Több tervezett módosítás átgondolását kéri a szaktárcától hónapok óta a fuvarozók két szervezete. Az MKFE és a NiT Hungary szerint az autóbuszok bevonása az e-útdíj rendszerébe súlyosan érinti a turisztikai ágazatot, és jelentős többletköltséget ró majd a munkásjáratokat indító termelővállalatokra is. A költségek növekedése az infláció további emelkedésével jár majd együtt a szervezetek szerint.
Az elmúlt hónapokban az MKFE és a NiT Hungary több közös javaslatot is eljuttatott Lázár János miniszternek, és a Miniszterelnöki Kabinetirodának is az útdíjrendszerben tervezett változtatásokkal kapcsolatban. Az árufuvarozókat érintő, októberi inflációkövető és a rendszer átalakításával együtt járó februári áremelés a szervezetek szerint az ország egész gazdaságára kihat. A buszok bevonása a teljesítményarányos útdíjrendszerbe súlyosan érinti a turisztikai ágazatot és a dolgozói járatokat megrendelő cégekre is jelentős többletterhet rak. A Lázár Jánosnak eljuttatott levél szerint az útdíjköltség ma a fuvarozók összes költségének a 30%-át jelenti. A tervezett változásokkal arra számíthatunk, hogy az 1 kilométernyi útdíj már októbertől meg fogja haladni az 1 kilométerre jutó üzemanyagköltséget. Sajnos a kormány mindeddig teljes egészében figyelmen kívül hagyta a javaslatokat. Valószínű, hogy a még el nem fogadott útdíjrendszer-változások kapcsán is megmaradnak az eredeti elképzelések mellett, figyelmen kívül hagyva a fuvarozók érdekeit.
Min kellene változtatni?
Alábbiakban néhányat emelünk ki a szervezetek által küldött javaslatokból.
Jobban különböztessék meg a buszok díjait
Az autóbuszokra a teherautókkal azonos rendszer szerint fogják fizetni a díjakat a személyszállítással foglalkozó vállalkozások. Ugyanakkor rendkívül nagy különbségek vannak a buszok között azonos tengelykategórián belül is. J2 kategóriába 20 és 55 fő szállítására alkalmas busz is kerülhet, s így mindkettőre azonos mértékű útdíjat fognak szedni. Indokolt lenne a kategóriákat tovább részletezni például a jármű össz–tömege alapján. Erre vannak példák a szomszédos országokban, pl. Szlovákiában 12 tonna a határ, Csehországban 7,5 és 12 tonna.
Külsőköltség-díj levegőszennyezésre
Az útdíjakban jelentős tétel lesz a zaj- és levegőszennyezés alapján fizetendő külsőköltség-díj. A szakmai szervezetek szerint a levegőszennyezés alapján fizetendő díjat az uniós szabályok szerint 2026. március 25-ig nem volna kötelező az országnak alkalmaznia. A zajártalom alapján fizetendő díj pedig egyáltalán nem kötelező, azt a tagállamok saját döntése alapján lehet bevezetni. Az uniós előírások alapján tehát még két év türelmi időt lehetne biztosítani, ha a kormány ezt elfogadná.
Kedvezmény a rendszeres úthasználóknak
Szintén uniós irányelv tenné lehetővé, hogy a rendszeres úthasználók az infrastruktúra díjból 13% kedvezményt kaphassanak. Erre már 2013 óta lehetősége lenne a kormánynak, de nem éltek vele, s a mostani változások közé sem került be ilyen elképzelés.
Átláthatatlan a díjképzés
A díjak összeállítási módszertana azzal is jár, hogy nem tudunk előre számolni az útdíjakkal. A díjakat az egyes elemi szakaszokra fogják külön meghatározni. Azaz nem lehet majd a díjakat egy olyan táblázatba foglalni, ami járműtípusonként megmutatná a fizetendő díjak mértékét. Csak remélhetjük, hogy az útdíjszedő meg fog jelentetni egy olyan kalkulátort, ami az indulási és érkezési adatok alapján, a jármű tulajdonságainak megadása után ki fogja számolni a várható úthasználati költséget.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.