Eddig csak Németországban írták elő a lázlap vezetését a kisteherautók sofőrjeinek. Most már Franciaországban is kötelező, és nem csak a kisteherautók, hanem a kisbuszok vezetőinek is. Összegyűjtöttük a tudnivalókat, hogy elkerülhessük a bírságokat vagy kényszerpihenőket.
Franciaországban a kisbuszokba is kell lázlap
Franciaországban széles körben kötelező a lázlap vezetése: így a 9 vagy kevesebb személy szállítására alkalmas személyszállító járműveken is vezetni kell, ha a szállítás kereskedelmi célú. A francia hatóságok fokozottan ellenőrzik mind a lázlap meglétét, mind a benne lévő adatokat. A francia lázlap neve Livret individuel de contrôle (LIC, jelentése: Egyéni Ellenőrző Könyvecske). Elméletileg a külföldi sofőröket nem kötelezhetik a francia nyelvű lázlap vezetésére, gyakorlatilag azonban vesztegelt már több órát sofőr azért, mert csak a magyar nyelvű lázlapot tudta bemutatni. Nyomtassuk ki inkább a francia változatot innen:
bit.ly/franciaminta
Mit ellenőriznek a lázlapon?
Bár az 561-es rendelet egyelőre nem vonatkozik a 9 vagy annál kevesebb személyt szállítókra, ám a franciák a közlekedési törvényükben kiterjesztették rájuk is a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó előírásokat. Vagyis nemcsak azért bírságolhatnak meg, ha nem vezettük a lázlapot, hanem akkor is, ha a rajta lévő adatok arról tanúskodnak, hogy nem tartottuk be a szabályokat. Lássuk, milyen előírásokat kell betartaniuk a kisbuszok sofőrjeinek!
– A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát. Ez meghosszabbítható ugyan 10 órára, de csak hetente két alkalommal.
– A heti vezetési idő legfeljebb 56 óra lehet.
– Bármely egymást követő 2 hét alatt az összes vezetési idő nem lehet több 90 óránál.
– Meg kell tartani a heti rendszeres pihenőidőt és a napi pihenőidőket.
Heti pihenőidő:
Két heti pihenőidő között legfeljebb 6×24 óra telhet el. A heti pihenőidő lehet
- egy 45 órás egybefüggő pihenő, vagy
- egy legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidő. (A következő heti pihenőidőnek azonban már teljesnek kell lenni.) A csökkentett heti pihenőidőt vissza kell pótolni, vagyis ki kell egészíteni normál pihenőidőre (45 órára).
Visszapótolni az adott hetet követő 3. hét végéig kell. Tehát ha pl. október első hetében 45 órát pihentünk, de a 2. hetében csak 30 órát, akkor adósak vagyunk még 15 órával. Ennek visszapótlására rendelkezésünkre áll október 3. és 4 hete, valamint november 1. hete vasárnap éjfélig. Ezeket az elmaradt órákat akár a napi pihenőidőhöz is csatolhatjuk, amikor vissza akarjuk pótolni. A személyszállítást végző sofőrök ettől bizonyos feltételek esetén eltérhetnek: a heti rendszeres pihenőidőt elhalaszthatják legfeljebb 12 egymást követő 24 órás időszakkal. Akkor lehet élni ezzel a halasztással, ha:
- alkalmi utasszállításról van szó
- legalább 24 (egybefüggő) órán keresztül olyan másik országban vezetünk, ahol az 561-es rendelet van érvényben
- van tachográf,
- a vezetés éjszaka 22 óra és 6 óra között történik és végig több sofőr van a buszban, vagy csak egy sofőr van, de 4,5 óra helyett csak 3 órát vezet egyhuzamban
A heti rendszeres pihenőidő halasztása után tartani kell:
- vagy két rendes heti pihenőidőt, tehát 2×45 egybefüggő órát
- vagy 1 rendes heti pihenőidőt+1 legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidőt, amit ugyanúgy vissza kell majd pótolni az adott hetet követő 3. hét vasárnap éjféléig.
Rendszeres napi pihenőidő:
Legalább 11 órát kell naponta pihenni – ez felosztható egy 3 órás és egy 9 órás időszakra. Heti 3 alkalommal eltérhetünk ettől, és 9 órára csökkenthetjük a napi pihenőidőt.
