Nagy a kereslet az olyan egynapos, olcsó járatokra, amikor az utaztatás két éjszaka történik. A szakmán belül megoszlanak a vélemények a non-stop utakkal kapcsolatban, de ha már piaci igény van rá, mindent meg kellene tenni az utasok és a sofőr biztonságáért. Így nem fordulnának elő olyan balesetek, mint ami augusztusban történt egy Horvátországból hazatérő turistabusszal.
Megrázta az egész országot nyáron az a tragikus buszbaleset, amely kilenc ember halálát okozta. A turistacsoport egy egynapos kirándulásról tért haza Horvátországból. Mivel a baleset körülményeinek vizsgálata még nem zárult le, nem tudhatjuk pontosan, mi okozta a szerencsétlenséget. Az utazási iroda, ami ezt az utat is szervezte, már hat éve kínál buszon alvós programokat, vagy ahogy a szakmában nevezik „pizsamás” járatokat. Így pár ezer forintért el lehet jutni például a horvát, szlovén, olasz tengerpartra, a velencei karneválra vagy valamelyik európai adventi vásárba. Egy ilyen fuvarfeladatnak azonban vannak kockázatai, amiket mindenképpen csökkenteni kell – erre figyelmeztetnek a szakemberek.
Nagy az igény az egynapos utakra
A nonstop utakat minimális költségből ki lehet hozni és komoly hasznot is hozhatnak, de az utazásszervező cégek többsége igyekszik ezek helyett más lehetőségeket is kínálni. – Az utazási irodák, amikor és ahol csak lehet, megpróbálnak más programjavaslattal és más módszerekkel is előállni, de azt látjuk, hogy az egynapos utakra van igény. Előfordult már, hogy a megrendelő kifejezetten ezt kérte. Nálunk történt, hogy egyetemisták Berlinbe akartak menni egy kiállításra, de csak egy napra, esti visszaindulással. Próbáltuk rábeszélni őket arra, hogy maradjanak, mert tudunk nekik biztosítani jó áron egy szálláslehetőséget, de elutasították – számol be tapasztalatairól Erdei Bálint, a Cityrama Utazási Iroda tulajdonos-ügyvezetője, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) általános alelnöke.
Szerinte ahhoz, hogy az ilyen utak biztonságosak legyenek, az egyetlen megoldás, ha a gépkocsivezetőnek megfelelő minőségű szállást biztosít a szervező iroda. – Mi például ilyen esetben arra figyelünk, hogy ha négykezesbe mennek a sofőrök, akkor külön szobában legyenek, és biztosítva legyen a nyugalmuk a szállodában, hogy reggeltől estig aludni tudjanak – mondja. Van olyan iroda, ami felveszi a kapcsolatot a szállodával és ellenőrzi a sofőröket, de sajnos jelenleg nem lehet senkit arra kényszeríteni, hogy igénybe vegye ezt a szolgáltatást. A buszvezetők megfelelő elszállásolását jogszabály nem teszi kötelezővé, viszont nagyon szigorú szabályozás írja elő a vezetési és pihenőidők betartását, amit utólag is könnyen ellenőrizni lehet.
A legfontosabb, hogy kipihent és képzett legyen a sofőr
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint olyan feltételeket kell teremteni, hogy a gépkocsivezető regenerálódni tudjon egy éjszakai vezetés után. Ő éppen ezért előírná, hogy ilyen utak esetében a gépkocsivezetőknek el kelljen menniük egy szállodába kipihenni magukat, amit igazolniuk is kellene. Szerinte az augusztusi eset után érdemes lenne azért a szakmának és az utasoknak is elgondolkodni azon, hogy szükség van-e egyáltalán egynapos utakra. Egy ilyen utazás során a busz este elindul, a két sofőr pedig váltva végigvezeti az utat. Pihenni az első ajtónál található lehajtható ülésen tudnak, de ezen nem lehet mélyen aludni. Reggelre érnek oda a tengerpartra és sokszor a sofőrök is lemennek a strandra. Itt azonban nem tudják kipihenni magukat az esti visszaindulásig. A járműben töltött pihenésüket az is akadályozhatja, hogy az utasok rendszeresen kinyittatják velük a parkoló járművet a buszon felejtett holmikért.
– A veronai buszbaleset előtt is egy órával cseréltek a gépkocsivezetők, mégis bekövetkezett a baj. A hajnali 4-5 óra a kritikus időpont, az ember általában ilyenkor alszik. Ekkor a gépkocsivezetőnek már csipkednie kell az arcát, hogy ne aludjon el, vizet iszik, kinyitja az ablakot, de nem áll meg – mondja Dittel Gábor.
