A nyári időszakban a turistabuszok szinte folyamatosan róják Európa útjait. Egészen addig zavartalanul, amíg nem jön a rend helyi őre, és az abban az országban éppen divatos okokból nem kevés bírságot akaszt a nyakunkba. Hogy ezt elkerüljük, Kacsó Sándor AETR szakértő, az AETR Asszisztencia ügyvezetője segítségével sorra vesszük, hogy az egyes országokban mire vigyázzunk, vagy ha már megtörtént a bírságolás, érdemes-e fellebbezni.
Szlovákia
Nem annyira vehemensek a helyi rendőrök, viszont, ha megállítanak, a menetírót biztos, hogy ellenőrizni fogják. Különösen előreutaztatás esetén figyeljen oda az átülő sofőr, hogy ténylegesen visszaírja az „egyéb munkát”. Ha elmulasztja rögzíteni az utazással eltöltött időt, akkor 1200 eurós bírságra számíthat. Ha ráadásul találnak egy plusz korongot vagy még egy kártyát, akkor már csalásért bírságolnak, amelynek díjtétele 4300 €. Szlovákiában nincs büntetőpont rendszer. Ha jogtalannak éreznénk a bírságot, akkor Kacsó Sándor szerint érdemes megfellebbeznünk.
Románia
Itt Szlovákiánál kissé nagyobb rendőri aktivitásra számíthatunk, de nem sokkal. A vezetési és pihenőidőket, valamint a heti és kétheti pihenőidőket szokták ellenőrizni. Ezek be nem tartását a súlyosság függvényében 1000 lejtől (73.000 Ft) egészen 18.000 lejig (1,3 m Ft) bírságolják.
Azt különösen nézik, hogy a sofőr visszaütötte-e a pihenőidejét és a kártyáján van-e nem igazolt idő. (Ez bekövetkezhet úgy, hogy vagy a tachográfja nem alkalmas hosszabb idő visszaírására, vagy elmulasztotta a visszaütésre rendelkezésre álló 30 másodpercet.). Ilyenkor az sem elég, ha a sofőr egyéb módon esetleg igazolni tudná a pihenést, pl. szállodai számlával. Ha valaki mégis így járt volna, akkor célszerű tevékenységigazoló lapot, esetleg nyilatkozatot kiállítani, vagy legalább legyen egy menetíró-kinyomata, amin fel van tüntetve, hogy mettől meddig pihent. Ha nem igazolt időt találnának a rendőrök, ezt 400 eurónak megfelelő összeggel bírságolják. A büntetést csak postán lehet kifizetni.
Figyeljünk, hogy mit írunk alá! A rendőrök a bírság kifizetése után, előszeretettel kísérelnek meg a sofőrrel aláíratni egy fellebbezésről való lemondó nyilatkozatot is. Ezt, ha jogtalannak éreznénk a büntetést és később lépéseket tennénk, ne írjuk alá!
A szakértő szerint a fellebbezési rendszer viszonylag egyszerű, bár hosszadalmas. Bukarestnek vagy Kolozsvárnak kell a fellebbezést megküldeni, és Kacsó szerint a hatóságok megfelelő hozzáállással kezelik az ügyeket.
Szerbia
Itt sokszor a tevékenységigazoló lapba szoktak belekötni, mert annak megléte náluk előírás. A büntetést itt is csak postán lehet kifizetni, és addig visszatartják a járművet. Hétvégén viszont a postahivatalok zárva vannak.
Szerbiában ha jogtalannak éreznénk a büntetést, nagyon nehéz az igazunk érvényesítése, mert ott fellebbezés esetén rögtön bíróság elé kell állnunk.
Horvátország
Ők az útdíjra és a horvát adóengedélyre figyelnek nagyon. Ugyanis sok buszos megy ki úgy, hogy nincs meg a horvát adóregisztrációja. A büntetési tétel 1000-4000 €, és ameddig az nincs kifizetve, addig nem is engedik tovább a járművet. Ez pedig egy utasokkal megtöltött busz esetén felettébb kínos lehet.
Ha nincs engedélyünk vagy nem fizettük be az útdíjat, akkor esélyünk sincs a fellebbezésre. Más esetekben viszont érdemes mérlegelni.
