Már csak a HU-GO oldalán lehet viszonylati jegyet váltani, és mindössze két óráig érvényes.
Januártól szűkítették a viszonylati jegy forgalmazását. Míg korábban szinte minden fontosabb benzinkúton is kapható volt, ezt megszüntették. Év elejétől csak a HU-GO oldalon, interneten lehet jegyet vásárolni. Február 1-től pedig a korábbi 24 óráról 120 percre korlátozódott az érvényessége.
Ezzel gyakorlatilag befejeződött a viszonylati jegy története. Az alkalmazása annyira körülményes lett, hogy a valóban alkalmi használaton kívül alkalmatlan lesz az útdíj fizetésére. Pedig a használatarányos útdíj 2013-as bevezetésekor még a viszonylati jegy volt a leggyakrabban használt eszköz az útdíjak rendezésére. Kevés volt az OBU, a fuvarozók pedig tartottak is az új technikától. Aki tehette, inkább a széles körben elérhető jegyeket választotta. Pedig jócskán voltak hátrányai: a mai napig előre, konkrét útvonalra kell megváltani, s az útvonalat nem lehet a későbbiekben módosítani. Az érvényessége 24 órára szólt, ám elővételben is meg lehetett vásárolni, megadva a napot, amikorra kérjük. A korlátozások 2024 elején kezdődtek. Előbb az elővételi lehetőséget törölték el, ami ha nem is lehetetlenítette el a használatát, de kényelmetlenebbé tette azt. Most pedig az eddigi 24 órás érvényességet szorították le 120 percre. A NÚSZ Zrt. arra is külön figyelmeztet, hogy vigyázzunk: a 120 perc a vásárlás pillanatától indul.
Az intézkedés célja a viszonylati jegy kivezetése lehet. Az elmúlt években azért maradt forgalomban, mert a vásárlók döntő része külföldi fuvarozó volt, akik nem rendelkeztek a magyar utakon használható OBU-val. Csakhogy létrejött az EETS, az egész Európai Unió területén alkalmazható egységes útdíjrendszer. Ez a szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a felhasználó egyetlen fedélzeti eszközzel tegyen eleget a díjfizetési kötelezettségének az EU egész területén. Így a külföldi fuvarozóknak sincs többé arra szükségük, hogy Magyarország területére külön jegyet vásároljanak, hiszen használhatják ugyanazt a fedélzeti eszközt, mint más országokban. Bár pontos adatokat nem hoznak nyilvánosságra, feltételezhetjük, hogy ez a változás szinte teljesen visszaszorította a viszonylati jegy forgalmát.
Szükség valóban ritkán van ma már rá, csak afféle pótmegoldásként jön szóba, ha például elromlik az OBU, vagy más körülmény akadályozza a díjfizetést. Tartaléknak megfelel, ezen kívül legfeljebb a nagyon alkalmi úthasználók fogják igénybe venni ezt a megoldást.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.