Belföld
Új helyre került a Normafa buszfordulója
A XII. kerületi önkormányzat programot indított a Normafa rendbetételére, fokozatosan “szabadítja meg” a környéket az aszfalttól és a gépjárművektől. Ennek részeként elbontották a Normafa Síház melletti töredezett burkolatú, forgalmas parkolót, valamint felszámolták az ugyanott található buszfordulót is. A buszforduló a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) történt egyeztetésnek megfelelően átkerült Csillebércre.
Forrás: MTI
Felújították a régi idők legnépszerűbb magyar buszát
Bemutatta gyűjteményfejlesztési programjának első eredményét a Közlekedési Múzeum, egy restaurált, “faros” Ikarus 66-ost. A gyűjtemény új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig. A múzeum példányát 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári Volán vállalatnál, később a Mezőgép vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen a forgalomból való 1983-as kivonásáig – áll a múzeum közleményében. Ezt követően a járművet egy méhész használta, oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítva ki, valamint kiszerelve az üléseket is. Az autóbusz lényegesebb fő darabjai, így motorja, váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, és látszólagos rossz állapota ellenére jól restaurálható volt. A restaurálás mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, és az oldtimer minősítést is megkapta. A nosztalgia autóbuszflottát jelenleg a faros Ikarus mellett egy Ikarus-311-es és egy szintén frissen felújított Ikarus-211-es alkotja.
Forrás: MTI
Közlekedéstörténeti kiállítás nyílik a Magyar Olaj- és Gázipari Múzeumban
Ikarus, a busz címmel közlekedéstörténeti kiállítás nyílik Zalaegerszegen, a Magyar Olaj- és Gázipari Múzeumban (MOGIM). A szabadtéri kiállítótéren egy “faros” Ikarus 55-ös parkol majd. A kiállítóteremben fotókat, plakátokat, relikviákat, maketteket mutatnak be. A tárlat helytörténeti dokumentumokkal is kiegészül, amelyek a Zala Volán történetét és a fél évszázaddal ezelőtti közlekedési szokásokat idézik fel. A kiállítás egyik különleges műtárgya lesz az Ikarus emeletes buszának eredeti motorja. Az interaktív kiállításon a gyermekek a sofőrülésen eredeti buszkormányt is kipróbálhatnak. A kiállítás 2022. május 29-ig lesz látható.
Forrás: MTI
Változik az Online Számla rendszer
Az Online Számla rendszerben megszűnik az új adózók és felhasználók eddigi regisztrációja, ezért a webes felület fejlécéről lekerül a „Regisztráció” gomb. A jövőben a „Bejelentkezés” gombra kattintva, a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül, az ügyfélkapus belépési adatokkal lehet bejelentkezni. Annak az elsődleges felhasználónak, aki több adózó nevében is eljár, de egy felhasználónéven regisztrálta az adózókat az Online Számla rendszerbe, azaz ugyanazt az egy felhasználónevet használta, nincs tennivalója. Annak, aki korábban eltérő felhasználóneveken regisztrálta az adózókat, azaz több felhasználóneve is van, az első bejelentkezéskor ismét el kell fogadnia az adatkezelési tájékoztatót és meg kell adnia a kapcsolattartási adatokat. Az Online Számlázó mobilalkalmazásnak is készül az új verziója. Itt majd ismét párosítani kell mobilkészüléküket az Online Számlázó program webes felületével, amihez egy mobiljelszót kell megadni.
