Megjelent az új rendelet és az új elektronikai rendszer is, de még biztosan lesznek kisebb fennakadások
Augusztusban leállt a vizsgáztatás
Augusztus elején leálltak a járművezető-képző intézmények a vizsgákkal. Egyhelyben topogva várták a tájékoztatókat, hogy a továbbiakban hogyan is kell majd eljárni, és még így is vannak nyitott kérdések. A vonatkozó rendelet módosítása még júniusban megjelent, de a képzés rendszerét, a vizsgáztatás módját, mind pedig a képzőhelyek működését, nyilvántartását, elszámolását módosító informatikai rendszer csak augusztus 24-től indult el. Az átállás aztán szeptember elejére megtörtént.
Egy olvasónk éppen az E kategóriás képzés kellős közepén járt, amikor leállították a vizsgákat. Neki már csak a rutin és a forgalmi vizsgája volt hátra, de csaknem egy hónapot kellett várnia arra, hogy kiderüljön, mikor is lehet újból elkezdeni a vizsgákat. Ez szeptember 4. után vált lehetővé, amikor is elindult a vizsgáztatás elektronikus lebonyolítását támogató informatikai rendszer (KÖKÉNY).
Új rendszer − minden ügyintézés mehet digitáliasan
A KÖKÉNY számos változást hoz a közúti gépjárművezető-képzésben és vizsgáztatásában. Az elektronikus adatrögzítéssel, e-learning képzésekkel felgyorsul a jogosítvány megszerzése, a képzés mellett a vizsgára történő jelentkezés, az időpontfoglalás és a díjfizetés is történhet elektronikus úton. Az, aki rendelkezik ügyfélkapus hozzáféréssel, gyakorlatilag papíralapú dokumentumok nélkül tud jogosítványt szerezni.
Mint általában minden induló új rendszerben, várhatóan itt is lesznek kisebb-nagyobb fennakadások, már csak azért is, mert szeptemberben majd mindenki egyszerre szeretne elektronikus úton vizsgára vagy tanfolyamra jelentkezni. Ám összességében egy modern, az online ügyintézést lehetővé tevő rendszer jön létre – értékelte a változásokat az egyik autósiskola vezetője.
D-s jogsi B kategóriával
A múlt évben sok cikk jelent meg arról, hogy – igazodva az uniós jogszabályokhoz – nálunk is meg lehet szerezni majd az autóbuszvezetői jogosítványt B kategóriával. Korábban az autóbuszvezetői jogosítvány megszerzéséhez feltétel volt a C kategóriás jogosítvány megléte. Az azonban nem változott, hogy az autóbuszra csak a 21. életévüket betöltött személyek kaphatnak vezetői engedélyt. Ezzel a módosítással több százezer forint maradhat annak a zsebében, aki autóbuszvezetői engedélyt szeretne szerezni. A C kategória megszerzése 600−800 ezer forint között mozog, míg az autóbuszvezetői 400−700 ezer között áll meg képzőhelytől függően.
A B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkezők számára új képzési anyagot állítottak össze, amelynek elméleti tantárgyai: Közlekedési alapismeretek, Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek, Munkavédelmi, tűzvédelmi és szállítási ismeretek. Gyakorlati tárgyként pedig a Rutin és a Forgalmi vezetés szerepel a listán. Az úgynevezett BÜ – biztonsági üzemeltetés és ellenőrzés tantárgy megszűnik, annak elemeit a rutinvizsgákon kérik majd számon.
Egy autósiskola szemszögéből
A jogszabályban mind az óraszámok, mind a teljesítendő menettávolságok szempontjából figyelembe vették, hogy valaki C kategória birtokában vagy anélkül kezd bele a buszos képzésbe, ugyanakkor óriási különbség lehet a tanulók technikai képzettségében. Az autósiskolák egy része attól tart, hogy ezt a gyakorlati oktatók nem feltétlenül tudják majd megfelelően kezelni. Az egyik iskola vezetője egy nagyon egyszerű példát említett: az új szabályozás alapján előfordulhat, hogy valaki megszerezte 10 évvel ezelőtt a B kategóriás jogosítványt, de azóta nem vezetett. Majd most úgy dönt, hogy a kereseti szempontból vonzó buszvezetői pályát szeretné választani. A hatályos előírások alapján így lehetősége lenne arra, hogy egy legalább 10 méter hosszú és 2,4 méter széles buszon kezdje el elsajátítani a járművezetés alapjait úgy, hogy a gyakorlati oktatónak nincs beavatkozási lehetősége pl. a kuplung megfelelő kezelésére (a buszos és teherautós oktató járműveken csak pótfékpedál van, a tengelykapcsoló és a gázpedál hiányzik az oktató oldalán). Ez rendkívül komoly anyagi kárt okozhat az oktatójárművekben, amit nem feltétlenül szeretnének vállalni a gyakorlati oktatók.
Kalmár Erika
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.