Ha komppal vagy vonattal szállított járművet kísérünk, és rendszeres napi pihenőidőt tartunk, akkor ezt kétszer meg lehet szakítani, de a megszakítás nem lehet több összesen 1 óránál. A pihenőidőben biztosítva kell lennie hálóhelynek vagy fekvőhelynek.
Egyéb munkaként be kell jegyezni minden olyan tevékenységet, amely a munka elvégzéséhez szükséges, a vezetésen kívül. Például:
– utasok be- és kiszállásának idejét,
– a jármű takarítását,
– a műszaki karbantartást,
– az adminisztrációt,
– a jármű átvételéért való utazást, ha a jármű nem a munkáltatónál vagy nálunk van,
Be kell jegyezni a készenléti időket, vagyis minden olyan időszakot, amelyben ugyan nem végzünk munkát, mégsem tölthetjük el szabadon. Készenléti idő pl:
– a jármű kísérése,
– a határokon töltött várakozási idő,
– a közlekedési tilalmak miatti várakozási idő,
– négykezes vezetésnél a sofőr mellett töltött idő,
– utasokra való várakozás.
Mit kérnek el az ellenőrzéskor?
Ellenőrzéskor a hatóságok egy dolgot szeretnének biztosan tudni: hogy hogyan zajlott az elmúlt 28 napunk. Így a következőket kell bemutatnunk: (ha van tachográf a járműben, akkor természetesen annak adataival ezek kiválthatók):
– lázlap,
– menetlevelek,
– a szabadságokról, betegszabadságokról szóló nyilatkozatok,
– ha előzőleg tachográfos járművet vezettünk, akkor a vezetői kártyát vagy korongokat is be kell mutatni.
A gyakorlatban a magyar nyelvű menetlevelek és nyilatkozatok sok esetben nem elegendőek a külföldi hatóságoknak, így akár hosszú órákig várakozásra kényszerülhetünk. A legjobb már a határ átlépésekor vezetni a lázlapot sőt, visszamenőleg is kitölteni, hogy a 28 napos időszakot igazolni tudjuk vele. Súlyos bírságokat kerülhetünk el a lázlap gondos kitöltésével.
Mennyi a bírság?
Franciaországban átlagosan 135-750 eurós büntetésre számíthatunk a lázlap nem megfelelő vezetése vagy a munkaidővel kapcsolatos szabályszegések esetén. A bírság a lázlap hiánya esetén mindig annak a függvénye, hogy mennyi időt töltöttünk az adott ország területén.
A lázlapokról
Hogyan kell kitölteni?
A legfontosabb, hogy nem lehet utólag beírni az adatokat, mindent azonnal kell rögzíteni.
Aminek szerepelnie kell a lázlapon:
-
- a sofőr neve,
- a kitöltés dátuma,
- a rendszám,
- az indulás és érkezés helye,
- a kilométeróra állása az út megkezdésekor és végén,
- a megtett kilométerek száma
- naponként vezetni kell:
- a vezetési időket
- a pihenési időket és szüneteket (Minden 4.5 órára kell jutnia 45 perc szünetnek – ez kivehető a 4.5 óra után egyben, vagy pedig a 4.5 óra közben is két részletben: 15 és 30 perces szünet formájában.)
- az egyéb munkaidőket (mint pl. rakodás, tankolás, a jármű kitakarítása, adminisztráció stb.)
Mi történik a kitöltött lázlappal?
-
- a hatóságok 28 napra visszamenőleg elkérhetik,
- 28 nap után át kell adni a munkaadónak, aki 1 évig megőrzi azokat (Franciaországban 5 évig!)
Mikor kell elkezdeni a kitöltést?
-
- amikor belép a lázlapot megkövetelő ország területére (de érdemes már előre előkészíteni, és akár az elmúlt 28 napot is rávezetni),
- akkor ér véget a feljegyzési kötelezettség, ha elhagyta az adott ország területét.
Honnan szerezhető be?
-
- a francia lázlap letölthető innen: bit.ly/franciaminta vagy
- beszerezhető nyomtatványboltokban is
Horváth Orsolya
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.