Szerinte a másik nagy probléma, hogy sok személyszállító vállalkozás kénytelen most alkalmi munkavállalót foglalkoztatni egy-egy fuvarfeladat teljesítésére. A járvány miatt sok buszsofőr elment a Volánhoz, a BKV-hoz dolgozni, ahol hosszú távra alkalmazták őket, így sokan megtalálták a számításaikat. Az alkalmi sofőrnek pedig lehet, hogy nem ez a főfoglalkozása, hanem csak megszerezte a vezetői engedélyt, és néha elvállal egy-egy fuvart. Vagyis nem gyakorlott, képzett az autóbusz-vezető, és vélhetően ritkán vezet éjszaka.
Dittel Gábor úgy véli, ha a piacnak igénye van az egynapos utakra, akkor a lehető legbiztonságosabbá kell tenni, akár annak az árán is, hogy emeljük a programok árát. A súlyos sérülések elkerülése érdekében pedig igenis használni kell az üléshez tartozó, gyárilag beszerelt biztonsági övet a buszokon is – hangsúlyozza a szakember.
Be kellene tartani a munkavégzésre vonatkozó szabályokat
Pencz Zoltán, a Tűzpenge Kft. ügyvezetője, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Személyszállítási Tanácsának elnöke úgy véli, egy éjszakai utazás is lehet biztonságos, de ennek az az egyik legfontosabb feltétele, hogy a gépjárművezető képzett és kipihent legyen. Ezt egyértelműen szabályozza a Munka Törvénykönyve és az 1072/2009-es európai jogszabály, ami kimondja, hogy a sofőrnek úgy kell kezdenie a fuvarfeladatot, hogy kipihent állapotban van. A szakember szerint ezeket a szabályokat kellene észszerűen használni és betartani.
Az a sofőr ugyanis nem kipihent, aki a strandon, a tűző napon egy törölközőn alszik, vagy a 60 fokos autóbuszban próbál pihenni. – Nyugat-Európában már bevett gyakorlat, hogy elkérik a sofőrtől a szállás számláját, ahol aludt – mondja.
A szakember szerint a sofőr munkáját segítik az elektronikus vezetéstámogató rendszerek is (éberségfigyelő, automatikus vészfékrendszer, sebességtartó automata). Ezekkel a modern autóbuszok már rendelkeznek. Ezek úgy növelik az utazás biztonságát, hogy közbeavatkoznak, ha kell, így megelőzik a balesetet, vagy jelentősen csökkentik az esélyét és a súlyosságát. Emellett nem szabad figyelmen kívül hagyni a biztonsági övet sem, mint alapvető biztonságtechnikai eszközt. Ezt még a legrövidebb út alatt is használni kell!
– Nemcsak a személyszállító vállalkozónak, az utazási irodának és a gépjárművezetőnek kell megtennie mindent, hanem az utasoknak is gondoskodniuk kell arról, hogy biztonságban utazzanak. Tájékozódjanak arról, hogy a járműben milyen szabályokat kell betartani, előzetesen ellenőrizhetik, milyen autóbusszal utaznak, hogy az műszakilag megfelelő-e, van-e lehetősége a gépjárművezetőnek a pihenésre, hány sofőrrel teljesítik az utat.
Ne feltétlenül mindig a legolcsóbb utat válasszák, az ár-érték aránynál a biztonsági szempontokat is vegyék figyelembe – emeli ki Pencz Zoltán.
Kiknek a körében népszerűek a non-stop járatok?
Az úgynevezett pizsamás járatok általában egynapos, szállásfoglalás nélküli utak, amelyek előző este indulnak. Hat-hét évvel ezelőtt kínáltak először ilyen programokat, és fokozatosan nőtt irántuk az érdeklődés. 2019-re 35-40 ezer turistát érintett az ilyen jellegű kikapcsolódás. Különösen azok körében népszerű, akik nem tudnak hosszabb időre elutazni, vagy nem tudnának szállásdíjat is tartalmazó utakra befizetni, de mindenképpen szeretnének tengerpartra vagy egy programra elmenni. Vannak olyanok is, akik minden egyes hétvégét kihasználnak az élményszerzés érdekében, mert a munkájuk miatt nem tudnak máskor, hosszabb időre üdülni menni. Ennek az utazó közönségnek életkortól függetlenül van igénye erre a fajta utazásra.
Szilágyi Katalin
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.