Furcsán alakult a 2022-es év a buszos szakmában. Biztatóan indult, majd az üzemanyag és más költségek emelkedésével tavasztól a feje tetejére állt. Olvasóinkat kérdeztük, hogyan élték meg ezt az évet, és mit várnak 2023-tól. Elemeztük a helyzetet a különjárati buszosok legnagyobb munkaadóival, az utazási irodákkal és Pencz Zoltánnal, az MKFE személyszállítási tagozatának elnökével is.
Kilőttek a költségek
Brutálisan megemelkedtek a költségek – állítják egybehangzóan a buszosok. Egyikük a mostani helyzetről csak annyit mondott: „küzdünk, mint lúd a jégen”.
Az egekbe szökő üzemanyagáron felül ki kell fizetni a sofőröket is. Ez egy részmunkaidős nyugdíjasnál is legalább havi nettó 380-400 ezret jelent, a teljes munkaidős gépjármű-vezetőknek pedig 500 ezer forint felett kell adni, különben nincs sofőr. És akkor még a járulékokról és egyéb költségekről nem is beszéltünk.
Az üzemanyagon és a gépjárművezetők bérigényén felül az alkatrészek is rendkívül megdrágultak. Ez a szolgáltatás árában is jelentős áremelkedést indokolt, vagy indokolt volna – mondja Pencz Zoltán, az MKFE személyszállítási tagozatának elnöke. Ezt sajnos nem mindenki vette figyelembe, így jelentősen torzultak a piaci árak és maga a piac is, nem beszélve az üzemanyagár-sapka piacra gyakorolt hatásáról. Hiszen voltak, akik jogosan, s voltak, akik jogtalanul használták a kedvezőbb, hatósági áras gázolajat.
Nehezen emelkednek a fuvardíjak
A kilométer alapú elszámolások esetében 30-40%-os áremelkedés lenne indokolt, míg az óradíj alapú elszámolásnál még ennél is jelentősebb áremelésre volna szükség. Sajnos az árakat még mindig a megrendelők, sokszor irracionális árszabása határozza meg, így a megnövekedett költségek csak részben érvényesíthetők a fuvardíjban – teszi hozzá Pencz Zoltán.
Az utazási irodákkal együttműködő buszos vállalkozók arról számoltak be, hogy egy szerződéses időszakon belül nem, vagy csak nehezen tudják a megemelkedett költségeket továbbhárítani a megbízókra. A legtöbben csak üzemanyagár kompenzációt tudtak kiharcolni, a szerencsésebbek a munkabér emelkedésnek is legalább egy részét érvényesíteni tudják. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az utazási irodák többsége 2022-ben csak 7-8%-ot emelt az árain, ezért nem is volt lehetőségük a buszosok költségnövekedését teljesen ellensúlyozni.
Rugalmatlanul kezeli a költségnövekedést a munkásszállítás. A hosszú távú szerződések miatt csak a megbízók jóindulatában lehet bízni, ha a szerződés nem tartalmaz felülvizsgálati lehetőséget vagy üzemanyag klauzulát. És ha a jóindulathoz nem társul pénz, akkor marad minden a régiben. Akiknél mégis sikerül ezt érvényesíteni, ott is havonta állapítják meg az üzemanyag kompenzáció összegét. Sajnos akad olyan kollégánk is, akit az infláció mértékű áremelés puszta felvetésére azonnal pályázat kiírásával fenyegette meg a megbízója.
A szerződéses helyi járatoknál is nehéz ügy a díjemelés. A helyi járatra nincs állami támogatás, és a 65 év felettiek utaztatására sem adnak kompenzációt. Egy helyi járatot üzemeltető vállalkozó nagyon el van keseredve. Ő egy becsődölt vállalkozótól kijelöléses alapon vett át egy helyi járatot. Esélye sincs a költségnövekedés érvényesítésére, mert a szerződést két évre kötötték, felülvizsgálati lehetőség nélkül. Fogalma sincs, hogy elég lesz-e ez 2023-ban. Mint mondja, a csőd szélén áll.
– Csak akkor lesz jó a 2023-as év, ha sikerül elfogadható kilométerdíjakat elérni – mondja egy másik vállalkozó. Úgy véli, a buszozásban is – mint a taxizásban – minimumárakra lenne szükség, ami alá senki sem mehetne a piacon. Egy nagybusznak nettó 600 forintot, egy kisbusznak 300-350 forintot kéne kilométerenként kapni ahhoz, hogy a busz költségei fedezve legyenek. Ma ez a kisbusznál jó, ha átlépi a 200 forintot, a nagy buszoknál meg óriási szórással 400-550 forint között mozog. Ráadásul a 600 forintos kilométerdíjhoz legalább havi 5-10 ezer kilométeres futás kellene, hogy egy 30-40 milliós busznak az árát, vagy legalább is a lízingjét ki lehessen fizetni a 800 forintos gázolajárak és az egyéb költségek mellett.
