Mindannyian pontosan ismerjük a fuvarozói napidíjakra vonatkozó legfontosabb szabályokat. A belföldi napidíj 3 ezer forint, a nemzetközi 60 euró lehet naponta. De mi a helyzet a rövid, mindössze néhány órás utakkal, melyekre nem lehet teljes értékű napidíjat elszámolni? Fizethetünk-e arányosítva kisebb összeget, vagy erre egyáltalán nem jár ilyen költségtérítés?
A belföldi és a nemzetközi napidíjak elszámolására eltérő szabályok vonatkoznak, külön kell összegyűjtenünk az előírásokat.
Belföldi napidíj: 6 óra után adható
Belföldön a 437/2015-ös kormányrendelet határozza meg a napidíj elszámolásának a szabályait. A rendelet alapján 2016 óta számolható el a belföldi fuvarozásban dolgozó járművezetők és kocsikísérők számára az adómentesen adható költségtérítés, a napi 3 ezer forint. A rendelet azonban előírja, hogy ezt a napidíjat a munkáltató 6 órát meghaladó kiküldetés esetén fizetheti ki. A rendelkezés itt teljesen egyértelmű, töredék napokról még csak nem is tesz említést a rendelet. Tehát ha a kiküldetés nem éri el a 6 órát, akkor nem számolhatjuk el a költségtérítést.
Akkor sem számolhatunk el napidíjat, ha a sofőr egy napon belül több alkalommal is elindul. Például kimegy a busszal reggel, dolgozik 3 órát, hazajön, majd délután elvisz egy esti kört még 4 órában. Van 7 óra munkaideje, mégsem kaphat napidíjat, mert ez két külön kiküldetésnek minősül.
De mi a helyzet a külföldi napidíjjal?
A nemzetközi napidíj megállapításánál a jogszabályokban ilyen pontosan megfogalmazott megkötés nincs. A jogszabályok nem teljesen egyértelműek.
A nemzetközi napidíj elszámolásának részleteit a 285/2011-es kormányrendelet rögzíti. Ebben főleg arról olvashatunk részletes szabályokat, hogy a teljes értékű, azaz a 60 eurós napidíjat mikor fizethetjük ki.
A rendelet szerint a kiküldetés kezdete és vége a határ átlépésének az ideje. Ennek alapján kell tehát a külföldön töltött napokat összesítenünk. Sőt, nemcsak a napokat, hanem az órákat is számoljuk. A teljes napokhoz hozzá kell adnunk a fennmaradó tört napokat is. Ezek a kiutazás és a hazatérés napjai lehetnek, amikor nem teljes napot, csak pár órát töltünk határon kívül. A kiutazás napján például 4 órát, a hazatérés napján 9 órát tölt külföldön a busz. A rendelet szerint össze kell adni ezeket az órákat, s 8 óránként elszámolhatunk rájuk egy teljes értékű napot. A 13 órára tehát jár egy egész nap és marad még 5 óra, amire már nem tudjuk a teljes 60 eurót kifizetni.
Arra azonban nem ad választ a rendelet, hogy mit kezdhetünk a fennmaradó töredék órákkal. Sőt, arra sem találunk benne megfelelő iránymutatást, hogy mit kell kezdenünk a 8 órát el nem érő önálló külföldi utakkal. Határmenti forgalomban mindennapos, hogy egy sofőr akár minden nap átlépi a határt, külföldi tartózkodása azonban egyik nap sem éri el a 8 órás időtartamot. Fizethetünk-e erre külföldi napidíjat?
A jogszabályok alapján juthatnánk arra a következtetésre is, hogy nincs akadálya a napidíj kifizetésének. Nyilván, ha nincs meg a 8 óra, akkor nem számolhatunk a teljes, 60 eurós összeggel, azt valamilyen módon a kint töltött órák alapján arányosítani kell. Ha a sofőr munkanapja például 8 óra és ebből 2 órát tölt külföldön, akkor a napidíj negyedét, 15 eurót fizetünk ki neki.
Kaptunk azonban egy ezzel ellentétes tájékoztatást a NAV sajtóosztályától. Az a véleményük, hogy mivel az említett rendelet szerint a kiküldetésben töltött idő 8 órán túl számít csak egész napnak, ezért a 8 óránál rövidebb kiküldetés esetén nem is kell figyelembe venni a rendeletbe foglalt szabályokat. Tehát, ha a kiküldetés nem éri el a 8 órát, akkor kedvezményes szabályok nem alkalmazhatók, nincs elszámolható napidíj. (Múlt havi számunk, Jár-e külföldi napidíj, ha a kétoldalú fuvar már nem számít kiküldetésnek? című cikkében tehát tévesen szerepelt az, hogy 8 óránál rövidebb kint tartózkodás esetén arányosítani kell a napidíjat. 8 óra alatt sajnos nem fizethető.)
Tegyük hozzá, hogy ugyan nem a fuvarozók számára, hanem más területeken a jogszabályok nem így szabályozzák a kérdést. A 172/2012-es kormányrendelet például a közszolgálati tisztviselők kiküldetésének kérdéseit tárgyalja. Eszerint ideiglenes, rövid idejű külföldi kiküldetés esetén a tisztviselő napi 40 euró költségtérítést kaphat, de csak akkor, ha a külföldi tartózkodás ideje eléri a 8 órát. Ha 8 óránál rövidebb, de legalább 4 óra a külföldi út, akkor fele napidíjat kaphat, a 4 óránál rövidebb kintlétre pedig nem jár ilyen költségtérítés. Egy kormánytisztviselő számára tehát kifizethető a 4 órás kiküldetésre is a napidíj, a buszsofőr számára pedig egy 7,5 órás külföldi tartózkodás esetén sem járhat költségtérítés, mert a külföldi tartózkodás nem éri el a 8 órát. Legalábbis ez a NAV illetékesének a véleménye.
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.