Az ingyenesen használható Google Cégprofil szolgáltatás ma egy vállalkozás legjobb eszköze arra, hogy saját maga formálja meg az interneten róla kialakuló képet. Népszerűsége kikerülhetetlenné teszi, ha nem használjuk, az olyan, mintha elrejtenénk szolgáltatásunkat az internetes keresők elől.
A hirdetési piac olyan szinten eltolódott az internet irányába, hogy használata nélkül esélytelenek vagyunk megtalálni a vevőinket. Leendő ügyfeleink az interneten keresgélnek – mindent. Papír térképek helyett telefonos navigációs programot használunk, s akkor is a telefont vesszük elő, ha benzinkutat, buszbérlést, különjárati személyszállítási lehetőséget vagy buszos kirándulást keresünk a közelben. Személyszállítóként tehát azt kell biztosítanunk, hogy ezeknél a kereséseknél a mi cégünkre találjon rá az érdeklődő.
Hogy azokat érjük el, akik a szolgáltatási területünkön keresnek
Az internetes reklámok nagy része kulcsszavak alapján működik. Ezeket látjuk a nagy keresőoldalak találatai között. Amikor valaki keresni kezd, akkor különböző kifejezéseket fog beírni a keresőmezőbe, például azt, hogy „buszbérlés Pápa“, vagy „különjárati személyszállítás Békéscsaba” vagy „buszos utazás Slazburg“ stb. A kereső pedig igyekszik olyan internetes oldalakat kínálni neki, melyekben ezek a kifejezések előfordulnak.
Buszos vállalkozóként azt kell elérnünk, hogy hirdetéseink és egyéb információink azok előtt jelenjenek meg, akik szolgáltatási területünkön tartózkodnak. Hacsak nem nyújtunk az országot teljesen lefedő személyszállítási szolgáltatást, akkor nincs értelme az ország túlsó felén élők számára is hirdetni, ezzel csak a pénzünket költenénk. Ezért a hagyományos internetes hirdetéseket nehezen tudja hasznosítani egy olyan buszos vállalkozás, amely egy adott megyében, régióban vagy országrészben szolgáltat.
Amire jó
A cél elérni, hogy ha valaki profilunkba vágó témában keres valamit az interneten, akkor mi jelenjünk meg a találati lista elöl lévő helyein. Csakhogy a legtöbb ember az internetes keresések során nem adja meg a földrajzi helyet, csak a szolgáltatást, ami érdekli. Ha valaki munkásszállításra keres buszos vállalkozót, akkor az első keresés biztosan csak az, hogy „munkásszállítás“, nem pedig az, hogy „munkásszállítás Ózd“. Pedig előbbi esetben a szegedi és a fővárosi buszos vállalkozók is ott lesznek a listában, holott nekünk Ózdon kell most munkásszállításra szerződnünk. Jó lenne tehát, ha az Ózdon és környékén indított keresésekben Ózd és vonzáskörzetének találatai jelennének meg jól látható helyeken.
Jó lenne elérni azt is, hogy szerepeljünk az internetes térképeken. A Google népszerű térképszolgáltatásában sokan használják a közeli vállalkozásokat megmutató menüt. Hasznos szolgáltatás: bárhol is vagyunk, ki tudjuk listáztatni a néhány kilométeres körzetben működő vagy ott szolgáltató vállalkozásokat. Ezek a helyek azonban nem automatikusan kerülnek oda. A térkép azokat a vállalkozásokat jeleníti meg, melyeknek van erre szerződésük, azaz regisztrálták magukat. A megoldás tehát, hogy ilyen szerződést kössünk a szolgáltatóval.
Végül fontos lenne az is, hogy ha a cégünkkel kapcsolatban keresnek valamit az interneten, akkor az jelenjen meg, amit mi szeretnénk. Ha valaki például a telefonszámunkat, e-mail címünket keresi, akkor ezek helyett ne csak régi hivatkozásokat és újságcikkeket jelenítsen meg neki a kereső.
Ezeket a problémákat megoldja, ha regisztrálunk a Google Cégprofil szolgáltatásba (korábban Google Cégem néven működött). Érdemes kihasználnunk ezt a lehetőséget, hiszen ingyenes, ugyanakkor számos lehetőséget ad vállalkozásunk információinak a megjelenítésére. A Google Cégprofil nem azt jelenti, hogy mostantól hirdetnünk kellene az interneten. Abban segít, hogy mi magunk dönthessünk arról, hogy mi jelenjen meg rólunk mások kereséseiben. A cégre vagy a szolgáltatásra keresve az érdeklődők megtalálják legfontosabb adatainkat, felkerülünk a térképre, megmutathatjuk újdonságainkat. Megjeleníthetjük telephelyünk vagy buszaink fotóját is, hogy a leendő ügyfél tudja, milyen szolgáltatásra számítson. És mindezeket nem úgy, hogy saját weboldalunkra irányítjuk az érdeklődőt, hanem mindezt a Google rendszerén belül tudjuk megtenni.
