Nem lehet pontosan tudni, hogy mi történt, de az biztos, hogy egy térségi kormányhivatal hatósági eszközökkel, egy kisvállalkozó ellehetetlenítésével akar pontot tenni két vállalkozás vitájára. A háttérben üzleti féltékenység is állhat, de lehet politikai leszámolás is a fő mozgató oka annak, hogy Hódmezővásárhelyen 3 hónapra bevonták a Jovány Busz tevékenységi engedélyét.
Hódmezővásárhely kényes terep, bármilyen kérdésről legyen szó. Az ellenzéki polgármester, Márki-Zay Péter 2018-as megválasztása óta állóháborút vív a kormánypárt helyi képviselőivel, köztük a Vásárhelyhez ezer szállal kötődő, korábban szintén polgármesteri tisztséget is betöltő Lázár Jánossal. Így bármiről legyen is szó, ami Hódmezővásárhely irányítását, az önkormányzat döntéseit, a polgármester lépéseit illeti, abból a politikai szál soha nem zárható ki teljesen. Most sem könnyű eldönteni, hogy gazdasági vitáról van-e szó, amit a kormányhivatal a maga hatósági eszközeivel akar eldönteni, vagy a politikai harc egy újabb epizódjáról, amit a buszmegállókban vívnak. Bármi is a kiváltó ok, a végeredmény egy csőd felé menetelő kisvállalkozó cég, mely talán véletlenül került az ellenérdekelt felek háborújába.
A vásárhelyi történet megértéséhez nagyjából 2018-ig menjünk vissza. A helyi volános cég, a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. ekkor nyerte el a helyi személyszállítási szolgáltatás jogát 2019. január 1-jétől 2023. december 31-ig. A DAKK időközben beolvadt a VOLÁNBUSZ-ba, ami ma az egyik értelmezés szerint ennek a szerződésnek a jogutódja. A tét tehát a vásárhelyi helyi járatú buszközlekedés.
Miért csak az egyik értelmezés szerint jogutód a VOLÁNBUSZ? Azért, mert a 2018-as pályázatot megnyerte ugyan a DAKK, de nem írták alá a közszolgáltatási szerződést. Nem tudtak minden pontban megegyezni a szolgáltatást megrendelő önkormányzattal. Ennek ellenére folytatták a szolgáltatást, szállították az utasokat, az önkormányzat pedig rendben fizette a számlát. Mintegy évi 50 millió forintba került ez a városnak.
2020-ban végül a város új közbeszerzési pályázatot írt ki a szolgáltatásra. Az ajánlatkérést a VOLÁNBUSZ is megkapta, ennek ellenére ők nem adtak be ajánlatot. Úgy magyarázzák, hogy erre nem is volt szükség, mert élő szerződés köti őket még 2023 végéig a városhoz.
A VOLÁNBUSZ tehát nem is pályázott, így lett nyertes a Jovány Busz Kft. 2020-ban. A vállalkozó nem volt ismeretlen az önkormányzat előtt, korábban részt vett a helyi tömegközlekedési koncepció kidolgozásában is. Ezért összeférhetetlenséggel is támadják.
A VOLÁNBUSZ tehát nem pályázott, mert szerintük a mai napig ők szolgáltatnak hivatalosan. A kormányoldali sajtóban rendre ez a változat jelenik csak meg. Az ott olvashatók szerint az önkormányzat hatalmas bakit követett el, mert úgy kötött szerződést egy szolgáltatóval, hogy közben „elfelejtette“ felmondani a régit. Szerintük ez a polgármester alkalmatlanságának újabb bizonyítéka.
Tény az, hogy március első napjaiban a Jovány Busz elindította a szolgáltatását az új közszolgáltatási szerződése szerint. Közben a VOLÁNBUSZ is szolgáltatott a régi rend szerint, így egyszerre két tömegközlekedése is volt pár napig a városnak.
Közben a polgármester még a 2018-as választási kampányban tett egy ígéretet, hogy ingyenes tömegközlekedést vezet be Hódmezővásárhelyen. Ennek megfelelően tervezték az új szolgáltatóval a járatokat. A tervek szerint a buszokat a helyi lakosok egy városkártya kiváltásával, évi 2 ezer forintért használhatják korlátlanul – az eddig évi 50 ezer forintba kerülő korlátlan bérletek helyett. Ez munkásjáratokat, iskolai járatokat is jelent, összesen 6 útvonalon. Az új járatok népszerűsítése érdekében pedig az első két hetet mindenki számára ingyenessé tették.
Csakhogy az új buszjáratok nem értek meg két hetet. A helyi kormányhivatal két nap után lépett. Előbb 100 ezer forintra büntették meg a szolgáltatót, mert állításuk szerint két busz forgalmi engedélyébe nem volt bejegyezve, hogy közforgalmú személyszállításra alkalmasak lennének. A dolgot bonyolítja, hogy ezeket a buszokat a vállalkozó most hozta Lengyelországból. Nemrég végezték a műszaki engedélyek honosítását, s a forgalmikat éppen az a kormányhivatal adta ki, mely most a büntetésről határozott.
A 100 ezer forintos büntetés után a járatok elindultak, amiről a polgármester is fotókkal bőven illusztrálva tudósított. A kormányhivatal állítólag e fotók alapján azonosította, hogy az a két busz is részt vesz a szolgáltatásban, melyeknek szerintük nincs erre engedélye. A hatóság így újabb 100 ezerre bírságolta a vállalkozást, mellette retorzióként 3 hónapra a teljes cég működését felfüggesztette.
Hogy valójában mi történt, nem tudjuk. A polgármesteri hivatal bemutatott 6 darab forgalmi engedélyt, mindegyiken ott szerepel a közszolgáltatásra alkalmassá tévő bejegyzés is. Igaz, a rendszámok nem látszanak a közzétett iratokon, így nem tudjuk, tényleg köztük vannak-e a letiltásra okot adó buszok is. Mellette Márki-Zay egy interjúban arról is beszámolt, hogy a két érintett busz engedélyét a kormányhivatal előbb kiadta, majd ugyanez a hivatal váratlanul visszavonta pár héttel ezelőtt, valamilyen eljárási hibára alapozva. Szerinte ez a visszavonás csak a határozattól számított 30. napon léphetett volna hatályba, ám ennél korábban bírságolta meg a hivatal a társaságot a hiányzó engedélyek miatt.
Most tehát itt tartunk. A felek egészen biztos, hogy pereskedni fognak. A Jovány Busz közben talán tönkremegy. A három hónap eltiltás alatt szolgáltatni nem tud, miközben köti a szerződése és terheli a frissen beszerzett járművek összes költsége. Az önkormányzat pedig kénytelen visszaadni a megbízást a VOLÁNBUSZ-nak, mert a város nem maradhat tömegközlekedés nélkül.
Az ügyből azt látjuk, hogy a kisvállalkozás és a nagy cég harcából a kicsi nem kerülhet ki győztesen. Ha az állami cég útját keresztezzük, akkor nemcsak az erőfölénnyel rendelkező nagyvállalattal találjuk szembe magunkat, hanem a mögötte álló hatóságokkal is. Bármi is volt az indíték, láthatjuk, hogy a gazdasági szereplők egymás közti vitáját az állami hatóság közbeavatkozása dönti el.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.