Nincs elég megrendelés
A személyszállítási piacra továbbra is az átrendeződés a jellemző. A KLIK leállította az összes uszodai járatot, és sokan azt mondják, hogy kevés az utazási irodai megrendelés is. – Míg tavaly Advent táján annyira el voltam látva munkával, hogy néhányat vissza is kellett utasítani, idén a magasabb kiajánlott díjak miatt elmaradnak a megrendelések – mondja egy vállalkozó. Mások azt mondják, hála régi jó utazási irodás kapcsolataiknak, jó évként könyvelhetik el az ideit. Ez utóbbit igazolják az utazási irodák adatai is, akik a buszos utak tekintetében jó évet zártak. Igaz, az utak száma még elmarad a 2019-estől, de a tavalyi évet messze meghaladta. Két év bezártság után az emberekből szinte kirobbant az utazási vágy. Az idei adventi utakra is nagy az érdeklődés, egy-egy útnál nem ritka a második busz beállítása sem – mondja egy utazási iroda vezetője.
Pencz Zoltán szerint a 2022-es év azért már hozott különjárati megrendeléseket, azonban a 2019-es évhez viszonyítva még mindig csak 50-60%-os lefoglaltság jellemző a szakmában. A kiutazásoknál és a belföldi megbízásoknál is érződik az utazási kedv erősödése, de a foglalások száma még mindig csak 70-80%-ban közelíti meg a régi szép időkét. A beutazást tekintve a járvány lecsengésével a különböző küldő országok más-más időpontban nyitnak. Több távol-keleti ország sajnos még mindig csak részlegesen engedélyezi állampolgárainak az utazást, és az ő hiányuk érezhető a szakmában.
A különjárati piachoz tartozik még a különböző nem sportegyesületek, baráti társaságok, nyugdíjasklubok, alkalmi jellegű megbízásai is. Ez a szegmens mindig is árérzékeny volt, így sok esetben forrás híján ezek a megbízások maradtak, maradnak el leghamarabb.
Mire számíthatunk 2023-ban?
Kollégáink vegyes érzésekkel várják a 2023-as évet. Vajon meddig lesz fizetőképes kereslet a buszos utakra?
A többség a több lábon állásra törekszik. Egyrészt nyitnak az utazási irodai szegmens felé, másrészt megpróbálják a biztos megrendeléseiket megtartani, elsősorban a munkásjáratokat. Mint mondják, lehet, hogy itt kevesebb a pénz, viszont ez biztos piac. Itt, ha esik, ha fúj, vinni kell az embereket dolgozni. Vannak szép számmal olyanok is, akik a teherfuvarozásra nyergelnek át. Ők már csak akkor ülnek buszra, ha hébe-hóba megtalálja őket egy baráti társaság vagy egyesület megkeresése.
– Az előrejelzések szerint 2023-ban sem csökken a magyar lakosság utazási kedve, nagyon erősek az előfoglalások – mondja egy utazási iroda szakembere. Igaz, ez változhat, ha majd megjönnek az első drasztikus számlák. Akkor az emberek egy része lehet, hogy pont az utazási terveit fogja elengedni. Van egy alacsonyabb keresetű réteg, aki már nem utazik sehova, de a magyar lakosság többsége az évi egyszeri utazásáért képes akár kemény spórolásba is kezdeni – teszi hozzá a szakember.
Pencz Zoltán úgy látja, hogy 2023-ra igen erős érdeklődés van a buszos utak iránt, és sok iroda már előre szeretné bebiztosítani magát, hogy legyen megfelelő számú és minőségű autóbusza. Ez talán kedvezően hat az árakra is. Ugyanakkor aggodalomra ad okot, hogy a legszűkebb keresztmetszet a munkaerő, azon belül a megfelelően képzett gépjárművezető. Sokan közülük elhagyták a szakmát más, biztosabb állás, biztosabb megélhetés miatt. A szakma „felhígulása” sajnos valós veszélyt rejt magában. A vállalkozók ezért mindent elkövetnek, hogy az utazni vágyók jövőre is felkészült gépjárművezetővel és műszakilag biztonságos autóbusszal indulhassanak útnak.
Ôri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.