Április elsejétől kerülnek át a 3,5 tonna feletti autóbuszok a használatarányos útdíj rendszerébe. Konkrét díjakat még mindig nem tudunk, a regisztráció lehetősége azonban már megnyílt a NÚSZ Zrt. rendszerében. A változások miatt azokat a járműveket is újra regisztrálni kell, melyeket már korábban felvittek az adatbázisba.
Az autóbuszokra kezdetben ugyanolyan feltételeket állítottak fel, mint a teherautókra, azaz pusztán a tengelyszám és a környezetvédelmi besorolás döntötte volna el a fizetendő díjak nagy részét. Ez azonban a személyszállító járművekre rendkívül hátrányos elszámolást hozott volna magával. Ezért a jogszabályt megváltoztatták.
Az útdíj két részből tevődik össze: egyik felét az infrastruktúra díj, a másik felét a külsőköltség díj adja. Ezek közül az infrastruktúra díj számítási módját alakították át: tengelyszám helyett az össztömege alapján kell a járművet kategóriába besorolni. Az 5 tonna össztömeg alatti buszok az M2, az 5 tonna felettiek az M3 kategóriába kerülnek. Sajnos az a rendelet még nem jelent meg, ami a kategóriákhoz rendelt díjakat is pontosítaná. Így az elvet ismerjük, az összegeket nem.
A NÚSZ Zrt. március 20-án nyitotta meg a regisztrációs lehetőséget a buszok üzemeltetői számára. Mivel a jogszabályt februárban módosították, ezért azoknak a buszoknak a beállításait is módosítani kell, melyeket már korábban felvittünk a rendszerbe.
Regisztrációs során a megfelelő járműtípust kell kiválasztani. Itt dönteni kell össztömeg alapján az M2 és M3 kategóriák között, illetve meg kell adni a tengelyszámot is. Erre azért van szükség, mert a díj másik felét, a külsőköltség díjat a tengelyszám alapján kell fizetnünk. A tengelyszámot az éppen aktuális közlekedési módnak megfelelően, az úthasználat előtt szükség szerint módosítani kell. Ha például utánfutót húzunk, akkor a vontató jármű és az utánfutó tengelyszáma összeadódik, együtt kell a díjat megfizetni.
A szolgáltató arra is felhívja a figyelmet, hogy bár a regisztrációt érdemes elvégezni időben, március végéig semmiképpen ne helyezzük működésbe a fedélzeti eszközt, ne használjuk az e-útdíj rendszert! Ha a fedélzeti eszköz olyan típusú, amit nem lehet kikapcsolni, akkor inkább a regisztrációnál töröljük a járművet, s csak április elseje után kapcsoljuk hozzá a buszt a folyószámla regisztrációjához.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.