A teherautókra és buszokra koncentráló februári ellenőrzési akcióban minden negyedik jármű bírságot kapott. A buszosoknál azonban lényegesen kevesebb szabálytalanságot találtak az ellenőrök, mint a teherautó sofőröknél.
2021. február 8 és 14-e között zajlott a Truck & Bus ellenőrzési akció, aminek során a nehéz tehergépkocsikat és az autóbuszokat ellenőrzik kiemelten. Az akciót az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata szervezte (ROADPOL). Ennek a magyar rendőrség is oszlopos tagja.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
ROADPOL ellenőrzések
European Roads Policing Network (ROADPOL) idén 10 időpontra hirdetett meg összehangolt, egész Európára kiterjedő ellenőrzés sorozatot. A cél továbbra is balesetben elhunytak, vagy súlyosan sérültek számának csökkentése. Négy alkalommal lesznek főszereplők a tehergépjárművek és a buszok. Két-két alkalmat szentelnek a gyorshajtók, és tudatmódosítók hatása alatt vezetők kiszűrésére. De külön alkalommal vizsgálják a biztonsági öv használatát, valamint a figyelemelvonó eszközök vezetés közbeni használatát is.
ROADPOL kalendárium 2021.
Ellenőrzések időpontja: |
Ellenőrzés fajtái: |
|
1. |
2021. február 8. – 14. |
„Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés |
2. |
2021. március 8-14. |
„Seatbelt” biztonsági öv-ellenőrzés |
3. |
2021. április 19-25.
(Közben 04.21-én 24 órás „SpeedMaraton” ellenőrzés) |
„Speed” sebességellenőrzés |
4. |
2021. május 10-16. |
„Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés |
5. |
2021. június 16-22.
(Közben 06. 19-20-án 24 órás „A&DMaraton” ellenőrzés) |
„Alcohol & Drugs” az ittasan, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrésére |
6. |
2021. július 19-25.
|
„Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés |
7. |
2021. augusztus 9-15. |
„Speed” sebességellenőrzés |
8. |
2021. szeptember 16-22. |
„Focus on the Road” ellenőrzés a figyelmetlenségre visszavezethető balesetek megelőzésére |
9. |
2021. október 11-17. |
„Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés |
10. |
2021. december 6-12. |
„Alcohol & Drugs” az ittasan, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrésére |
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Az ellenőrzés célja a közlekedésbiztonság javítása, a közlekedési balesetek csökkentése. Ennek érdekében ellenőrizték:
– az áru-, és személyszállításhoz szükséges okmányokat,
– a menetíró készülékkel, és
– a rakományok rögzítésével kapcsolatos előírások betartását,
– a vezetési és pihenőidő betartását
– és a járművek terhelését. Az egyik pontosan megfogalmazott cél a túlsúlyos járművek kiszűrése volt.
A rendőrök az egyhetes akció során 2.812 nehéz tehergépkocsit és 181 autóbuszt ellenőriztek. Sajnos 802 esetben, vagyis az ellenőrzöttek több mint negyedénél találtak valamilyen hiányosságot.
Miben hibázunk leggyakrabban?
Az autóbuszok között arányaiban kevesebb szabálysértést tapasztaltak a rendőrök, mint a teherautóknál.
A vezetési- és pihenőidők szabályainak megsértése miatt 10 buszsofőrt csíptek nyakon a szigorú ellenőrök. Ezzel ne tréfáljunk, az 561-es szabályok megsértésének mindig komoly bírság a vége! Ráadásul a sofőr mellett a vállalkozás is bírságolható, ha hanyagok voltak a sofőr képzésében.
Hét kollégánk nem tartotta be az előírt sebességet. Erre figyeljünk, mert nemcsak bírságot, hanem büntetőpontokat is kaphatunk érte!
Az okmányokkal kapcsolatban 5 esetben merült fel valamilyen hiba, hiányosság. Ezt kis odafigyeléssel könnyen elkerülhetjük. A bérelt jármű szerződése, a sofőr munkaszerződése legyen mindig a buszon, és a menetlevelet is töltsük ki rendesen!
Járműbiztonsággal kapcsolatos jogsértést 2 esetben találtak az ellenőrök.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.