Szlovénia
Szlovéniában a busz műszaki állapotára mennek rá jobban. Nem veszik jó néven azt sem, ha valaki a 24, 45-ös pihenőit egy parkolóban tölténé, mondjuk abban az esetben, ha a sofőr utasok nélkül megy ki a célállomásra. Szlovéniában ugyanis tilos 25 óránál tovább használni az autópálya parkolót, ezért is kell kitenni a szélvédő mögé a parkolási idő kezdetét. A büntetés 600 euró. Viszont érdemes fellebbezni, ha valami előre nem várt esemény állt fenn. Pl. ha egy baleset vagy torlódás miatt fogyott el valakinek a vezetési ideje, nem akart törvényt szegni, nem volt más választása.
Ausztria
A buszok műszaki állapotának vizsgálatára nagyon rámentek az osztrák rendőrök, különösen Nickelsdorfnál állandó és folyamatos az ellenőrzés. De szigorúan vizsgálják a különböző engedélyek meglétét is (pl. bécsi behajtás), hiányukban bírságolnak. Ha a műszaki állapot nem felelne meg, akkor 1000-től 6000 euróig büntetnek. A bírsággal együtt leveszik a rendszámot is, és köteleznek, hogy a legközelebbi szervizben javíttassuk meg a jármű hiányosságait. Amíg ez meg nem történik, nem is kapjuk vissza a rendszámot.
A követési távolság be nem tartását is nagyon figyelik. Ha valakit egyszer már elkaptak ezért, és másodjára is megszegi a szabályt, akkor már 5700 eurós bírságra számíthat, sőt akár a jogosítványa is bánhatja.
Gyorshajtás : szigorúan veszik
Az RTL klub és az Index friss körképe szerint a gyorshajtást igen szigorúan büntetik több európai országban:
- Ausztriában a lakott területen belüli, traffipax mérte 20 km/h sebességtúllépésig 29-60 € a büntetés, 21-30 km/között 56-72 €, 31-40 km/között 70-160 €. Ha bárhol 40 km/h-val lépnénk túl a megengedett sebességet, akkor már 150-2180 eurós bírságra számíthatunk, sőt 6 hétre bevonhatják a jogosítványt is.
- Horvátországban 10 km/h túllépésig 40 eurót, 10-20 km/h között 67 €, 20-30 km/h között 133 €, 40-50 km/h között 266 eurót, 50 km/h felett már 666-1997 eurót kell fizetni.
- Olaszországban 10 km/h túllépésig 41-168 eurós bírságra számíthatunk, 10-40 km/h között 168-674 euró, 40-60 km/h között 527-2108 euró, 60 km/h felett már 821-3287 euró a büntetés.
- Spanyolországban 20 km/h túllépésig 100 eurós, 51 km/h felett pedig már 600 eurós csekk érkezhet. 60 km/h, illetve autópályán 80 km/h feletti túllépés esetén akár börtönbe is kerülhet a sofőr.
- Svájcban az 1 km/h-ás túllépésért is fizetni kell 20-40 eurót. Ha a sebességtúllépésünk lakott területen belül eléri a 16-20 km/h-t, lakott területen kívül a 21-25 km/h-t, vagy autópályán a 25 km/h-t, akkor már idézést kapunk, és minimum 400 CHF alapbüntetésre számíthatunk. Az e fölötti büntetési tétel már függ az érintett vagyoni helyzetétől.
Ha jogtalannak éreznénk a büntetést, érdemes fellebbeznünk, mert sok esetben fizetnek vissza bírságokat. Kacsó Sándor azt mondja, cégük az összes Európai országból visszanyert bírság közel harmadát Ausztriából szerezte vissza.
Németország
Leginkább a kabotázs tevékenységre figyelnek. (Ha valaki üresen kimegy a busszal, és ott szállít utasokat.) Emellett érzékenyek a pihenőidőkre, a szünetekre, illetve nem szeretik, ha nem a kijelölt vagy fizetős parkolóba állnak be a buszok. A büntetések ezekben az esetekben 300-tól 3-4000 euróig terjednek.
Egy menetíró-manipuláció esetén akár 5000 € is lehet a büntetés. Itt létezik büntetőpont rendszer, de a külföldiekre csak Németországban érvényes. Viszont ha megszereznénk a „szükséges” pontszámot, akkor bizony nem mehetünk be az országba egy jó darabig.
Ha jogtalannak éreznénk a büntetést, érdemes fellebbeznünk, hiszen az országban nagyfokú szociális érzékenység tapasztalható. Kacsó Sándorék a visszaszerzett bírságok másik 30%-át Németországból kapják vissza.