Hogyan tudom használni a szolgáltatást?
A Google Cégprofil használatához az első lépés egy gmailes e-mail cím regisztrálása (a gmail.com címen kezdhetjük el, ha még nincs ilyen). Ha ez megvan, akkor a google.hu/business címre kell ellátogatnunk. Itt meg kell adni a vállalkozás nevét, majd ki kell választanunk, hogy milyen területen működünk (buszbérlés, busz vállalat, autóbuszos kirándulások szolgáltatója esetleg bus and coach company). Majd meg kell adnunk, hogy melyik és mekkora területen működünk. Beírhatunk várost, megyét, tájegységet is, ha az jellemzi legjobban a működési körünket. Például a rendszer a „Dunántúl“ kifejezést is elfogadja. Célszerű a lehető legpontosabban feltüntetni működési körünket. Hiszen pont az a cél, hogy itt találjanak meg minket. Ha van irodánk, megadjuk a címét, a nyitvatartási időt, a kapcsolati adatokat, hogy az ügyfelek el tudjanak érni e-mailben, weben vagy telefonon.
Megadhatunk egy hosszabb leírást is a vállalkozásról, így szövegesen is bemutatkozhatunk az érdeklődőknek. Végül feltölthetünk fotókat, melyek megjelennek majd a térképen, a keresőben és egyéb Google-szolgáltatásokban is. Egyéb adatokat is megjeleníthetünk – például megadhatjuk a weboldalunk címét is.
Végül szükség van valamilyen azonosításra is. A Google akkor fogja megjeleníteni a feltöltött adatainkat, ha igazoljuk, hogy a megadott vállalkozás felett valóban mi rendelkezünk. Ez a hitelesítés minket véd a pontatlan, téves információktól és a szándékos károkozástól is. A vállalkozás hitelesítésekor tehát azt kell igazolnunk, hogy azok vagyunk, akiknek mondjuk magunkat, és jogunk van a vállalkozás nevében eljárni.
A Google több igazolási módot is használ. Lehet, hogy sms-ben, e-mailben is hitelesíteni kell az információkat, de egy internetes videós hívásra is számíthatunk, ahol élőben kell majd bemutatni a szükséges dokumentumokat. Választható a postai igazolás is. Meg kell adnunk a postacímünket, majd küldeni fognak egy levezőlapot egy kóddal. Ezt a kódot kell majd beírnunk a megadott oldalon az igazoláshoz. Ez a módszer biztonságos, de lassú: akár egy hétig is tarthat a folyamat. Olykor több igazolási módot is használni kell – ezt a rendszer a vállalkozás profilja, nagysága és más körülményei alapján dönti el. Akkor is kérhetnek új igazolást, amikor később esetleg módosítjuk az adatokat. A cél mindenképpen az, hogy csak valóban hiteles adatokat mutasson meg a program a közönségnek.
Az igazolás után még néhány hétnek el kell telnie ahhoz, hogy a feltöltött adatok meg is jelenjenek a Google rendszerében.
A Cégprofil használata
A Google Cégprofil használatához a keresőt (google.com) vagy a térképet kell megnyitnunk (google.com/maps).
A keresőt használók írják be azt a kifejezést, hogy „cégem“. Így egy lépésben jutunk el a céges profil irányítópultjához. A térképet használóknak a jobb felső sarokban a profilképre kattintva kell kiválasztaniuk a „saját cégprofil“ lehetőséget az adatok módosításához, például új fotók feltöltéséhez. Az adatok addig is megjelennek, amíg a hitelesítést nem végeztük el, de ekkor még csak mi látjuk a feltöltött anyagokat.
Adatok megjelenítése
Két előnye is van, ha rendesen feltöltjük és hitelesítjük az adatainkat. Például ha valaki Pécs környékén keres buszbérlési lehetőséget, akkor a kereső mindenképpen a helyi személyszállítókat fogja megmutatni neki. A vállalkozások nevére kattintva megjelenik egy adatlap, az összes adattal együtt. Konkrét cégnévre kereséskor a Google ezeket egy külön dobozban fogja megjeleníteni a képernyő jobb oldalán. A jól kitöltött céges adatlapnak köszönhetően így szinte az egész képernyőt megtölthetjük. Jobb oldalon, külön dobozban ott a cégprofil, a szöveges találatok helyein pedig a saját weblap és Facebook-oldal. Ezekhez a lehetőségekhez egy kis munkával mi is hozzájuthatunk, megsokszorozva a vállalkozás internetes megjelenésének hasznosságát.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.