A személyszállítói napidíjak emelésével ez a költségtérítés az eddiginél is fontosabb eleme lehet a sofőrök jövedelmének, jóval nagyobb arányt képviselhet az összjövedelmen belül. Érthető, hogy megszaporodtak olvasóinknak az e területtel foglalkozó kérdései. Ezekre válaszolunk.
Ha hazaviszik a buszt, az is beleszámít a kiküldetés idejébe?
A sofőrök a busszal hazamennek esténként, és otthonról indulnak reggel. Ilyen esetben az is beleszámít a
6 órás távollétbe, amíg hazamennek? Vagy indulhat akkor a kiküldetés, amikor reggel otthonról elindulnak?
Ez attól függ, hogy bemennek-e a telephelyre.
Ha a sofőrök reggel először bemennek a telephelyre, majd onnan indulnak tovább felvenni az utasokat, akkor a lakóhely és a telephely vagy központ közötti közlekedés ideje nem számít kiküldetésnek. A munkaidő akkor kezdődik, amikor a telephelyen felveszik a munkát. Ez akkor is így van, ha a munkára használt buszt használják hazajárásra is.
Például egy sofőr este hazaviszi a kisbuszt, amivel dolgozik. Reggel a telephelyre megy, lemosatja a járművet, majd kiáll a megadott címre és felveszi az utasokat. Ez esetben az ő munkanapja a központi telephelyen kezdődik, innen számíthatjuk a munkaidejét is. Ha ettől a telephelytől eltérő településen dolgozik 6 órát, akkor tekinthető a munkája kiküldetésnek, és akkor jogosult a napidíjra.
Más lehet a helyzet, ha a sofőr be sem megy a központba és reggel otthonról indul az utasokért. Ebben az esetben a munkaideje, egyben a kiküldetése is elkezdődik már az otthonról történő elindulással.
Miért van ez így?
A kiküldetés fogalmát az szja-törvény határozza meg. Eszerint kiküldetésnek számít a munkáltató tevékenységével összefüggő utazás, a munkaszerződésben meghatározott helytől eltérő helyen történő munkavégzés. Nem tartozik azonban a kiküldetés fogalma alá a lakóhelyről a munkahelyre történő oda- és hazautazás.
Adhatunk más-más összeget is?
“A napi 9 ezer forint fix, vagyis muszáj ennyit adni a sofőrnek? Mert nálunk eddig nem egységesen kapták a napidíjat a járművezetők: a nagybuszos sofőrök megkapták a napi 3 ezer forintot, a kisbuszok vezetői pedig legtöbbször napi ezer forintot kaptak.”
Természetesen most sem kötelező a maximális összeg megadása. Amit napidíjnak hívunk, az jogilag egy átalányban elszámolható költségtérítés. Ha a munkáltató úgy gondolja, hogy nincs annyi költsége a járművezetőnek, akkor nem kötelező ennyi költségtérítést kifizetnie. Teljesen jogos, ha a nehezebb körülményeket támogatják magasabb összeggel, pl. az éjszakai vezetést, vagy a nagyobb buszt. A költségtérítésnek éppen az lenne a célja, hogy a vezetés során szükséges kávét, italt, ennivalót biztosítsa, nem pedig az, hogy ezzel oldjuk meg a béremelés kérdését.
Érdemes egy “kiküldetési szabályzatban” rögzíteni a napidíjak kérdését. Ebben a végzendő munka, a munkakörülmények stb. alapján lehetőségünk van eltérő napidíjat meghatározni. Például:
- a sofőr napidíja biztonságos országokba történő személyszállítás esetén 65 euró/nap, nem biztonságos országokba (Közel–Kelet, Afrika) történő buszos út esetén 85 euró/nap
- D kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőrök napidíja 70 euró/nap, D+E jogosítvánnyal rendelkezőké 85 euró/nap
- sofőr napidíja 75 euró/nap, utaskísérő napidíja: 15 euró/nap.
Nemzetközi napidíj: hogyan kell számolni az időket?
Külföldi kiküldetésnél a napidíjat 24 órás ciklusokban, és nem pedig naptári napokban számoljuk, hasonlóan az 561-es vezetési és pihenőidőkhöz. Nézzük meg pár példán keresztül, hogyan kell számolnunk!
Egy nemzetközis példa (pizsamás túra)
- Péntek: Budapest – Letenye
Pl. Két napos pizsamás csoportot visznek a sofőrök a horvát tengerpartra. 19 órakor indul a csoport Budapestről, 23:30-kor lépik át a határt Letenyénél.
- Szombat: Érkezés Rijekába, majd egész napos strandolás után 23:30-kor indulnak vissza.
