• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Belföld
  • Budavári behajtás: senki sem kapott várakozási hozzájárulást

Budavári behajtás: senki sem kapott várakozási hozzájárulást

2023.02.16.2023.02.21. Budavári behajtás: senki sem kapott várakozási hozzájárulást bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Kilenc vállalkozás 12 kérelmét utasította el a budavári önkormányzat városfejlesztési bizottsága, azaz egyelőre senkinek sem adták meg a várbéli parkoláshoz szükséges várakozási hozzájárulást. Az ok: túl magasak a kérelmekben szereplő buszok. A szakbizottság egyelőre 3,65 méter fölött egyetlen buszt sem enged be a Várba, s nem sok esély van arra sem, hogy változtassanak az erre vonatkozó közlekedési előíráson.

A várakozási hozzájárulás beszerzését egy tavaly hozott döntés tette kötelezővé mindazoknak, akik 17 főnél nagyobb turistabusszal utasokat szeretnének vinni a Budai Vár területére. A szabály úgy szól, hogy a Budai Vár várakozási övezet teljes területén az autóbuszok csak az előzetesen megváltott várakozási hozzájárulás birtokában várakozhatnak. Az engedélykötelezettség egész napra szól, reggel 6-tól este 10 óráig. Az engedélyt előzetesen kell beszerezni, a kiadásra a kerületi önkormányzat városfejlesztési bizottsága jogosult.

Mindeddig úgy tűnhetett, hogy ez az engedélykiadás csak egy formalitás lesz, hasonlóan a fővárosi teherautós behajtási engedélyekhez, s csak az lesz a lényeg, hogy az érintettek befizessék a díjakat. Ami egyébként nem kevés: a napi hozzájárulás 9 ezer, az éves pedig 900 ezer forintba kerül. Valójában az önkormányzati szakbizottság külön előterjesztésben tárgyal ezekről a hozzájárulásokról, s az első ilyen alkalommal, január végén el is utasította az összes beérkezett kérelmet.

Nem elég magas a kapu

A problémát a járművek magassága jelenti. A Várhoz vezető Palota úton lévő Fehérvári kapu magassága nem teszi lehetővé a 3,65 méternél magasabb járművek közlekedését. Ez a kapu íves kialakítású, s bár a közepén elférnének a magasabb járművek is, az útpálya szélén ennél jóval kisebb a magassága. A magas buszoknak az áthajtáshoz a záróvonalat átlépve az útpálya közepére kellene húzódniuk, amit viszont balesetveszély miatt nem engednek. Ráadásul a kapu alatt az út lejtős, ami azt okozza, hogy a kapu felső szélén alacsonyabb az útpálya magassága, mint az alsón. Szóba került az a különleges megoldás is, hogy az egyes sávokra eltérő magassági korlátozás legyen érvényben, de ezt a szakemberek nem tartják kivitelezhetőnek. A Budapest Közút Zrt. csak olyan magasságot enged, amekkora jármű az útpálya minden pontján biztonságosan át tud férni. Marad tehát a 3,65 méteres korlátozás.

Eddig egy busz sem kapott engedélyt

A magassági korlátozás miatt viszont alig akad olyan turistabusz, ami meg tud felelni az előírásoknak és be tud hajtani a Vár területére. A vállalkozók az év elején 12 autóbuszra kértek várakozási hozzájárulást, ezek közül egy sem volt a megadott magassági érték alatt. A legalacsonyabb buszok magasságát is kb. 3,68 méternek jelölték, a többség viszont már a 3,70-3,80-as kategóriába esett. Az önkormányzati bizottság így végül úgy döntött, hogy egyetlen járműre sem adja ki a várakozási hozzájárulást. A testület azt is számításba vette, hogy a járművek teljesítik-e az EURO VI-os normát, de ez mindegyik kéremezőnél rendben volt. Figyelni kell azonban erre is, mert hiába az alacsonyabb jármű, ha a környezetvédelmi besorolás miatt bukik az engedély.

Egyelőre tehát ezt a helyzetet kell állandónak tekintenünk. A szakbizottság nem fog eltekinteni a magassági korlátozástól, így 3,65 méter fölötti buszokkal nem is érdemes megpróbálni az engedélykérést. A turisztikai szempontok másodlagosak, a bizottság betű szerint tartja magát a rendelet előírásaihoz.

Nagy Csaba

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Világszerte csökken az autógyártás a félvezető-hiány miatt
Csökkent az új buszok száma 2022-ben

Ezek is érdekelhetik:

Hazai siker – A BusWorld innovációs díját a MyBusDirect Zrt. kapta

2025.11.16. No Comments

Eltűnnek a magaspadlós buszok 

2025.11.16. No Comments

Kína távolról is le tudja állítani az elektromos buszokat

2025.11.16. No Comments
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net