A Covid járvány után sokan azt gondoltuk, hogy végre lassan fellélegezhetünk. Annyi negatív hatás után megindulhat a turizmus, a turistacsoportok szállítása, és ha nem is hatalmas léptékkel, de legalább növekedésnek indulhatunk. Az elmúlt hetek azonban mindent felforgattak. Pencz Zoltánt az MKFE Személyszállítási Tanácsának elnökét kérdeztük arról, hogy a kialakult orosz-ukrán konfliktus miként érintheti a buszos személyszállítást.
Sajnos nem látjuk pontosan, hogy a háború milyen irányt vesz, így csak a jelenlegi hatását van lehetőségünk górcső alá venni. Viszont az már tisztán látszik, hogy – mint sokan mások – a buszos személyszállításban dolgozók is érintettek lesznek. Közvetett és közvetlen hatásokkal egyaránt számolnunk kell.
További drágulás és munkaerőhiány
A háború közvetett hatása a nyersanyagárak drágulása, az alkatrészek beszerzési árának emelkedése, amik mind tovább emelik az önköltségi árakat.
A munkaerőhiány eddig is problémát jelentett a szektorban, de a kialakult helyzet erre sem lesz jó hatással. A munkaerő olyan, mint a turista. Amikor választ, sok mindent fontolóra vesz, mérlegre tesz. Mennyire biztonságos a munkahely, mennyire lehet tervezni vele a jövőre nézve? A jelenlegi helyzetben a biztonság különösen fontos. Ha valaki nem látja biztosítottnak, hogy folyamatosan lesz munkája, akkor sokkal nehezebben vált. A személyszállítás pedig jelenleg nagy kockázatú ágazat, így a munkaerő nem fog tömegesen a szakmánkba áramolni.
A felsorolt tényezők mind a költségek emelkedését okozzák, megdrágul a fuvarozás, ami egy piaci beszűkülést fog eredményezni, ez már most is érezhető.
Kevesebb lesz a buszos turista?
Az egyéni utazóknál eddig még nem tapasztalható visszaesés, magasak az előfoglalási számok. Ez azonban nem igazán érinti a buszosokat, mert ők mindent maguknak szerveznek meg. Repülővel , személyautóval érkeznek, közlekednek.
MICE, vagy más néven üzleti turizmust, a konferencia csoportokat sokkal jobban érintik az orosz-ukrán fegyveres összecsapások. Ennek a szegmensnek a kiszolgálása autóbusszal történik. Itt nem Magyarországé, a látnivalóké a főszerep, hanem egy konferenciát szerveznek, megfelelő kiszolgálással. Ez esetben a szervezők igencsak mérlegelik, hogy a célország mennyire magas kockázatú. Ha annak ítélnek egy országot, inkább elmennek máshova. Tehát ha hazánkat magas kockázatú országnak ítélik, akkor nem jönnek ide konferenciázni a külföldiek, és nem lesz konferenciaturista akit szállítani kellene.
Idén nem számíthatunk az orosz turistákra
Szintén érzékeny kategória a csoportos turizmus. Jöjjenek akár hajóval, akár repülővel a távol-keleti vagy tengerentúli utasokat elrettentheti az utazástól egy hazánkkal szomszédos országban zajló háború. Ráadásul az idén az orosz turistákra sem számíthatunk, így az orosz piacra dolgozóknak nagy érvágás lesz a jelenlegi helyzet.
A turisztikai szolgáltatók nagy része most kivár, hogy lássa, milyen irányba mennek az események. Mennyire érinti mindez Magyarországot? Amíg a háború nem nyúlik át hazánk területére, addig a csoportos turizmus előbb-utóbb el fog indulni. Amint az ország veszélyeztetve lesz, akár a repülőjáratok, akár a terület kapcsán, akkor egyik pillanatról a másikra be fog szakadni, és nulla lesz a látogatottság.
Kovács Nikoletta
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.