A belföldi és külföldi fuvarozói napidíjak emelt összege komoly tételt jelenthet a sofőrök jövedelmében. Nem mindenki kaphat azonban napidíjat, aki buszt vezet – mutatjuk a feltételeket, hogy ki és mikor jogosult erre a juttatásra.
Belföldi napidíj
A belföldi személy- és áruszállításban dolgozók számára 2016-ban tette lehetővé a kormány a napi adómentes költségtérítés kifizetését. A napidíj 3 ezer forintos összege azóta is változatlan volt.
Amit ugyanis a köznyelvben napidíjnak nevezünk, az hivatalosan a belföldi kiküldetésben részt vevő gépkocsivezetők és kocsikísérők adómentesen adható költségtérítése. Azaz ez nem egy olyan bérkiegészítés, ami automatikusan járhat minden egyes sofőrnek. Akkor kaphatja meg a napidíjat egy gépkocsivezető, ha az aznapi munkája belföldi kiküldetésnek minősül.
A legfontosabb kérdés, hogy ki jogosult a napidíj igénybevételére. A ma is érvényes kormányrendelet szerint a belföldi árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és kocsikísérőként foglalkoztatott személyeknek járhat a ma már napi 9 ezer forintnyi napidíj-átalány akkor, ha napi 6 órát meghaladó kiküldetésben vesznek részt.
A fentiek értelmezéséhez először a kiküldetés fogalmát kell tisztáznunk. Egy sofőr akkor dolgozik kiküldetésben, ha a munkáltató tevékenységével összefüggő feladat ellátása érdekében egy másik településre utazik.
Ha tehát a sofőr olyan munkát végez, ami során nem kell kilépnie a saját településéről, akkor ezt egyáltalán nem tekinthetjük kiküldetésnek. Így például egy budapesti vállalkozás városon belül dolgozó sofőrje nem vesz részt kiküldetésben, hiszen nem kell másik településre utaznia. A „másik települést“ a munkavégzés helyéhez mérten kell néznünk. Egy sofőrnek a munkavégzési helye változó, akár az egész ország területe is lehet. Ebben az esetben azt a székhelyet, telephelyet kell saját településnek tekinteni, ahová rendszeresen bejár dolgozni, ahol a járművet tárolja, a vezetésen kívüli egyéb munkáit végzi. Például egy budapesti székhelyű országos cég pécsi telephelyén dolgozó sofőr számára a Pécsen kívül végzett munka tartozik a kiküldetés fogalmába.
További szűkítés, hogy a napidíj kifizetését a jogszabály a legalább 6 órát elérő kiküldetéshez kapcsolja. Ha például Nagykanizsáról visz egy csoportot Kaposvárra egy két órás programra, akkor másfél óra alatt odaérnek, két órát ott töltenek, és másfél óra múlva újra Nagykanizsán vannak. Ez 5 órányi távollét, amire még nem lehet a napidíjat kifizetni. Arányosítás nincs, az nem megoldható, hogy fél napidíjat vagy kisebb összeget fizetünk ki. Ha a napi kiküldetés nem éri el a 6 órát, akkor nincs kifizethető összeg.
Ez a 6 órás korlát 6 órás távollétre és nem a munkavégzésre vonatkozik. A vezetési időn kívül bele kell érteni a fel- és leszállások, várakozások idejét és a pihenőket is. Távozástól érkezésig kell a 6 órát számolni, bármivel is tölti az idejét a járművezető.
A kisebb távollétek ideje nem adódik össze. Ez is a rövid útvonalon járó sofőrök számára fontos. Lehet, hogy sofőrünk a kaposvári út után csinál még egy fordulót, ami szintén 3-4 órát visz el a munkanapjából. Lehet, hogy aznap dolgozik összesen vagy 8-10 órát, mégsem jár neki a napidíj, mert ez két külön út, amiket nem lehet egybeszámítani.
A napidíj tehát akkor jár, ha az alábbi feltételek egyszerre teljesülnek:
- a sofőr belföldi fuvarozásban, saját számlás szállításban vagy személyszállításban dolgozik
- a munkahelyétől, telephelyétől eltérő településen végez munkát
- a kiküldetés időtartama legalább a 6 órát egybefüggően eléri és
- más jogcímen nem kap semmilyen költségtérítést, például nem fizetik az ebédjét.
A napi 9 ezer forintra emelt költségtérítés már szemmel látható jövedelmet tud biztosítani a járművezetőknek. A fenti feltételek alapján viszont naponta meg kell vizsgálnunk, hogy az aznapi munkavégzés belefér-e a keretek közé, jár-e aznapra a személyzetnek a napidíj. Éppen ezért óvatosan járjunk el, ha ezt az állandó havi jövedelem részeként próbáljuk elszámolni, mert nem biztos, hogy minden napra jogosan megadhatjuk az érintetteknek.
Nemzetközi napidíj
A nemzetközi személyszállításban dolgozók napidíját is a kiküldetés fogalmához kötik a jogszabályok. Az adómentesen adható napidíjnak két fajtája van. A magasabb összeg ma már 85, az alacsonyabb továbbra is 15 euró. Hogy a kettő közül melyik adható, az attól függ, hogy a sofőr kap-e még bármilyen más címen költségtérítést a munkaadójától.
Ha a munkaadó megtérít a kint tartózkodás idejére valamilyen költséget, például szállást, egy étkezést, akkor ezeken felül már csak napi 15 eurót lehet adómentesen elszámolni.
Ha viszont a sofőr a napidíj összegén felül nem kap semmilyen más költségtérítést (kivéve a buszra, üzemanyagra, útdíjakra), akkor 85 euró lehet az elszámolható napidíja.
Nemzetközi kiküldetésnek az országhatár átlépésétől számított időt kell tekinteni. Azokra a külföldön töltött napokra is jár a költségtérítés, amikor a sofőr pihenőjét tölti. Az egész napra járó napidíj viszont csak akkor fizethető ki, ha a külföldi tartózkodás ideje a 8 órát eléri. Ennél rövidebb idejű kiküldetésekre a NAV álláspontja alapján nem fizethetünk napidíjat. Ha viszont egy napon belül a sofőr több utat is csinál, és ezek során többször is átlépi az országhatárt, akkor ezeket a külföldön töltött időket egybeszámíthatjuk. Ennek az a feltétele, hogy a Magyarországra belépés és a következő kilépés között 2 óránál kevesebb idő teljen el.
Az egyéni vállalkozóként dolgozó sofőrök a belföldi és a külföldi napidíjat is elszámolhatják, azaz ezt az összeget adómentesen leírhatják a bevételükből. Ennek szintén az a feltétele, hogy más költséget ebben az esetben a vállalkozó már nem írhat le a kiküldetéssel kapcsolatban, kivéve az üzemanyagot és útdíjakat. Tehát nem számolhatunk el szállást és étkezést az utazással összefüggésben, ha a belföldi 9 ezer forintos és a külföldi 85 eurós költségtérítés-átalányt igénybe vesszük.
A belföldi napidíj szabályait a 437/2015, a külföldit a 285/2011. kormányrendelet rögzíti. A bel- és külföldi kiküldetés fogalmát és a vállalkozók elszámolható költségeinek a szabályait az szja-törvény tartalmazza.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.