Büntethető-e vállalkozásunk vagy gépjárművezetőnk egy másik tagállamban elkövetett szabálysértésért?
A közúti ellenőrzések gyakori célpontja a menetíró, annak szabályos használata és a vezetési- és pihenőidők betartása. Egy tüzetes ellenőrzés alkalmával gyakran ott a gombóc a gyomrunkban, hogy vajon mit nem találnak rendben a hatóságok. Sokáig vita is volt 561-es berkekben, hogy a sofőr Magyarországon elkövetett hibáiért, vajon a külföldi hatóság bírságolhatja-e a magyar fuvarozó vállalkozást. Fontos kérdés, hogy ki, és miért büntethet. Most ebben ad eligazítást az Európai Bíróság C-906/19. számú ügyben hozott ítélete.
Mi történt valójában?
Franciaországban egy németországi székhelyű személyszállító vállalkozás buszát ellenőrizték. A járművezetőt kérték, hogy igazolja az adott napi, valamint a megelőző 28 napi munkavégzését. Kiderült, hogy a vizsgált időszakon belül volt 9 olyan nap, amikor a sofőr nem rakta be a kártyát a menetíróba. Mint tudjuk, nem minősül azonnal a vezetési- és pihenőidők megsértésének az, ha a járművezetői kártya nincs behelyezve a tachográfba. Többfajta irattal is igazolható ez az időszak, az adatrögzítő lapoktól, a járművezető kártyán át a kézi feljegyzéseken keresztül a nyilatkozatig.
A német sofőr ügyének érdekessége az volt, hogy a hatóság nem a sofőrre szabott ki büntetést, hanem a személyszállító vállalkozásra. A francia hatóság kilenc rendbeli szabálytalanságot állapított meg, s vádat emelt a fuvarozó vállalkozás vezetőjével szemben. A vállalkozást 10.125 euróra büntették azért, mert a sofőr 9 nap nem helyezte be a vezetői kártyáját a tachográfba. A döntés ellen fellebbezett a vállalkozás, de eredménytelenül. Végül az Európai Unió Bíróságától kértek állásfoglalást. A történetnek több pontja is volt, amit a vállalkozás kifogásolt. Az egyik magának a büntethetőségnek a kérdése. Azt nem vitatták, hogy a tagállamoknak joga van büntetni. Kérdés, hogy a francia hatóságnak joga volt-e büntetni egy olyan szabálytalanságot, amit nem az ő területükön követtek el?
Uniós állásfoglalás
A német sofőr ügyében a fő kérdés az volt, hogy a hatóság büntethet-e olyan szabálysértést,
– ami korábban nem volt büntetve,
– és az nem az ellenőrzést végző tagállam területén történt.
Az Európai Bíróság azt mondta ki, hogy az ellenőrző hatóságok, csak az 561/2006/EK rendelet megsértése kapcsán bírságolhatnak más tagállam területén elkövetett szabálysértésért. Magyarán, ha a magyar sofőr Magyarországon túlvezet, ezért megbírságolhatja az osztrák ellenőr, hiszen nem tartotta be a vezetési- és pihenőidő szabályait.
A menetíró használatához kapcsolódó szabálytalanságoknál azonban már más a helyzet. Erre már a 165/2014/EU rendelet vonatkozik. Ezeket a szabálytalanságokat is büntethetik, de csak akkor, ha a szabálytalanság az ellenőrzés országában történt. A német sofőr esetében a kártyahasználat hiányáért ebben az esetben a francia hatóság tehát nem büntetheti sem a sofőrt, sem a személyszállító vállalkozást. Csak a német ellenőrök szabhatnak ki bírságot, hiszen a szabálytalanság Németország történt.
Az ítélet egy másik érdekes kérdésre is rávilágított. A francia hatóság azért büntetett, mert a sofőrkártyát kilenc alkalommal nem rakta be a menetíróba a sofőr. Mi lett volna, ha nem ezért büntetnek, hanem a 28 napos igazolások hiányáért? Az már egy másik helyzet lett volna, mivel a szabálysértés Franciaország területén valósult meg, ott nem tudták bemutatni a dokumentumokat. Ez a nemzeti jog alapján büntethető.
Ahogy láttuk fontos figyelni arra, hogy miért kapjuk a büntetést. Legyünk tisztában azzal, hogy az uniós jog alapján egy másik tagállam területén elkövetett szabálysértés akkor büntethető, ha az 561/2006/EK rendelet megsértésére vonatkozik!
A teljes bírósági ítélet elolvasható a bit.ly/EUc906, Michal Bobek főtanácsnok indítványa pedig a bit.ly/bobekinditvany linken.
Kovács Nikoletta
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.