Az idén sok változáshoz kell hozzászoknunk, nem csoda, hogy sok még a bizonytalanság. Vajon jól csinálom? Jól értelmezem a rendelkezéseket? A tét sajnos nagy, a kiküldetéshez kapcsolódó rendelkezések megsértése miatt például jókora bírságokra lehet számítani. Hazánkban – attól függően, hogy hibás a kiküldetési nyilatkozat vagy nincs meg -– 200.000, illetve 300.000 Ft-os bírságot szabhatnak ki a hatóságok.
Kiküldetés
1. Olvasónk arra keresi a választ, hogy kiküldetésnek minősül-e, ha utasokat szállítanak Csíksomlyóra, akik ott eltöltenek 3 napot, majd ugyanazokat az utasokat hazahozzák?
Ez nem számít kiküldetésnek, hiszen kétoldalú személyszállítási műveletről beszélünk. Kétoldalú művelet, vagyis nem számít kiküldetésnek az, ha
- Magyarországon veszünk fel utasokat, és egy másik tagállamban vagy egy harmadik országban tesszük le őket, vagy
- egy másik tagállamban vagy egy harmadik országban veszünk fel utasokat, akiket itthon teszünk le, vagy
- Magyarországon szállnak fel és le is az utasok, miután helyi kirándulást tettek egy másik tagállamban vagy egy harmadik országban.
Az uniós rendelkezések nem tartalmaznak arra vonatkozó megkötést, hogy mennyi ideig tartózkodhatnak az utasok a másik tagországban.
2 . Kiküldetésnek számít-e, ha Szerbiából szállít utasokat Németországba egy magyar vállalkozás, majd ugyanazokat az utasokat vissza Szerbiába?
Igen. Itt ugye egy uniós és egy nem uniós ország közti szállításról van szó. (Szerbia még nem uniós tagország, csak benyújtotta a csatlakozási kérelmét.) Mivel a szolgáltatást a magyar (EU-s) vállalkozás nyújtja, így a kiküldetési rendelkezéseket alkalmazni kell. (Ha szerb vállalkozásról beszélnénk, akkor a kétoldalú megállapodásokat kellene vizsgálni.)
Esetünkben sem az indulási, sem az érkezési hely nem magyarországi, ezért ez nem számít kétoldalú szállításnak.
Így a magyar gépjárművezető Németországban kiküldetésben lesz a teljes munkavégzés időtartama alatt. Ha Magyarországról szállítana utasokat, úgy más lenne a helyzet, megegyezne az 1. pontban említettel.
3. Tranzit esetén meg kell fizetni a gépjárművezetőnek az érintett országban alkalmazott minimális bérszintet, tehát kiküldetésnek számít?
Nem. Tranzit alkalmával a gépjárművezető magyar bérezésben részesül, függetlenül attól, hogy melyik tagállamon halad keresztül. Ezen az sem változtat, ha megállnak például egy parkolóban egy kávé erejéig.
Eu-LISA
1. Olvasónk a harmadik országbeli utasok ellenőrzésére szolgáló eu-LISA rendszerbe egyéni vállalkozóként regisztrált, majd hiánypótlása érkezett. Olyan dokumentum benyújtását kérték, ami tartalmazza a társaság törzstőkéjét, a tulajdonosi betéteket stb. Egyéni vállalkozó esetében nincs ilyen dokumentum. Mi a teendő ebben az esetben?
A visszajelzések alapján az evny-lekérdezőből lekért adatokat nem fogadták el, mivel nem hiteles. Ami megoldás lehet, a NAV-tól kikért hivatalos igazolás. Ezt ki tudjuk kérni a bit.ly/EVlekerdezes linken keresztül. Mindezt díj és illetékmentesen. A kapott dokumentum tartalmazza az egyéni vállalkozó nyilvántartásban kezelt adatait hiteles formában. Ezt kell csatolni, egy pár mondat kíséretében, hogy egyéni vállalkozók esetében nincs alapító okirat. Így rendben lesz a regisztráció.
Kovács Nikoletta
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.