• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Belföld
  • Merre halad a piac az idei nyáron?

Merre halad a piac az idei nyáron?

2022.06.07.2022.06.08. Merre halad a piac az idei nyáron? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A lecsengő Covid és a vadonatúj háborús helyzet tükrében vajon mire számíthatunk idén nyáron a piacon? Utazási irodák és buszos vállalkozók véleményét kérdeztük, valamint elmondta tapasztalatait az MKFE képviselője is.

Az utazási irodák szerint „dübörög” az utazási kedv

Az idei év hatalmas utazási érdeklődéssel indult. – Folyamatosan érkeznek a nyári ajánlatkérések, jól telnek a buszok – emelik ki a megkérdezett utazási irodák képviselői. A járványhelyzet fogságából kiszabadult emberek tömegesen kezdték lefoglalózni a 7-8 napos külföldi buszos utakat. A februárban kirobbant háború is csupán néhány napra akasztotta meg, és azóta is „dübörög” a turizmus. Az embereket vélhetőleg még az infláció sem tudja most elriasztani az utazástól. – Egyre másra kell megnyitni az újabb és újabb desztinációkat – számolnak be az irodák. 

A fő irány a környező országok tengerpartja, de a görög, olasz körutak is népszerűek. Kapósak a belföldi, 4-5 napos utak is. De olyan új célpontok is megjelentek, mint Albánia. Van olyan utazási iroda, ahol a nyári párizsi nagy-körútra az induláshoz szükséges 35-ből, már most van 32 jelentkező. Azért azt mindegyikőjük hozzátette, hogy inkább a közelebbi időpontokra foglalnak az emberek. Az őszi, de leginkább a téli időpontokra még gyér az érdeklődés. 

Megrendelés van, sofőr nincs

Sok buszos már érzi, hogy valami elindult, mert jelentkezgetnek a korábbi utazási irodás kapcsolataik. A gond az, hogy hiába lenne most sok különjárati út, sofőr meg nincs. – Pont holnap indulna egy krakkói út, de nincs sofőröm. Van olyan fuvar, amit csak azért nem tudunk elvállalni, mert nincs, aki elvigye a buszt – panaszkodik egyikük. Egészen egyszerűen „megette” a jó sofőröket a Covid, elmentek más területre. 

Sok buszos cég van hasonló helyzetben. Azt mondják, csak tapasztalatlan, „0 kilométeres” fiatalok és újra munkát vállaló nyugdíjasok állnak a rendelkezésükre. 

Utóbbiakat sokan tudják használni a munkás- és diákjáratoknál, ahol a megyéből sem kell kihajtani, és biztosított a minden esti saját ágyban alvás. Egy nemzetközi buszjárathoz, egy nagy értékű buszhoz azonban már nem. – Már a jó fizetés sem elég. Nettó 500-at is kézbe adnánk, de még sincs elég „nemzetközi-képes” járművezető – fogalmazzák meg a legégetőbb problémát. 

– A buszos cégek az elmúlt 2 évben elveszítették a munkavállalóik nagy részét. Ahol nem mozogtak a járművek, nem volt bevétel sem, így nem tudtak tisztességes bért fizetni a gépkocsivezetőknek – magyarázza Árvay Tivadar (MKFE). Szerinte az autóbuszos piac, és annak a különjárati szegmense továbbra sem rendelkezik olyan biztosítékokkal, amelyek hosszú távon garantálhatnák a működést. Így pedig nagyon nehéz visszacsábítani a már elhelyezkedett gépkocsivezetőket, és a vállalkozásoknak is meg kell fontolniuk, hogy újraindítják-e a járműveiket vagy beszereznek-e újakat. Hiszen akár az is előfordulhat, hogy néhány hónapon belül ismét leáll az utazási piac.

A háború elsősorban a tengerentúli turistákat riasztja el

Európában már láthatóak a turizmus újraindulásának jelei. De azt nem tudjuk, hogy ez átmeneti vagy végleges állapot. 