Forrás: NAV
Hűségpontokat kapnak a szabályosan közlekedők
Augusztus első napjaiban indul az Országos Balesetmegelőzési Bizottság OBBPoint elnevezésű applikációja, amely a világon az első sebességalapon működő hűségpontrendszer. Az alkalmazás felhasználói akkor kapnak pontokat, ha a sebességhatárokat betartva, szabályosan közlekednek. A gyűjtött jutalompontokat a későbbiekben különböző üzletekben és szolgáltatóknál lehet majd beváltani kedvezményekre, ajándéktárgyakra. Az OBBPoint hamarosan szabadon letölthető lesz android és IOS-változatban is, a letöltéshez regisztrációra lesz szükség. Az OBBPoint figyeli azoknak a járműveknek a sebességét, amikben bekapcsolták az alkalmazást, és ha az útszakaszon a sofőr nem lépte túl az érvényes sebességhatárt, akkor jutalompontokat jegyez fel a program a használónak. A szoftver a helykoordináták alapján tudja, hogy az adott útvonalra milyen sebességhatárok vonatkoznak, és kellően naprakész ahhoz, hogy az időszakos korlátozásokat is azonosítsa. Nem tekinti szabálysértésnek, ha valaki rövid ideig (például egy előzéshez) túllépi a megengedett maximális sebességet, ha, hogy a manőver befejezése után a sofőr visszalassít a megengedett sebességhatárra. A tájékoztatás szerint az OBBPoint alkalmazással nemcsak a felnőttek gyűjthetnek pontokat, hanem az autóban utazó gyerekek vagy a sofőr mellett utazó másik felnőtt is, mert egy autón belül két telefonon futtatható. Az alkalmazás gyerek változatában különböző rendőrfigurák, például közlekedési rendőrök, kommandósok, nyomozók állíthatók össze, öltöztethetők, és speciális eszközökkel szerelhetők fel, attól függően, hogy hány pontot sikerült gyűjteni. Az applikáció és a mögötte futó program nem hitelesített sebességmérő eszköz, és nem alkalmas a gépjármű és a gépjárművezető beazonosítására. Az OBBPoint nincs autóhoz kötve; a vezető által bármikor ki- és bekapcsolható.
Forrás: police.hu
Szarvasveszély az utakon
Augusztus végétől novemberig tart a szarvasbőgés időszaka. Ilyenkor különösen az erdős, ligetes szakaszokon számítanunk kell a szarvasok megjelenésére az úttesten. Járművünk épségét és az állatok életét is megvédhetjük, ha az erdős, mezős tájakon mérsékeljük a sebességet. Ha állatot észlelünk, lassítsunk mert a vadak viselkedése kiszámíthatatlan. Az ütközést elsősorban fékezéssel, dudálással érdemes elkerülni, a hirtelen irányváltoztatás súlyosabb következményekkel járhat: fának csapódhatunk, vagy akár fel is borulhatunk.
Forrás: kreszváltozás.hu
Külföld
Az évtized végére Katar összes busza elektromos lesz
Svájci és kínai vállalatokkal zöldíti ki teljes buszflottáját Katar. A közösségi közlekedésben résztvevő összes buszt elektromosra cserélik az évtized végéig. Bár gazdagságát a kőolaj és a földgáz kitermeléséből alapozta meg, Katar igyekszik magáról zöld képet festeni a jövő évi labdarúgó világbajnokság előtt. A villanybuszok mellett napelemparkokat is létesítenek. (Tegyük hozzá: itt a világon a második legnagyobb az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás, a foci vébére pedig klimatizált nyitott stadionokkal készülnek, és még a piacokat és vásárlóutcákat is légkondizzák majd a bajnokság heteiben.) Katar mindenesetre belehúz, és már 2022-ben eléri, hogy buszai 25 százaléka elektromos legyen. A 2030-as száz százalék nagyjából ezer villanybuszt jelent. A kínai Yutong buszgyár adja majd a flotta javát, de Katar elérte, hogy a nagy megrendelést helyi gyártás szolgálja majd ki: már jövő évben beindul a saját összeszerelő üzemük, ahol a tervek szerint hét év alatt 1500 busz készül majd, és ennek úgy a felét exportálni tudják. Ezek váratóan mind a ZK6116HNG típusú 10,8 méteres villanybuszok lesznek 350 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorokkal. Ezek egy feltöltéssel nagyjából 200 kilométeres hatótávra képesek, de ez nyilván függ majd időjárási tényezőktől, Katarban nyaranta ugyanis nem ritkák a 40+ fokok, ami intenzív klímázást igényel majd.Forrás: totalcar.hu
Összeállította: D.Cs.
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.