nagy, ezért ezen a területen komoly, akár megélhetési problémák is jelentkezhetnek, túl azon, hogy a belföldi csoportos utak száma is drasztikusan visszaeshet.
A NiT Hungary kizártnak látja, hogy az autóbuszos szolgáltatók ne hárítsák át a megnövekedett költségeiket a megrendelőkre; a megemelkedett költségeket érvényesíteni kell a fuvardíjakban, ez a piaci szereplők túlélésének egyetlen járható útja.
Vállalkozói szemmel
− Én azt látom, hogy a kormány elhibázott és túlszámlázott beruházásai miatt elfogyott a pénz, amit valahogyan pótolni kell, ezért újabb bőrt kell lehúzni a vállalkozásokról – fogalmazta meg véleményét a debreceni Grand Tours utazási iroda ügyvezetője, Nagy Sándor. Mint mondta, az új útdíj sokszoros emelést jelent. A cégnek jelenleg 20 autóbusza van – ezek között vannak 3 tengelyes, emeletes autóbuszok is. Belföldi és külföldi utakat bonyolítanak le, illetve dolgozói szállítással is foglalkoznak.
– Most 20 ezer forint egy havi pályamatrica az autóbuszokra, éves szinten ez elég jelentős kiadás. De ha azt veszem, hogy ha havonta csak 1000 km-t kell megtennem, akkor 20 Ft-ra jön ki egy kilométer út díja, ha viszont megteszek 8000 kilométert, akkor csak 2,50-re. A tervezet szerint 150 Ft feletti lesz a kilométerdíj, ami 50-60-szoros drágulást jelent. A matricához képest ez egy nagyon komoly áremelés. És ehhez jön még az üzemanyagár változása is. Eddig kb. 800-900 Ft volt egy kilométer út nettó díja, ami most jelentősen megemelkedik majd.
Mi lakossági szolgáltatást nyújtunk, de így kénytelenek leszünk emelni a szolgáltatás díját – utalt a várható változásokra Nagy Sándor. A mérhetetlen drágulás számos negatív változást is magával hoz majd: várhatóan az árak miatt csökken a forgalom, és tervezett beruházások maradnak el. Mint mondta, nem az a drága, hogy beszerzünk néhány kütyüt, hiszen azok ára elenyésző az útdíjhoz képest, a rendszer díja lesz jelentős költség. Az ügyvezető a dolgozói szállítással kapcsolatban megemlítette, hogy közbeszerzési eljárásban kötöttek szerződést 3,5 évre, fix áron. Erre lehet ugyan módosítást kérni, de az útdíj változásaira nem lehet indexálni a tarifát.
Csökkenhet a forgalom
Oláh Anita, a Neoline Kft. ügyvezetője úgy fogalmazott, hogy amíg nem látszanak kristálytisztán az irányok, addig nehéz bármit is mondani. Az tény, hogy ha a teherautók kilométertarifáját veszik figyelembe, akkor aránytalanul drága lesz az autóbuszok üzemeltetése. – A matricás rendszernél semmi nem működik jobban. Egyszer egy évben megvesszük, s nincs rá gond egész évben. Mi jelentős számban bonyolítunk a külföldi utak mellett belföldi utakat, s főként diákok, nyugdíjasok utaznak velünk az egy-két napos kirándulásokon. Az új útdíj várhatóan jelentősen megemelheti a költségeket. Egy idősebb, korszerűtlenebb autóbusz fuvardíjánál akár megfizethetetlen is lehet egy út.
Lakossági szolgáltatóként mi is kénytelenek leszünk áthárítani a költségeket. Itt számít majd az is, hogy egy adott buszon mennyien utaznak, mert előfordul az is, hogy egy 40 személyes buszban csak 20-an lesznek – magyarázta a cégvezető.
A nem megfelelő vagy nem elég korszerű technikai kiépítés miatt előfordulhatnak majd jelentős büntetések is, ami a jelenlegi éves autópályamatrica rendszerben 100%-kal kizárható volt.
Kalmár Erika
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.