Az EU tagországok megszavazták a CO2-kibocsátásról szóló EU rendelet módosítását. A módosítás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséről és az emissziómentes városi buszok forgalomba helyezési időpontjának a halasztásáról szól.
A rendelet szerint a távolsági buszok és a teherautók legnagyobb károsanyag-kibocsátását
- 2030-tól 2034-ig 45%-kal kell csökkenteni,
- 2035-től 2039-ig 65%-kal
- 2040-től pedig 90 %-kal.
A városi buszok károsanyag-kibocsátását 2030-ig 85%-kal kell mérsékelni.
A százalékos értékeket a 2019/2020. évi értékekhez viszonyítjuk, tehát ehhez mérten kell csökkenteni a kibocsátást. Ez a korábbiakhoz képest szigorítást jelent.
A módosítás második része megváltoztatta az EU Bizottság korábbi előírását, mely szerint 2030 után már csak teljesen kibocsátásmentes új városi buszok helyezhetők forgalomba. Az új rendelkezés öt évvel kitolta ezt a határt, így csak 2035-től lesz kötelező a teljesen kibocsátásmentes városi buszok forgalomba hozatala.
A ránk váró feladat nagyságát jól érzékelteti, hogy a 45%-os kibocsátáscsökkentés eléréséhez 2030-ig 400.000 emisszómentes buszt és teherautót kell forgalomba hozni, legalább 50.000 elektromos töltőállomásra lesz szükség, és legalább 700, napi két tonna kapacitású hidrogén töltőállomást kell üzembe helyezni.
A német buszos vállalkozók szövetsége (bdo) szerint a politikusoknak a túlzottan ambiciózus célkitűzések meghatározásakor figyelembe kellene venni a reális lehetőségeket is. A piacon ugyanis még nem kapható sem akkumulátoros, sem tüzelőanyag-cellás meghajtású nehézgépjármű. Az a szerencsés vállalkozó, aki ilyen járművekkel rendelkezik, a gyártóval kötött egyedi szerződés alapján, több éves várakozás árán jutott hozzájuk. A német buszos szövetség szerint leghamarabb az évtized végére számíthatunk igazi piaci kínálatra.
Forrás: Omnibusrevue
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.