• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Külföld
  • Busszal a Spanyol tengerpartra

Busszal a Spanyol tengerpartra

2023.04.16.2023.04.17. Busszal a Spanyol tengerpartra bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Nincs is nyáron kellemesebb feladat, mint a tengerpartra levinni az utasokat. Spanyolország, bár nincs a szomszédban, de legendás tengerpartjai vannak. Costa Brava, Costa Dorada, Costa del Sol, hogy már Andalúziáról ne is beszéljünk. A csodás tengerpartok mellett persze ott vannak a híres városok, Barcelona, Madrid, Sevilla, Zaragóza, Malaga vagy éppen a félsziget csúcsán lévő, brit fennhatóság alatt lévő Gibraltár…

Covid szabályok

Beutazási korlátozások nincsenek. Az utazás előtt célszerű megnézni a Spanyol Egészségügyi Minisztérium honlapját az aktuális szabályokról: bit.ly/SpanyolEügyiMinisztéririum. Jelenleg csak az egészségügyi intézményekben, gyógyszertárakban van előírva a 6 éven felülieknek a maszkviselés. Egyes tartományokban eltérő szabályozás is lehetséges, ezeket a bit.ly/TartományiCovidInfók oldalon ellenőrizhetjük.

Úthálózat, útdíjak

A 26.478 km-es állami úthálózatból 12.091 km az autópálya, amiből 1.435 km a fizetős szakasz. Van még 3 koncesszióban lévő autópálya is, ezek szintén fizetősek.

A jelenlegi fizetős autópályák piros színnel jelölve. (Forrás: vialtis.com)

Az állami kezelésben lévő fizetős szakaszok díjairól a bit.ly/ÁllamiÚtdíjak, a többiről pedig a bit.ly/KoncessziósÚtdíjak oldalon tájékozódhatunk.

Az állami utakon a tarifák függenek az idénytől, a napszaktól illetve a jármű kategóriájától:

  • mikrobuszok 8+1 főig – Ligeros
  • buszok 2-3 tengellyel (a pótkocsi is beleszámít) – Pesados 1.
  • buszok 4 vagy több tengellyel (a pótkocsi is beleszámít) – Pesados 2.

A fizetős autópályákon kapus rendszer van. Az útdíjat a szakasz megtétele után kell leróni. Ez megtehető készpénzzel, bankkártyával, illetve a Via-T OBU-val vagy az EETS eszközökkel pl. Telepassal. A Via-t OBU-t a bankoktól tudjuk beszerezni, melyről a bit.ly/ViaTSzerződés linken olvashatunk. A kütyű 25 euróba kerül és előre kell feltölteni.

A pályák aktuális állapotáról, a forgalomról és az útjavítások helyéről ezen a térképen érdemes tájékozódni: bit.ly/SpKözlekedésiInfók.

Sebességhatárok

Figyeljünk a sebességhatárokra, a spanyolok ugyanis a súlyos közlekedési balesetek megelőzése érdekében radikálisan csökkentettek a megengedett sebességeken. A sebességhatárok:

  • lakott területen belül, ahol egy-egy irányban legalább két forgalmi sáv van: 50 km/h
  • lakott területen belül, ahol irányonként csak egy sáv van: 30 km/h
  • lakott területen belül, ahol irányonként csak egy sáv van, és a járda egy szintben van az úttesttel: 20 km/h
  • lakott területen kívül: 90 km/h
  • lakott területen kívül utánfutóval: 80 km/h 
  • autópályán: 100 km/h
  • autópályán utánfutóval 90 km/h

A rendőrök civil járművekbe és taxiba is tesznek trafipaxot. A külföldiek esetében a bírság magas, akár 250-900 euró is lehet, amit helyben kell kifizetni. A sebességhatár lakott területen 60 km/h-val, lakott területen kívül 80 km/h-val való átlépése már bűncselekmény, ami szabadságvesztéssel is büntethető.

ALACSONY KIBOCSÁTÁSÚ ZÓNÁK 

Barcelona

Munkanapokon 7 és 20 óra között a város egész területére csak a legalább Euro 4-es buszokkal lehet behajtani. (M1 kategóriában benzineseknél legalább Euro 3, dízeleknél Euro 4 a határ.) Ha ennek nem felelünk meg, akkor évente legfeljebb tízszer vehetünk pénzért behajtási engedélyt. Ez az egynapos engedély 5 euróba kerül. A korlátozás egyes  agglomerációs településre is érvényes: L’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, illetve Esplugues de Llobregat és Cornellà de Llobregat egy részére. Ezen kívül Barcelona környékén még három városban van aktív zóna: Badalona, San Cugat del Valles, Sant Joan Despi. Ezek használatának feltételei megegyeznek a barcelonaival.

A nem spanyol járműveket előzetesen regisztrálni kell a bit.ly/BarcelonaRegisztráció oldalon. Ugyanitt lehet engedélyt vásárolni is. A regisztráció nélkül közlekedő járművek 200-1.800 eurós bírságra számíthatnak.

Barcelonában létezik még vészhelyzeti korlátozás is. Bizonyos környezetterhelés esetén nem adnak ki napi engedélyeket a nem megfelelő járművekre.

Madrid

A belvárosban  a Districto Centro és a Plaza Elíptica területén van minden járműre érvényes előírás. Ide legalább Euro 3-as besorolású benzines vagy Euro 4-es besorolású dízel busszal lehet behajtani.  A jogosulatlan behajtás bírsága a helyszínen 45, utólag fizetve 90 euró.

Sevilla

2023.01.03-tól ide is csak legalább Euro 4-es buszokkal lehet behajtani. (Az M1 kategóriában pedig ugyanúgy az Euro3-as benzines vagy Euro 4 dízel a határ, mint Barcelonában.) A jogosulatlan behajtás bírsága megegyezik a madridiéval.

