Tavaly év végén még jóval az infláció alatt drágultak a biztosítások – derül ki az MNB-nek a negyedéves biztosítási helyzetképet bemutató összeállításából. Az átlagos áremelkedés mindössze 8% volt az utolsó negyedévben. A nagyobb drágulás azonban elkerülhetetlen, hiszen a társaságok ennél jóval nagyobb áremelkedést kénytelenek kifizetni a kártérítésekben. Ez előbb-utóbb a díjakban is meg fog jelenni.
A Magyar Nemzeti Bank, mint a biztosítók felügyeletét ellátó állami szervezet negyedévente készít egy összeállítást a kgfb-díjak alakulásáról. Március elején jelent meg a 2022 utolsó negyedévét bemutató index. Az összeállítás meglepő tényt mutat: a hónapról-hónapra magasabb, év végére már 25% fölötti infláció ellenére a negyedévben a biztosítási díjak csak átlagosan 8%-kal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest. Az emelkedés aránya nagyjából ugyanakkora a fővárosi és a vidéki szerződések esetében is. Az átlagos budapesti személygépkocsis biztosítás 47 ezer forintba, míg a vidéki nem egészen 44 ezer forintba került.
Jócskán meghaladja azonban a beszedett díjak növekedésének arányát a kárráfordítások mértéke. Míg a díjakban az infláció csak később jelentkezik, addig a kárráfordítások mindig a pillanatnyi árakat tükrözik, hiszen ez az alkatrészek árából, a műhelyek díjaiból és az egyéb kifizetett kártérítésekből áll össze. A kárráfordítás 13%-ot nőtt az egy évvel korábbi szintjéhez képest.
A buszok díjai nőttek a legnagyobb mértékben
Érdekesen alakultak a díjak az egyes járműkategóriákban. A 8%-os átlagdíj-változás elég nagy egyedi különbségeket takar. Legnagyobb mértékben a nagy, legalább 42 fős buszok biztosítási díja nőtt, itt 15% volt a változás. A teherautóké 9%-ot emelkedett, a pótkocsik és a vontatók átlagos díja viszont 1-2%-ot csökkent az egy évvel korábbi állapothoz képest.
A flottás szerződéseket kötő vállalkozások egészen elképesztő díjemelésekkel is találkozhattak. Valószínű, hogy a biztosítók a költségemelkedések egy részét azzal próbálták kiegyenlíteni, hogy visszanyesték a flottás szerződések kedvezményeit. A legnagyobb mértékű áremelést a buszok körében látjuk: a 42 személy alatti járművek flottás díja 20, a nagyobbaké 30%-kal emelkedett. A teherautós flották díja 12%-kal drágult, a vontatóké pedig flottákon belül is olcsóbb lett, mint az egy évvel korábbiak.
Már megindult a díjak emelése
Összességében tehát a biztosítók bevétele 8%-kal, a kiadásai pedig 13%-kal emelkedtek. Ez nem egy fenntartható arány, s jól jelzi, hogy a díjemelések nem szűnnek meg, sőt, a következő hónapokban jóval nagyobb lesz az emelkedés mértéke. Ezt az irányt már az idei évre hirdetett biztosítási díjak is jól jelzik. Novemberben készítettük szokásos összeállításunkat a január elsejétől érvényes ajánlatokról. Akkor azt tapasztaltuk, hogy átlagosan 15 százalék körüli az év eleji díjnövekedés. Ez egyelőre megfelel az év végi folyamatoknak, de valószínű, hogy további emelések fogják még követni.
Persze a januári díjak sem maradnak egész évre. A társaságok egy éven belül többször is változtatnak a díjaikon – tavaly 4 olyan társaság is akadt, amelyik 13-szor módosította a tarifatáblázatait. Idén még többre számíthatunk: az Aegon már nyolcszor, az Allianz, Generali, Uniqua, Wáberer hatszor adott ki új tarifákat ebben az évben.
A Generali biztosítónál például egy 80 személyes busz éves alapdíja motorteljesítménytől függően 2022-ben 1,349 vagy 1,587 millió forint volt, ugyanez idén májustól már 1,422 vagy 1,673 millió forint lesz. Egy 40 férőhelyes, 250 kW feletti motorral szerelt busz alapdíja ugyanitt 860 ezer forint volt, most éppen csak befér majd az egymillió alá (907 ezer). Ez 5-6 százalékos emelkedés öt hónapon belül, ami igencsak magas díjváltozásokat jelez előre. Igaz, van ellenpélda is: a Groupama például megfelezte buszos díjait a novemberben hirdetetthez képest, s az akkori 2,1 milliós ajánlat helyett már 1,1 millióért biztosítanak egy 80 fős turistabuszt.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.