Svájc
Svájcban a „szigor szigorával” járnak el a buszosokkal szemben Kacsó szerint. Itt is nagyon érzékenyek a kabotázs tevékenységre. Ha a busz kiindulási országa is Svájc, meg oda is érkezik, akkor azért már keményen bírságolnak. Itt a bírság elmehet akár 42.000 frankig is. Ha üresen megyünk a busszal, szinte biztos, hogy megállítanak és ellenőriznek a svájci rendőrök. A buszok állapotát, a pihenőidök betartását és a behajtási engedélyeket is előszeretettel ellenőrzik. Az ezekért kirótt bírság 400 franktól, akár 50.000 frankig is terjedhet. Svájcban csak akkor érdemes fellebbeznünk, ha megfelelően tudjuk is bizonyítani, különben nem érdemes. A szakértő szerint itt a helyi alapelv, hogy a rendőrnek 99%-ban mindig igaza van.
Sztori:
Egy sofőr például menetíró kinyomatot adott át a svájci rendőrnek, de az ledobta azt a földre, mondván őt ez nem érdekli, akkor is megbünteti. Ettől a szándékától a helyi hivatalos személy csak akkor állt el, amikor a sofőr harmadjára hajolt le a földre hajított kinyomatért és kisimítva újra átadta. A szakértő szerint kell tehát egyfajta határozottság, illetve a svájci rendőr elvárja, hogy a sofőr valamilyen nyelven kommunikálni tudjon vele.
Csak komoly vétség esetén van büntetőpont, például cserbenhagyásért. Ám azt is annak minősíthetik, ha valaki fordulás közben meghúz egy autót, és nem veszi észre. Ezt azonnal büntetik is 1-1200 euróval, de a büntetőpont csak Svájcban lesz érvényes. A vétkest a vezetéstől is eltilthatják hónapokra, de akár 1 évre is.
Lengyelország
Itt leginkább az útdíj be nem fizetésért büntetnek. A buszosokat viszonylag kevésbe ellenőrzik. Ha mégis, akkor a pihenő időt, illetve a műszaki állapotot nézik. A büntetési tételek nem különösen magasak, így fellebbezni sem érdemes.
Csehország
Javarészt Prágában, elsősorban a parkolásokért és az engedélyek hiánya miatt bírságolnak. Igen ritkán van a helyi rendőrnél kártyaolvasó, így legtöbbször készpénzben, ráadásul cseh koronában kell fizetnünk a bírságot. A büntetési tételek 1000-től 15-20.000 koronáig terjednek Ha valaki elismeri a felelősségét, és azonnal ki is fizeti a büntetést, akkor feleződik. Ezt az esetek 60-80%-ban ki is használják az érintettek.
Érdemes itt is fellebbezni, ha jogtalannak találjuk a büntetést, mert viszonylag sokszor végződik sikerrel, állítja a szakértő. A nehézség annyi, hogy minden papírt cseh nyelven kell beadnunk, és nehéz fordítót találni.
Olaszország
A rendőrök elég keményen ellenőrzik a buszosokat, a legtöbbször mondhatni teljes ellenőrzés alá vonják őket. Előzésért, engedélyek hiánya miatt bírságolnak (pl. római és mindenféle más behajtási engedély, engedély nélküli parkolás). De vizsgálják, hogy hogyan cserélnek a vezetők, megvan-e a pihenőidejük. Szigorúan ellenőrzik az éjszakai vezetést, hogy 3 óránként megtörténik-e a csere.
Az olasz rendőrt elég nehéz meggyőzni, hamar bevonja a jogosítványt, a forgalmit, ráadásul az meg elég nehezen kerül vissza a magyar hatóságokhoz. Nem ritka, hogy ki is kell értük menni Triesztbe, Bolognába, Trentóba.
250 eurótól 5000 euróig bírságolnak, de sok esetben emellett még akár 30-60 napra le is foglalják a járművet. (Csak hab a tortán, hogy erre az időszakra még parkolási díjat is felszámítanak.) Van büntetőpont, lehet itt is gyűjtögetni.
Érdemes fellebbezni, de az eljárás iszonyat hosszú – mutat rá Kacsó Sándor. Van, hogy akár másfél évig is eltarthat. A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy ilyenkor ne e-mailben, hanem postai levélben kommunikáljunk a helyi hatósággal, az biztosabb és visszakereshetőbb.