Egyéb behajtási korlátozások

Az ország nagyobb városaiban további behajtási korlátozások is előfordulnak. Léteznek korlátozott forgalmú vagy a közlekedéstől elzárt, gyalogos zónák. Az ide történő belépés sokszor feltételekhez, engedélyekhez kötött vagy tilos.

PARKOLÁS

Barcelona

Barcelonában van egy információs térkép, amit a bit.ly/ParkolóMegállóTervezőLefoglaló oldalon érünk el. Ha a térképen rákattintunk a kiválasztott úticélra, akkor megmutatja a legközelebbi parkolót (P) és utascserélő helyet (R). A belvárosi parkolók nagy részének 2-5 busz a befogadóképessége, és csak 1-2 órát lehet itt tartózkodni. Ha nem akarjuk a szerencsére bízni magunkat, 20 euróért foglalhatunk helyet, a parkolásért pedig óránként további 10-15 eurót kell kiadnunk.

Nagyobb buszparkoló két helyen van Barcelonában: a föld feletti Bus Moll d’Espanya és a föld alatti Bus Garcia Fária. Ezekben a parkolás 12 euróba kerül óránként, illetve egy éjszakára 48 euró a díj. Web: bit.ly/KétNagyBuszparkoló.

A tengerparti szállodáknak általában saját parkolójuk van. Ha nem így lenne, akkor csak az erre kijelölt területen álljunk meg! Ha nem így teszünk, akkor borsos bírsággal nézhetünk szembe.

JÓ TUDNI!

A határon 

Bár a schengeni határokon könnyű az átjutás, a spanyol-francia határon néha van némi probléma. Előfordulhat, hogy a katalán autonómiáért tüntetők lezárják a határt, vagy az olcsó spanyol cigire vágyó francia dohányosok „eldugítják” az átkelőt. 2021-ben a franciák bezártak 9 határátkelőt a terrorizmus, illetve a migráció visszaszorítására hivatkozva. Ezt a spanyolok azóta is nehezményezik.

Iratok

Spanyolországba útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal léphetünk be, a vezetői engedélyt nem fogadják el személyazonosításra. Ha az út során érintenénk Gibraltárt, oda sem szükséges vízum.

Kiskorúak belépése

Ha az utasok között szülők nélkül utazó kiskorú van, akkor a be- és kiutazás alkalmával a hatóságok kérhetik a szülők valamilyen világnyelven írt beleegyező nyilatkozatát. Ennek hivatalos formátuma nincs, javasolt a konzuli szolgálat mintáját használni (bit.ly/MintaSzülőiHozzájárulás). A nyilatkozathoz csatolni kell a nyilatkozó személyazonosságát igazoló okmány adat­oldalának a másolatát.

Közbiztonság

Gyakori jelenség a külföldi turistákkal szemben elkövetett rablás, ami lehet akár trükkös is. A pihenőkben ne hagyjuk őrizetlenül a járművet, és soha ne engedjük, hogy abba idegenek bejuthassanak.

Közlekedési tanácsok

Spanyolországban az utakon is érezhető a laza latin mentalitás. A körforgalomban inkább csak az autó mozgásából következtethető ki, hogy merre folytatja az útját, semmint az irányjelzéséből, és ez sajnos igaz az autópályás sávváltásra is. Sok a dugó, idegesek, türelmetlenek a vezetők.

Tilos:

  • radardetektort birtokolni, használni, de még csak szállítani is,
  • headset nélkül telefonálni,
  • a GPS-en kívül egyéb képernyős készüléket vezetés közben használni,
  • gyerekeket bekötetlen biztonsági övvel szállítani,
  • egymásnak jelezni a rendőrök közeli jelenlétét (erre kimondottan ugranak).

Tanács buszvezetőknek

A magyar Konzuli szolgálat tájékoztatása szerint Spanyolország területén fokozott ellenőrzésre számíthatunk. Különösen igaz ez a szállításhoz szükséges dokumentumokra és a pihenőidő betartására. Szinte biztosan ellenőrizni fogják a tachográfot és a kinyomatokat. A büntetés a legkisebb szabálytalanság esetén is több ezer euróra rúghat. Ezt ki kell fizetni, mert addig a jármű nem mehet tovább. A fizetésre készpénzben, illetve egyes esetekben utalással van lehetőség.

Kötelező felszerelések a buszban

  • fényvisszaverő mellényből utasonként egy darabot kell a gépkocsiban tartani. Használata kötelező, ha közúton utasaink elhagyják a gépkocsit. Hiányában a bírság elérheti a 90-100 eurót. 
  • pótkerék és a felszereléséhez szükséges szerszámok
  • 2 db elakadásjelző háromszög
  • tűzoltó készülék
  • télen a hegyi utakon, illetve nagy hó esetén kötelező a téli felszerelés. Ez legalább 3PMSF jelölésű téligumi vagy normál gumi és hólánc az összes keréken.

Különleges szabályok

A vezetés közbeni mobiltelefon-használat büntetési tétele 300 euró.

A tompított fényszórót nappal csak korlátozott látási viszonyok között kötelező használni.

Őri András

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Milyen pótlékokat fizetünk a gépkocsivezetőknek?
Augusztus végétől lehet vizsga nélkül GKI-t hosszabbítani

Ezek is érdekelhetik:

Kína távolról is le tudja állítani az elektromos buszokat

2025.11.16. No Comments

Irány öt népszerű adventi vásár!

2025.11.05.2025.11.05. No Comments

Uniós alanyi adómentesség: mikori bevétel számít?

2025.10.17.2025.10.17. Uniós alanyi adómentesség: mikori bevétel számít? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net