Nem szűnik meg teljesen a GKI felújító vizsga, de az érintettek választhatnak a vizsgával járó online továbbképzés és a vizsga nélküli, ám jelenléthez kötött tanfolyam között. Hamarosan megjelenik az erről szóló rendelet, az új szabályok a tervek szerint augusztus 23-án lépnek majd hatályba.
A kormány honlapján olvasható a közlekedési vizsgáztatásokhoz kapcsoló rendeletek módosításának a terve, benne a GKI-vizsga átalakításának részleteivel is. A tervek szerint nem törlik el teljesen a vizsgáztatást, hanem egy kettős rendszert alakítanak ki. Megmarad a továbbképzési tanfolyam vizsgával és lehetőség lesz vizsga nélküli továbbképzési szaktanfolyamon is részt venni.
Aki teljes egészében az online képzésen szeretne részt venni, annak továbbra is vizsgát kell majd tennie. Ennek a feltételeiben nem lesz változás. Ma a hagyományos továbbképzés elérhető tantermi és online formában is. Összesen 35 órát kell teljesíteni, majd vizsgát tenni a tanultakból.
A vizsga nélkül képzés részben tantermi foglalkozásokhoz kötött lesz. Korábbi hírek szerint 3×10 órát kell majd teljesíteni, ezek közül egyet távoktatásos formában is el lehet majd végezni. Legalább 20 órát azonban a helyszínen, tanteremben személyesen kell eltölteni. A képzés végére egy 8 órás gyakorlati részt is beillesztenek, amit tanpályán vagy szimulátoron kell majd teljesíteni.
A most olvasható rendelettervezet szerint a vizsgával és a vizsga nélkül megszerzett továbbképzés egyenértékű lesz. A hosszabbítás a sikeres vizsga napjától vagy a tanfolyam utolsó napjától lesz érvényes. Jó hír azonban, hogy ha valaki a kártya lejártát megelőző 6 hónapban tesz vizsgát vagy vesz részt a tanfolyamon, akkor számára nem a vizsga vagy a képzés végének a napjától szól az új kártya érvényessége, hanem a régi kártya lejárati idejétől. Így nem rövidül le az 5 éves időszak azok számára, akik időben gondoskodnak a hosszabbításról. (A mostani szabály szerint minden esetben a vizsga napjától szól az új kártya érvényessége.)
A tervek szerint a módosítások augusztus 23-án lépnek hatályba, ezt követően lehet az első vizsga nélküli továbbképzéseket elindítani.
A GKI-továbbképzések átalakítása több éves javaslata a fuvarozószervezeteknek. Álláspontjuk szerint a tanfolyam is elég kötelezettség, semmi nem indokolja a tanfolyam végi külön vizsgát. Ezzel gyorsítani lehetne a képzéseket, és kisebb teher nehezedne a fuvarozókra is. Arra is hivatkoznak, hogy Európa legtöbb országában nincs ilyen kötelezettség és az EU szabályai nem is írják elő a továbbképzések vizsgával történő lezárását. A kormány azonban sokáig teljesen elzárkózott a módosítások elől. Végül sikerült kidolgozni egy elfogadható javaslatot, amit azonban megállított a kormányátalakítás, a közlekedési ügyek más tárcához kerülése. A mostani kettős megoldás tűnik a legjobb lehetőségnek, amit sikerül elérni ezen a területen.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.