– A buszos utazásokra az orosz-ukrán háborúnak nincs közvetlen hatása, de mégsem ennyire egyszerű a helyzet. Egyrészt az orosz turisták elmaradása befolyásolhatja az uniós idegenforgalmi piacot, másrészt a háború és annak bizonytalan kimenetele elriaszthatja a tengerentúlról érkező turistákat. Ők pedig az egyik legfontosabb ügyfélköre a különjárati autóbuszos szolgáltatóknak – elemzi a helyzetet Árvay Tivadar. Nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy Kínában jelenleg is komoly lezárásokat okoz a koronavírus Omikron variánsa. Így a különjárati szolgáltatók piacának egy jelentős része még mindig nem jelent meg a keresleti oldalon. 

Nem csoda, hogy vannak kollégák, akik nem érzik az utazási irodáknál tapasztalható eufórikus állapotot. Ők főleg a kínai és amerikai turisták beutaztatásra szakosodott, külföldi irodákkal kapcsolatban álló, luxus buszokat üzemeltető vállalkozások és azok, akik már elszakadtak a korábbi irodás kapcsolataiktól, és például munkás­szállításra váltottak. 

Nem, vagy csak nehezen érvényesíthető az üzemanyagár

A munkaerőhiány és a háború miatti olaj- és nyersanyagár emelkedés miatt drasztikusan megemelkedett az önköltségi ár. Árvay Tivadar szerint legalább 20 százalékkal kell megemelni a járvány előtti időszakban jellemző díjakat. Ez forintban kifejezve azt jelenti, hogy 500 forintos kilométerdíj alatt nem kifizetődő az autóbuszok mozgatása.

Ám sok utazási iroda nem tolerálja a megemelt díjakat. – Pedig meg kellene érteniük, hogy nem csak önköltségre szeretnénk kihozni egy utat. Annyit kellene keresnünk, hogy abból belátható időn belül még új buszt is vehessünk – magyarázza egy buszos vállalkozó. 

Az utazási irodák ugyankkor azt mondják, hogy ők számolnak az árfolyamváltozással és a buszok drága üzemanyagköltségével is. A már lefoglalózott utaknál viszont kicsi a mozgásterük. Itt legfeljebb 7%-ot emelhetnek a korábbi díjhoz képest, és azt is csak alapos indokkal. Ha e fölött emelnének, akkor az utasnak joga lenne szerződést bontani. 

Árvay Tivadar szerint most a legfontosabb, hogy a megbízói oldal elfogadja az autóbuszos vállalkozások díjait. Ha nem így lesz, akkor sorra kell majd lemondaniuk a tervezett és kiajánlott utazásokat. Ez nyilván drágulást jelent, és a költségeket át kell hárítani az utazóközönségre, de egyénekre vetítve a díjemelkedés nem lesz számottevő. Kizárólag így lehet biztosítani azt, hogy legyenek jól képzett, megbízható gépkocsivezetők és megfelelően karbantartott, biztonságos járművek. 

A diák- és munkásszállításoknál sokkal kiélezettebb az árverseny

Sok iroda el is fogadja az emelést. Ők jól tudják, hogy a megszokott színvonalat csak a megszokott buszos partnereikkel tudják fenntartani. Az „utcáról felfogadott, ismeretlen buszos” lehet, hogy olcsóbban végzi el a feladatot, de az utasok megelégedettsége, és ezzel az utazási iroda jövője egyáltalán nem garantálható. 

Mindez nem mondható el a kisebb presztízsű munkás- vagy diákszállításokról, ahol a megbízók nem akarják elfogadni az emelt költségeket. – Csak az üzemanyagár-változás érvényesítése 20%-os emelést jelentene, ugyanakkor egy ajánlatnál néhány ezer forintnak is jelentősége lehet. Sokszor kell gondolkodnunk azon, hogy folytassuk-e a  megbízást, ha nem akarunk veszteséget termelni – számolnak be helyzetükről kollégáink.

Ôri András

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Európai buszvezető-hiány: van megoldás?
Éjszakai váltás négykezes vezetésben

Ezek is érdekelhetik:

Hazai siker – A BusWorld innovációs díját a MyBusDirect Zrt. kapta

2025.11.16. No Comments

Eltűnnek a magaspadlós buszok 

2025.11.16. No Comments

Kína távolról is le tudja állítani az elektromos buszokat

2025.11.16. No Comments
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net