A Fővárosi Közgyűlés szeptember végi döntése alapján 2029-től csak elektromos városnéző buszok működhetnek a fővárosban. A döntés célja a belváros levegőminőségének javítása és a turisztikai célú közlekedés fenntarthatóbbá tétele.
A város nyilvántartása szerint jelenleg 27 városnéző autóbusz közlekedik Budapesten. Ezek átlagos életkora 18 év, a flotta fele Euro 3-as besorolású. Elektromos városnéző busz egyáltalán nincs ma a fővárosban.
A szolgáltatóknak a városnéző buszokra évente kell járatengedélyt igényelni a fővárostól. A jelenlegi járati engedélyek 2026. január 31-ig érvényesek.
A közgyűlési előterjesztés felidézi más európai nagyvárosok pozitív példáját. Brüsszel például már 2021-ben elindította a világ első 100%-ban elektromos városnéző buszflottáját, 9 járművel. A Tootbus nevű szolgáltató azóta Párizsban és Londonban is működtet hasonló járatokat. Bécsben tavaly állították üzembe az első 3 nyitott tetős, elektromos városnéző buszt, s további 14 megrendelése van folyamatban. Madridban idén döntött úgy az önkormányzat, hogy koncesszióba adja a városnéző buszok működtetését. A pályázat előírja, hogy a flotta 25 százalékának egy éven belül elektromosnak kell lennie, és egy jármű sem lehet 16 évnél idősebb. Londonban pedig a már említett Tootbus 15 nyitott tetejű emeletes buszt alakít át akkumulátoros elektromossá. Hozzá napelemes beruházást is megvalósítanak a telephelyen a buszok töltésére.
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.