- Vasárnap: Határátlépés 5 órakor, érkezés Budapestre 9 órakor.
A járművezetők külföldi napidíja: 85 euró, szállást nem biztosít a megrendelő
Sofőrünk péntek 23:30 órától szombat 23:30 óráig egy egész napot, azaz 24 órát tölt kint, erre 85 euró jár neki. A második nap tört nap lesz, mivel a kint tartózkodás ideje nem éri el a 24 órát, csupán 5,5 óra. Tört nap esetén életbe lép az a szabály, hogy ha a külföldön tartózkodás ideje nem éri el a 8 órát, akkor a tört napra nem fizethető ki a 85 eurós napidíj. Esetünkben a teljes kiküldetésre 85 eurót fizethetünk ki szabályosan.
Nézzük meg azt az esetet is, ha visszafelé vasárnap Varazsdinnál egy baleset miatt a busznak mintegy 4 órát araszolnia kell, így öt óra helyett 9 órakor lépi át a magyar-horvát határt! Ekkor péntek 23:30-tól vasárnap 9 óráig, összesen 33,5 órát tartózkodik a sofőr külföldön. Ez megfelel egy egész napnak és egy 9,5 órás tört napnak. Mivel a tört nap ideje eléri, sőt meghaladja a 8 órát, a második napra is megadhatjuk a 85 eurót. A sofőrnek összesen kifizethető összeg 170 euró lesz.
Megjegyzendő, hogy a 85 eurós napidíj csak akkor adható a buszsofőröknek, ha nem biztosítunk szállást. Nonstop utaknál nagyobb biztonságot ad, ha a gépjárművezető nem a buszon vagy a strandon pihen, hanem egy szálláson. Igaz ekkor csak 15 eurós napidíj adható neki adómentesen.
Adható-e egy kiküldetésen belül nemzetközi és belföldi napidíj is?
Végezetül nézzünk egy olyan helyzetet, amikor gépjárművezetőnk jogosult lehet a belföldi napidíjra is!
Példánkat most úgy módosítjuk, hogy szerződéses járatként turista csoportokat szállítunk Kecskemétről Barcelonába, majd vissza. A csoport pénteken indul útnak és szombaton 15 órára ér Barcelonába. A sofőrök itt egy szállodában pihennek, majd egy másik csoporttal vasárnap visszaindulnak Magyarországra. A határt hétfőn 15 órakor lépik át, de szerencsétlenségükre kapnak egy defektet, és a kerékcserével töltött idő miatt csak 22 órára érnek Kecskemétre.
Kérdés, hogy a belföldön vezetéssel, várakozással és egyéb munkával eltöltött időre fizethetünk-e belföldi napidíjat a nemzetközis sofőrnek?
Az utunk tehát így néz ki:
- Péntek: Indulás 7 órakor Kecskemétről. 12 órakor Szentgotthárdnál kilép a busz Magyarországról, majd Ausztrián keresztül folytatja útját Spanyolország irányába (nonstop út).
- Szombat: Ausztria – Olaszország – Spanyolország (nonstop). Érkezés Barcelonába: 15 órakor. Szállás: hotelben
- Vasárnap: Indulás: 12 óra Spanyolország – Olaszország útvonalon
- Hétfő: Olaszország – Ausztria – Magyarország útvonal, belépés Magyarországra 15 órakor, érkezés Kecskemétre 22 órakor.
A járművezetők külföldi napidíja, ha nincs szállás: 85 euró, ha van, akkor 15 euró. A járművezetők belföldi napidíja: 9.000 Ft.
A NAV arra hívja fel olvasóink figyelmét, hogy ugyanarra a napra vagy ugyanarra a 24 órás ciklusra csak egyfajta napidíjat adhatunk a sofőrnek. Tehát választani kell külföldi vagy belföldi napidíj között, ha a jogosultság feltételei mindkét esetben fennállnak. Módosított példánkban az „első napon” pilótánk költségtérítését ezért nem toldhatjuk meg pluszban egy 9.000 Ft-os belföldi napidíjjal is, hiszen az nem lesz szabályos. Csak a negyedik napon lesz jogosult a belföldi napidíjra, feltételezve azt, hogy vállalkozásunk kiküldetési szabályzata ezt lehetővé teszi.
A sofőrnek kifizetendő napidíj összege: az első és a harmadik 24 órás időszakra naponként 85 euró, a második 24 órás időszakra 15 euró, a negyedik tört napra (3 óra) 0 euró, a negyedik napra 9.000 Ft.
Nagy Csaba, Arany Edit
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.