Sorozatunkban a személyszállítás területén dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Áprilisban aki válaszol, Szösz Dezső a Baranyatax Kft. szakmai igazgatója.
Aktuális kérdés
2023. augusztusától az új, 10 vagy több személyes buszokat már csak második generációs intelligens menetíróval helyezhetik forgalomba a gyártók. A nemzetközi forgalomban dolgozó járművek üzemeltetőinek pedig két lépcsőben – 2024. december 31-ig, illetve 2025. augusztus 20-ig – kell beszereltetniük az új okostachográfot. (A 2025-ös határidő a ma még újnak számító okostachográfok lecserélésére vonatkozik.) Mikorra időzítsük a menetíró cserét?
NÉVJEGY
Baranyatax Kft.
A Szösz Dezső vezette mikrovállalkozás 2002 óta foglalkozik tachográfok felülvizsgálatával, telepítésével és gépjárművezetők tachográf-oktatásával a dél-dunántúli régióban.
Mindhárom hazánkban engedélyezett digitális tachográf-gyártó cég termékei megtalálhatók kínálatukban, a Continental-VDO, a Stoneridge Electronics és az Intellic hivatalos képviselői garanciaidőn belül és túl is.
2023 második felétől már érdemes új tachográfot beszereltetni
Ahhoz, hogy az átállás zökkenőmentes legyen, érdemes előre gondolkodni, és nem utolsó pillanatra hagyni a menetíró cseréjét – ajánlja Szösz Dezső, a Baranyatax Kft. szakmai igazgatója. Ne várjuk meg, hogy lejárjon a menetírónk felülvizsgálatának az érvényessége, ha az a jogszabály életbe lépése után van! Például ha idén augusztusban kalibráltatunk egy korongos készüléket, annak 2025. augusztusig lesz érvényes a jegyzőkönyve. Azonban 2025. január 1-jétől ezzel a készülékkel már nem közlekedhetünk nemzetközi forgalomban, csak az újjal. Az pedig borítékolható, hogy ha a tachográf nem tud majd kommunikálni a hatóságok távoli adatletöltő eszközeivel, és ezt külföldön kiszűrik, akkor komoly büntetésre számíthatunk.
Szakmai szinten az az álláspont alakult ki, hogy a műszaki vizsgák érvényességét vagy a nemzetközi személyszállítási engedélyek kiadását érdemes lenne a tachográfok kötelező cseréjéhez kötni. Ezzel elkerülhető lenne, hogy a határidő előtt néhány héttel egyszerre jelentkezzenek a műhelyekben a nemzetközi viszonylatban közlekedő járművek üzemeltetői.
Az uniós csatlakozásunk előtt, még 2002-ben kötelezték a hazai fuvarozókat a menetírók beszerelésére. Abban az évben korlátozták a műszaki vizsga érvényességét, ha valaki nem teljesítette a tachográf beszerelési kötelezettséget. Ilyesmi ösztönzésre Szösz Dezső szerint szükség lenne, hogy elkerüljék a beszerelési munkák feltorlódását. A jogalkotók nagy valószínűséggel már dolgoznak a változásokkal kapcsolatos hazai rendeletek módosításán, de nem lehet látni, hogy mikorra készülnek el. Elméletileg augusztusig meg kellene jelenniük az új jogszabályoknak.
Időt spórolhatunk azzal, hogy nem kell beírogatni az országkódokat
A második generációs okostachográfok augusztusban jelennek meg az új járművekben, és előreláthatólag akkorra már a műhelyekben is elérhetővé válik a csere. Az új menetíróval együtt érkezik a harmadik generációs chipkártya is, ami már több adatot tud tárolni.
Az eddig használt tachográfokhoz képest az új menetírók három fontos különbségére hívja fel a figyelmet a szakértő. Újdonság, hogy ezek a készülékek már képesek lesznek automatikusan rögzíteni a határátlépést, így emiatt nem kell majd megállni, és bepötyögni a sofőrnek az aktuális országkódokat. Ezt a benne lévő GPS teszi lehetővé, ami tulajdonképpen egy térképszoftver alapján rögzíti a jármű határátlépési helyzetét, így még pontosabban meghatározhatóvá válik az útvonal is. A térkép adatait folyamatosan frissíteni fogják a műhelyekben a felülvizsgálatok, kalibrálások során.