A hatóságok fókuszában egyébként most az útdíj hátralékok beszedése van, ráadásul 10 évre visszamenőleg. Jelenleg a hátralékok befizetésére felszólító levelek kiküldése van folyamatban. (Mivel nálunk csak 5 évig kell bármit is megőrizni, így elég nehéz egy felszólítás jogosságát vitatni.) Ráadásul a megbízásuk alapján magyar végrehajtók keresik 3-5 euróért a hazai cégeket.
Görögország
Itt nagyon kevés ellenőrzésre számíthatnak a buszosok. A helyi hatóságok valószínűleg értékelik azt, hogy a turisták nem kevés pénzt hoznak az országba.
Spanyolország
Ha a sofőr kihangosító nélkül telefonál, felteszi a lábát, nyomogatja a GPS-t, már repül is a bírság. Ettől függetlenül a turistabuszokat viszonylag ritkán ellenőrzik. Ha mégis, akkor a vezetési és pihenőidők betartását nézik elsősorban. A bírság 75-től 1500 euróig terjed. Van ugyan itt is büntetőpont, de a külföldiekkel szemben inkább a magasabb bírságot alkalmazzák. Érdemes ugyan fellebbezni, bár ez is lassan megy és nehézkes.
Franciaország
A behajtást, megállást, utas be- kiszállítást nagyon figyelik, a pihenőidők betartására is különösen érzékenyek (3-4000 €). Nézik a buszok műszaki állapotát és a behajtási és parkolási engedélyeket is. Ha nem jó helyen tesszük ki az utast, már gurul is oda a rendőrmotoros és bírságol. Balesetek esetén különösen részletesen ellenőriznek. Ők sem szeretik a kabotázst, nagyon védik a belső piacukat.
Figyelni kell, mert egy egyszerű parkolási vétségből elég hamar átmennek egy teljes, részletes ellenőrzésbe. 500-tól 6-8000 euróig büntetnek. A prefektusnál lehet fellebbezni, de lassan megy, néha 1-2 év is kell hozzá
Belgium
A belga rendőrök nagyon szigorúak, különösebb mérlegelés nélkül akár a buszt is lefoglalhatják. Elsősorban azt nézik, ki mennyi időt töltött az országban, betartják-e szabályos vezetési időket. A bírság akár 6-7000 € is lehet.
Egyesült Királyság
Gyakran nézik a kompolási szabályok betartását. (A kompra történő felszálláskor 1 órára meg lehet szakítani a pihenő időt, da ha megérkeztünk, akkor folytatni kell). Egy hosszabb átkelésnél viszont kabinjegy kell a sofőrnek, amit sokan nem vesznek meg. Ez 20-tól akár 2-3000 fontos bírsággal is járhat.
Ha migránst találnak (bár ez inkább a kamionokra jellemző), az 800 GBP migránsonként, nemcsak a sofőrnek, a cégnek is.
Kacsó szerint itt is lassú a fellebbezések ügyintézése, de a hatóságok alapvetően humánusak, így a fellebbezések is eredménnyel járhatnak.
Magyarország
A buszosok vonatkozásában a telephelyi ellenőrzések jellemzőek, semmint a közútiak. Közúton a vezetési és pihenő idők betartását, valamint a műszaki állapotot vizsgálják, illetve ellenőrzik a menetlevél helyes kitöltését.
A bírság a jelenleg érvényben lévő jogszabály szerint 10 ezer Ft-tól 2,2 M Ft-ig terjedhet. Itthon különösen érdemesnek tartja a fellebbezést Kacsó. Mint mondja, a visszaszerzett bírságaik harmadik 30% -a az itthoni bírságok visszanyeréséből származik.
Általánosan
A kiküldetések IMI rendszerben történő regisztrálását itthon és külföldön is nagyon nézik a rendőrök. Az egyes országokban a bírság 1-2000 eurónak megfelelő összeg lehet. (Akkor kell a buszvezetőket regisztrálni, ha két másik tagállam között szállít utasokat, azaz nem kétoldalú szállításról van szó. Például ha a magyar buszsofőr Ausztriában vesz fel utasokat, akik Németországban szállnak le, vagy egy tagországon belül kínál a busz szolgáltatást, pl. Linzben fel lehet rá szállni és Salzburgban leszállni.)
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.