A mielőbbi beszerelés jelentős időmegtakarítást jelent a vállalkozások és a gépkocsivezetőik számára, hiszen elmarad a határátlépést követő megállásból és országkód beütésből fakadó időveszteség. Ez határátlépésenként nagyjából 5 percet vesz igénybe. Ha végzünk egy durva számítást, akkor egy magyar-spanyol-magyar körút során ez összesen 8 határátlépést jelent, így 40 percet nyerünk az új készülékkel. Még látványosabb az időmegtakarítás a határközeli személyszállítási feladatok esetén. Aki például munkásokat szállít Magyarországról Ausztriába, az naponta akár 4-6 alkalommal is átkel az országhatáron. Ebben az esetben napi szinten 20-30 perc spórolható meg.
Szintén újdonság, hogy a be- és a kirakodási műveletet is tárolni kell a menetíró készülékben. Be- és kirakodásnak személyszállítás esetén az utasok fel-és leszállássához kapcsolódó megállások minősülnek. Ilyen megállás például a szállodához történő érkezés vagy egy turista látványossághoz kapcsolódó le- és felszállás is. Az utasok fel- vagy leszállása után, még a helyszín elhagyása előtt rögzíteni kell, hogy le- vagy felszállás, esetleg mindkettő történt. A funkció aktiválásakor automatikusan rögzül a jármű helyzete, a le-és felszállás pontos időpontja és a jármű kilométerórájának állása. Ennek köszönhetően a busz útvonalát is pontosabban le lehet majd követni, ugyanúgy, ahogy az esetlegesen túlsúllyal megtett útvonalat és távolságot is. Érdekességként jegyzi meg a szakértő, hogy az új járművezetői kártya chipje 1.624, míg a menetíró készülék 9.125 helyszínt tud tárolni, mielőtt a legrégebbi adatokat felülírná. A harmadik újdonság, hogy az új menetíró készülék kalibrálás után már automatikusan tudni fogja, hogy árufuvarozó járműben vagy pedig buszban helyezték el. Erre a két járműre vonatkozó, nemzetközi forgalomban eltérő vezetési és pihenőidő szabályozás miatt van szükség.
Az új menetírók árát még nem tudni, de a beszerelés drágább lehet
Az új tachográfok vételárát még nem lehet tudni, mivel még nem kerültek forgalomba, és a gyártók sem közölték a forgalmazókkal ezt az információt. Elméletileg május végére ígérték a gyártók az új típusú készülékek leszállítását, de a chiphiány még keresztülhúzhatja a számításokat.
Az új digitális tachográfok már az uniós fejlesztésű Galileo műholdas navigációs rendszerét használják, de jó fél évvel ezelőtt még akadtak műszaki problémák a tesztelések során. Arról is szólnak szakági pletykák, – meséli a szakember –, hogy az új járművekben kötelezővé teszik az új menetírókat, de lehetséges, hogy a már forgalomban lévő járművekben elhalasztják a bevezetésüket.
Akárhogy is lesz, készüljünk fel időben a cserére!
Az új tachográf beszerelése némi többletköltséggel fog járni. A készülék mellett a sebességváltóban lévő jeladót is ki kell cserélni, illetve a 2019 előtt gyártott járművek szélvédőjére egy kommunikációs antennát is fel kell szerelni a hozzá tartozó vezetékekkel együtt.
A fizikai elemek beszerelése mellett a szervizek számára kihívás lesz a tachográfok szoftvereinek egy régebbi típusú járműhöz beállítása, hiszen egy vadonatúj technológiát kell akár 8 évesnél is idősebb járművekhez igazítani.
A cserét így is, úgy is meg kell ejteni, abból pedig keletkezhet veszteségünk, ha a járművünket a szervizek túlterheltsége miatt csak késve tudjuk felszereltetni az új menetíróval. Tehát a műhelyvezető azt javasolja: „Készüljünk fel időben a cserére!”
Kérdés Kacsó Sándorhoz, az Asszisztencia 561 Kft. ügyvezetőjéhez: Milyen változásokat hoz majd a közúti ellenőrzésekben az okos tachográf?
Sebestyén Szabolcs
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.